پرکاربردترین تجهیزات شبکه
24/02/1401 - 14:56
معرفی و آشنایی با انواع تجهیزات در شبکه های وایرلس و فیبر نوری
پر کاربرد ترین تجهیزات شبکه کدام اند؟ فیبر نوری چیست چه کاربردی در شبکه دارد؟ چرا برای برقراری لینک های شبکه باید از تجهیزات میکروتیک استفاده کنیم؟

با گسترش روز افزون فناوری و بسترهای ارتباطی متفاوت در شبکه های کامپیوتری، تجهیزات متناسب با زیر ساخت های شبکه ارائه می شود.

در شبکه های مختلف از تجهیزات زیادی استفاده می شود که برند ها و کیفیت های متنوعی را به کاربران ارائه می دهند.

به طور کلی شبکه ها را می توان با زیر ساخت جی پان ( فیبر نوری )، زیر ساخت وایرلس، زیر ساخت کابل مسی یا ترکیبی از این زیر ساخت ها طراحی و راه اندازی نمود.

انواع تجهیزات شبکه و کاربرد آنها 

تجهیزات در شبکه به صورت کلی به دو دسته تقسیم می شوند.

  • تجهیزات اکتیو
  • تجهیزات پسیو

تجهیزات اکتیو شبکه

به مجموعه تجهیزاتی که برای راه اندازی و استفاده در شبکه نیاز به برق دارند تجهیزات اکتیو یا فعال گفته می شود، مانند سوئیچ، روتر، مودم و....

تجهیزات پسیو شبکه

به مجموعه تجهیزاتی که در شبکه بدون برق کار می کنند تجهیزات پسیو یا غیر فعال گفته می شود. مانند کانکتورها، کیستون، سوکت شبکه، پچ پنل، پچ کورد، کابل شبکه و ...

معرفی پرکاربرد ترین تجهیزات شبکه

روتر شبکه

یکی از اصلی ترین تجهیزات در شبکه های کوچک و بزرگ استفاده از روترهای شبکه است. از روتر برای مسیریابی در شبکه و اتصال شبکه های مختلف با رنج آی پی متفاوت استفاده می شود. یکی از موفق ترین برندهای تولید کننده روتر، سیسکو است. تولیدات این کمپانی امروزه در اغلب شبکه های مبتنی بر کابل مسی قابل استفاده است. وجود پورت های فیبرنوری روی این تجهیزات سبب شده تا بتوان از این تجهیزات در شبکه فیبرنوری نیز استفاده نمود.

سوئیچ شبکه و تفاوت آن با هاب

از سوئیچ ها در شبکه جهت اتصال نودهای مختلف به روتر یا سوئیچ سطح بالاتر استفاده می شود. سوئیچ وسیله ای است که از هر سیستم یک کابل شبکه به آن کشیده می‌شود و زمانی که اطلاعاتی از یک کامپیوتر درون شبکه ارسال می‌شود، این دستگاه مدیریت کرده و پیغام را به سمت مقصد اصلی ارسال می‌کند.

هاب نیز مانند سوئیچ برای اتصال چندین نود به شبکه استفاده می شود مهم ترین تفاوت هاب و سوئیچ در هوشمندی سوئیچ است. هاب داده های وارد شده از هر پورت را به تمامی پورت های شبکه ارسال می کند در حالی که سوئیچ داده ها را فقط به پورت مقصد ارسال می کند و از ترافیک در شبکه جلوگیری نموده و امنیت بالایی را در شبکه نسبت به هاب فراهم می کند.

مودم

یکی از تجهیزاتی که امروزه در همه ی خانه ها برای مصارف شخصی دیده می شود مودم ها هستند. مودم ها در انواع مختلف و با برند های متفاوت تولید شده اند.

