24/01/1401 - 18:40
چرا ظرفیت گوشی های هوشمند روز به روز در حال افزایش است؟
باتری گوشی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها برای خرید تلفن همراه است. هر ساله با افزایش ظرفیت باتری‌ها رو به رو هستیم اما دلیل این افزایش ظرفیت چیست؟ آیا امکان افزایش ظرفیت چند برابر ممکن است؟

1606683296_1_0.gif

باتری گوشی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها برای خرید تلفن همراه است. هر ساله با افزایش ظرفیت باتری‌ها رو به رو هستیم اما دلیل این افزایش ظرفیت چیست؟ آیا امکان افزایش ظرفیت چند برابر ممکن است؟ در ادامه به بررسی کامل باتری گوشی سامسونگ آیفون شیائومی می‌پردازیم و در انتها دلیل افزایش ظرفیت آن‌ها را تحلیل خواهیم کرد.

باتری گوشی هوشمند

سال‌ها از ورود گوشی‌های هوشمند به بازار و پیوند آن‌ها با زندگی مردم می‌گذرد. قبل انتخاب و خرید هر کالای هوشمندی ابتدا باید مشخصات سخت افزاری آن را مورد بررسی قرار داد. فرقی نمی‌کند گوشی شما از کدام شرکت باشد چون شارژ باتری گوشی همیشه یکی از بزرگترین دغدغه‌های شرکت‌ها و همچنین مصرف کنندگان بوده و می‌باشد. قبل از خرید تلفن همراه حتما باید ظرفیت باتری آن‌ها را در نظر گرفت تا با انتخابی مناسب، گوشی آینده شما پاسخگوی استفاده روزمره شما باشد.

اما چرا باید به ظرفیت باتری یک گوشی توجه کرد؟ تصور کنید شما قصد بازی کردن با گوشی را دارید یا به دلیل شغلی که دارید ناچار به مسافرت‌های زیادی می‌باشید. در این شرایط اگر در انتخاب گوشی دقت لازم را به خرج ندهید و ظرفیت باتری آن را در نظر نگیرید قطعا برای استفاده از گوشی دچار مشکل خواهید شد چون آن گوشی پاسخگوی نیاز شما نخواهد بود. آیا به دلیل افزایش ظرفیت باتری گوشی سامسونگ ایفون شیائومی فکر کرده‌اید؟ این که چرا هرساله بزرگترین تولید کنندگان تلفن‌های همراه ظرفیت گوشی‌های خود را افزایش می‌دهند؟ قبل از بررسی این موضوع بهتر است کمی با ساز و کار باتری گوشی‌ها و چند نکته پیرامون آن آشنا شوید تا دلیل این موضوع را بهتر درک کنید.

 جنس باتری

باتری لیتیوم یون (Lithium ion battery) یا به اختصار (Li-ion ، LIB) یک دسته از باتری‌های قابل شارژ است. در این باتری‌ها هنگام تخلیه، یون‌های لیتیم از الکترود منفی به سمت الکترود مثبت و در هنگام شارژ شدن وارونه حرکت می‌کنند. در مقایسه با نسل‌های قدیمی باتری‌‌ها یعنی باتری‌های نیکل کادمیم و باتری نیکل هیدرید فلز، باتری‌های لیتیم یون وزن و حجم سبک‌تری حدود ۳ تا ۵ برابر کمتر دارند. یکی از دلایل محبوب شدن این باتری‌ها تولید انرژی زیاد آن‌ها می‎‌باشد و دقیقا به همین علت است که از این باتری‌ها در تلفن‌های هوشمند استفاده می‌شود.

ظرفیت باتری

شاید شما هم باتری گوشی سامسونگ 3000 میلی‌آمپر یا باتری گوشی آیفون با ظرفیت 2500 میلی‌آمپر را شنیده باشید، اما منظور از باتری 3000 میلی‌آمپر، 2000 میلی‌آپر و ... چیست؟ ابتدا باید بدانید به میزان انرژی که یک باتری در زمان مشخص شده می‌تواند برای گوشی هوشمند فراهم سازد، ظرفیت باتری گوشی گفته می‌شود. ظرفیت باتری‌های لیتیومی با میلی‌آمپر مشخص می‌شوند و می‌توانند مدت زمان ساعتی را به شما نشان دهند که شما می‌توانید از گوشی خود استفاده کنید. به هر میزان که ظرفیت باتری موبایل شما بیشتر باشد، در واقع گوشی می تواند شارژ بیشتری را در خود ذخیره داشته باشد.