مودم های ADSL ، اینترنت را بر روی بستر مخابرات در اختیار کاربران قرار می دهند برای استفاده از این نوع مودم ها نیاز به خط تلفن مخابرات دارید. برند DLink و TPLink از مهم ترین و مرغوب ترین برند های این نوع مودم ها هستند.

 مودم های TDLTE نیز بدون نیاز به خط تلفن ثابت، قابلیت پیاده سازی در شبکه را دارند. جهت استفاده از این مودم ها نیاز به سیم کارت می باشد.

کابل شبکه

کابل شبکه مجموعه ای از کابل های مسی یا شیشه است که برای انتقال داده در شبکه استفاده می شوند. به صورت کلی می توان گفت کابل ها رسانه هایی هستند که داده ها در آن ها جریان دارد و بستر ارتباطی در شبکه می باشند.

اگر از شیشه یا پلاستیک برای انتقال داده در شبکه استفاده شود بستر ارتباطی کابل فیبر نوری است.

یکی از مهم ترین کابل های مسی مورد استفاده در شبکه کابل های زوج بهم تابیده یا twisted pair می باشند.

این نوع از کابل ها از 8 رشته سیم مسی تشکیل شده اند که  به صورت زوج بهم تابیده در پوششی پلاستیکی قرار گرفته اند.

به صورت کلی کابل های شبکه به صورت شیلد دار STP و بدون شیلد UTP در بازار موجود هستند. تفاوت اصلی کابل های شیلد دار و بدون شیلد در روکش آنها است. کابل های شیلد دار نرخ تداخل سیگنال آنها بسیار پایین است.

کابل های شبکه دارای استاندارد های مختلفی مانند CAT 6، CAT 5، CAT 5a و ... است. مهم ترین تفاوت استانداردهای کابل شبکه در فرکانس آنها است.

پچ پنل

پچ پنل به عنوان تجهیز واسط بین نقطه انتهایی شبکه و تجهیزاتی مانند سوئیچ، روتر و ... قرار می گیرد. وجود پچ پنل در شبکه الزامی نیست اما استفاده از آن در شبکه هایی که نیاز به تغییرات دارند کار را بسیار راحت می کند.

این تجهیز درون رک نصب می شود و دارای تعداد پورت های متفاوت می باشد و با ابزار پانج می توان رشته های کابل زوج بهم تابیده لن را در آن پانچ نمود.

تجهیزات فیبرنوری

یکی از زیر ساخت هایی که امروزه در راه اندازی شبکه ها بسیار کاربرد دارد زیر ساخت جی پان (GPON) است در این زیر ساخت از کابل فیبر نوری برای انتقال دیتا استفاده می شود.

فیبرنوری نوعی رشته باریک و بلند با جنس شیشه است که نسبت به کابل مسی از پهنای باند بالاتری بهره مند است. سرعت انتقال داده کابل فیبر نوری 10 گیگ بر ثانیه است.

مهم ترین تجهیزات قابل استفاده در شبکه فیبر نوری کابل های فیبر نوری، olt فیبرنوری، مودم فیبر نوری، پچ کورد فیبر نوری، پچ پنل فیبر نوری، ماژول های فیبر نوری و ... است.

مزایای استفاده از شبکه فیبر نوری

  • مقرون به صرفه بودن هزینه های راه اندازی شبکه فیبر نوری
  • کاهش مصرف انرژی با شبکه جی پان (GPON)
  • پهنای باند بالا همراه با سرعت بالای شبکه
  • عدم اشتعال فیبر نوری
  • برقراری ارتباط در مسافت های طولانی

پرکاربردترین تجهیزات فیبر نوری

Olt   فیبر نوری

دستگاه OLT به عنوان هسته مرکزی در شبکه جی پان شناخته شده است.  هر دستگاه  OLT از تعدادی پورت آپ لینک تشکیل شده است. این پورت ها در واقع هر کدام سرویس هایی مثل اینترنت و اینترانت و ... را به دستگاه OLT ارائه می دهند. به پورت های آپ لینک، پورت های (Front Ports) نیز گفته می شود. دستگاه OLT همچنین تعدادی پورت پان (PON Ports) دارد که محل قرار گیری  SFP های جی پان می باشند و بعد از نصب ماژول، فیبر نوری به شبکه FTTH به وسیله پچ کورد متصل می گردد و از طریق fat و اسپلیتر می توان هر پان پورت OLT را افزایش داد.