 نگهداری از باتری

شاید این سوال برای شما هم به وجود آمده باشد که میزان شارژ ایده‌آل برای گوشی چقدر است؟ فرقی نمی‌کند باتری گوشی سامسونگ باشد یا باتری شیائومی چون با رعایت چند نکته ساده می‌توان کیفیت باتری را حفظ کرد. بر روی کاغذ به علت تعادل بار مثبت و منفی در باتری، بهترین میزان شارژ برای باتری و گوشی 50 درصد است اما این امر ممکن نیست. به همین خاطر توصیه می‌شود شارژ باتری را همواره بین 30 تا 80 درصد نگه دارید. زمانی که شارژ گوشی به 100 درصد می‌رسد و سپس به طور کامل خالی می‌شود، مواد داخل باتری آسیب دیده و طول عمر آن‌ها کاهش پیدا خواهد کرد.

  حفظ سلامت باتری

علاوه بر کنترل درصد باتری، طرز استفاده از امکانات تلفن همراه نیز روی طول عمر آن تاثیر دارد. رعایت چند نکته ساده می‌تواند تاثیر زیادی روی ظرفیت و میزان شارژدهی باتری گوشی داشته باشد. در ادامه به مهم‌ترین نکاتی که برای حفظ سلامت باتری گوشی باید رعایت کرد اشاره می‌کنیم:

  • به روز رسانی سیستم عامل گوشی به آخرین نسخه موجود
  • کاهش نور صفحه نمایش گوشی برای جلوگیری از مصرف زیاد باتری
  • فعال کردن حالت Power-saving برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی باتری
  • بستن نرم افزار های اضافی در بک‌گراند
  • جلوگیری از داغ شدن بیش از حد گوشی در هنگام استفاده
  • قطع کردن اتصالات اضافه مانند فلش مموری یا کابل OTG بعد از استفاده
  • خاموش کردن وای فای، اینترنت گوشی، بلوتوث و NFC زمانی که از آن ها استفاده نمی‌شود

 دلایل افزایش ظرفیت باتری

هرساله شاهد افزایش ظرفیت باتری گوشی سامسونگ ایفون شیائومی هستیم. اولین دلیل این افزایش ظرفیت را می‌توان رقابت میان برند‌های مختلف برای معرفی گوشی‌های خود عنوان کرد. بطور دقیق‌ر زمانی که یک شرکت پرچمدار سال خود را معرفی می‌کند شاهد افزایش ظرفیت باتری آن خواهیم بود. به دنبال افزایش ظرفیت پرچمداران، ظرفیت گوشی‌های دیگر این شرکت‌ها نیز دچار تغییر شده و افزایش پیدا می‌کند. دلیل بعدی این امر استفاده از تجهیزات جدید‌تر در گوشی است. هرساله شاهد افزایش مشخصات سخت‌افزاری در گوشی‌های جدید هستیم و این ارتقا مشخصات باعث می‌شود انرژی بیشتری در گوشی مصرف شود. خوشبختانه طراحی CPU های نسل جدید به گونه‌ای است که از مصرف بیش از اندازه انرژی باتری جلوگیری می‌شود.

باتری گوشی سامسونگ

Samsong یک شرکت خوشه‌ای کره‌ای چندملیتی واقع در سئول است. همچنین این شرکت مالک چندین شرکت تابعه و زیرمجموعه در صنایع مختلف است و همانطور که می‌دانید یکی از بزرگ‌ترین حوزه‌های فعالیت این شرکت تلفن‌های هوشمن است. مشخصات سخت افزاری گوشی‌های این شرکت همیشه جزو بهترین مشخصات در بین گوشی‌های اندرویدی بوده و کیفیت آن‌ها نیز از جمله برتری‌های آن نسبت به رقبا می‌باشد. باتری گوشی سامسونگ از جنس لیتیوم یون هستند و سامسونگ هرساله به دلیل ارتقا دیگر مشخصات پرچم داران خود ظرفیت باتری‌ها را افزایش می‌دهد. از سال 2018 تقریبا تمام مدل‌های این شرکت از باتری‌های بدون تعویض استفاده می‌کنند و برای تعویض باتری سامسونگ باید به تعمیرکاران مربوطه مراجعه کرد. خوشبختانه این شرکت در سراسر دنیا و بخصوص در کشور ما خدمات خوبی ارائه می‌دهد به همین دلیل تعمیر و تعویض قطعات آن در کشور کار سختی نیست.

باتری گوشی آیفون

یک شرکت فناوری آمریکایی چندملیتی است که در زمینه طراحی و ساخت لوازم الکترونیکی مصرفی، نرم‌افزار، سخت افزار و ارائه‌دهنده خدمات آنلاین فعالیت می‌کند. اما شهرت این شرکت به سبب تولید گوشی‌های هوشمند این شرکت است که طرفداران زیادی دارد. در گذشته شرکت اپل به دلیل صفحه نمایش کوچک گوشی‌های خود ناچار بود از باتری‌های ظرفیت پایین استفاده کند. در سال‌های اخیر با تغییر طراحی در مدل‎‌های این برند، باتری گوشی آیفون نیز دستخوش تغییر شد و امروز شاهد افزایش ظرفیت باتری آیفون هستیم. متاسفانه به دلیل هزینه زیاد قطعات گوشی‌های تولید شده توسط شرکت اپل، محصولات و قطعات تقلبی زیادی برای این گوشی روانه بازار می‌شود که از کیفیت لازم برخوردار نیستند. در هنگام تهیه باتری آیفون حتما از کیفیت آن اطمینان حاصل کنید تا آسیبی به قطعات دیگر گوشی ما وارد نشود.

 باتری گوشی شیائومی

Xiaomi یک شرکت چینی طراحی و تولید محصولات الکترونیک، متعلق به بخش خصوصی است و مقر آن در پکن قرار دارد. این شرکت، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌ها در زمینه طراحی، توسعه و فروش تلفن‌های هوشمند، نرم‌افزار تلفن همراه و لوازم الکترونیکی مصرفی، لوازم خانگی و ابزار است. در ابتدای کار استقبال زیاد از گوشی‌های این شرکت در چین شد و در ادامه محصولات این شرکت چینی به بازارهای جهانی راه پیدا کرد. بعد از مدتی به دلیل قیمت مناسب و البته کیفیت بالا گوشی‌های هوشمند این شرکت جای خود را در بازار پیدا کردند. باتری گوشی شیائومی از کیفیت ساخت بالایی برخوردار است و اکثر محصولات تولید شده توسط این شرکت در طول عمر خود دچار مشکلات مربوط به باتری نمی‌شوند. اما توجه داشته باشید که برای شارژ باتری شیائومی حتما از شارژر خود گوشی استفاده کنید تا اتصال به برق روی طول عمر باتری تاثیر منفی نداشته باشد.

 باتری گوشی هواوی

Huawei یک شرکت چینی چندملیتی فناوری است که در زمینه شبکه‌های رایانه‌ای و ارتباطات فعالیت دارد. دفتر اصلی این شرکت در شهر شنژن چین قرار دارد. هوآوِی بزرگ‌ترین ارائه‌کننده خدمات ارتباطی پس از پیشی گرفتن از اریکسون در سال ۲۰۱۲ در جهان است. یکی از دغدغه‌های کاربران گوشی‌های این شرکت مشکل باتری گوشی هواوی است. این در حالی است که این مشکل به خودیه خود وجود ندارد و با استفاده کردن از شارژرهای تقلبی یا شارژر برندهای دیگر، باتری‌ هواوی دچار مشکل می‌شود. البته در گذشته محصولات تولید شده توسط این شرکت و بخصوص باتری آن‌ها بعد از گذشت مدت زمان 2 ساله کیفیت خود را از دست می‌دادند. علت این موضوع پایین آوردن قیمت نهایی محصولات بود. اما امروزه محصولات این شرکت با کیفیت بسیاری بالایی ساخته می‌شوند که گوشی‌های هوشمند هواوی را در رده بهترین گوشی‌های بازار قرار می‌دهد.

ایسوس

نظر شما چیست؟