ONT یا مودم فیبر نوری

مودم فیبر نوری یا ONT به عنوان نود پایانی در شبکه های فیبر نوری شناخته می شود. این تجهیز غالبا دارای دو آنتن با فرکانس ها و تعداد پورت متفاوت است.

کابل فیبر نوری

فیبر نوری یا تار نوری به رشته‌های باریک و بلند از جنس شیشه با روکش پلاستیک که نور از یک جهت عبور و از جهت دیگر آن خارج می‌گردد، گفته می شود. کابل فیبر نوری حاوی پهنای باند زیاد از کابل‌های معمولی است که با کابل فیبر نوری می‌توان داده‌های تصویر، صوت و سایر داده‌هایی دیگر را به سهولت با پهنای باند بالا (تا 10 گیگابایت بر ثانیه و بیشتر) انتقال داد.

تجهیزات وایرلس شبکه

یکی از زیر ساخت های قابل استفاده در شبکه ها، استفاده از لینک های وایرلس است. لینک های وایرلس برای برقراری ارتباط در مسافت های گوناگون قابل استفاده است. لینک های وایرلس را می توانید به صورت نقطه به نقطه Point To Point و یک نقطه به چند نقطه Point To Multipoint برقرار کنید.

یکی از برند های ارائه دهنده تجهیزات رادیویی، میکروتیک است. تجهیزات ارائه شده توسط این برند بسیار مقرون به صرفه است و کیفیت مطلوبی را در اختیار کاربران قرار می دهد.

در اغلب شرکت های کوچک برای موادری نظیر مسیریابی در شبکه، مدیریت اینترنت ، لودبالانسینگ، راه اندازی سرور هایی نظیر DHCP Server، DNS Server، MPLS،  VPN Server و ... می توان از این تجهیزات استفاده نمود.

پرکاربرد ترین رادیو و روترهای میکروتیک

روتر میکروتیک hap Lite TC

روتر hap Lite tc جزء پرفروش ترین روتر های کمپانی میکروتیک است که دارای پردازنده ی تک هسته ای مدل QCA9533 است. مقدار حافظه RAM در این تجهیز32 مگابایت و ذخیره ساز آن نوع  FLASH می باشد. تجهیز HAP LITE TC میکروتیک دارای 4 پورت 100/10 است و از استاندارد جهانی FCC، IC پشتیبانی می کند. این روتر به دلیل مقرون به صرفه بودن و کارایی بالا جزء پرفروش ترین روترهای میکروتیک است.

رادیو میکروتیک LHG5

از رادیو وایرلس LHG5 برای برقراری لینک های وایرلس تا 5 کیلومتر مسافت، استفاده می شود. این تجهیز کمپانی میکروتیک دارای پردازنده ی تک هسته ای مدل AR9344  ، 64  مگابایت حافظه ی RAM، و ذخیره ساز نوع  FLASH است. این روتر دارای سیستم عامل لایسنس سطح 3 است همچنین رادیو وایرلس LHG 5 از استاندارد 802.11/a/n نیز پشتیبانی می کند.

رادیو LHG در سری های مختلف نظیر LHG HP 5، LHG XL hp 5 نیز تولید شده است که بسیار پر فروش است. این رادیوها نیز برای برقراری لینک های نقطه به نقطه و یک نقطه به چند نقطه به عنوان اکسس پوینت استفاده می شود. تفاوت اصلی سری های مختلف رادیو LHG در مسافت های قابل پشتیبانی آنها است.

ایسوس

نظر شما چیست؟