شرکت تحقیقات مهندسی ژرف پویان توس
09/12/1400 - 14:25
گفت‌وگو با مدیرعامل اولین تولیدکننده سوئیچ و روتر بومی در کشور
مهندس رضا صبایی، دانش آموخته برق قدرت از دانشگاه نجف آباد اصفهان و سرمایه گذار و مدیرعامل فعلی شرکت ژرف پویان اولین تولیدکننده روتر بومی و سوئیچ لایه سه در کشور است. سابقه ۱۷ ساله در تولید در صنایع مختلف ( ماشین‌سازی ، هوشمندسازی و قطعه‌سازی) و یکی از مخالفین ممنوعیت واردات کالاهای باکیفیت خارجی که معتقد است توانمندی های شرکت های داخلی وقتی شکوفا می‌شود که رقابت وجود داشته باشد.

گفت‌وگوبا مدیرعامل اولین تولیدکننده سوئیچ و روتر بومی در کشور

لطفا شرکت و زمینه فعالیت  آن را بیان کنید؟

شرکت تحقیقات مهندسی ژرف پویان توس فعالیت خود از سال ۱۳۸۲، با هدف تبدیل شدن به شرکتی پیشرو در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و کمک به صیانت از سرمایه‌های اطلاعاتی کشور آغاز نموده است.

این شرکت از بدو تاسیس تاکنون با نگرشی اصولی بر مبنای نیازهای کشور و پشتوانه نیروهای متخصص و نخبه ایرانی در زمینه نرم‌افزار، فناوری اطلاعات، شبکه و مخابرات و با اتکا به تحقیق، پژوهش و ارتقای مستمر دانش توانسته است پروژه‌های موفق متعددی را در این حوزه‌ها به مرحله‌ی اجرا در آورد.

مهم‌ترین دستاورد این شرکت در حال حاضر، اولین تولید کننده انواع روتر بومی و امن شبکه در رده‌های مختلف هستیم که بعنوان اولین روتر بومی امن در زیرساخت شبکه‌های کشور به بهره برداری رسیده است و همچنین با رونمایی از سوئیچ لایه سه بومی خود در سال جاری به‌عنوان اولین تولید کننده این تجهیز در کشور شناخته خواهیم شد.

باتوجه به سوالات زیاد و فرصت کم خواهشمندم به سوالات مخصر و مفید پاسخ دهید .متر و معیار بومی بودن محصول از نظر شما چیست؟

از نظر ما محصولی بومی است که تکنولوژی تولید و دانش فنی آن در اختیار تولید کننده باشد و بتواند با توجه به نیاز مصرف کننده داخلی و بازار محصول خود را از نظر فنی ارتقا دهد.

محصولات شما از نظر پیچیدگی و سطح دانش در چه سطحی است؟

سطح دانش و پیچیدگی محصولات شرکت آنجایی مشخص می‌شود که تعداد محدودی شرکت در جهان هستند که چنین محصولاتی تولید می‌کنند و در داخل کشور هم تولید کنندگان بومی کمی وجود دارند که دارای محصول عملیاتی می‌باشند.

برتری روتر بومی شما نسبت به سایر تولید کنندگان روتر بومی و سوئیچ لایه سه چیست؟

یکی از مزیت‌های روتر بومی ژرف عملیاتی بودن بیش از دو هزار دستگاه از تولیدات شرکت ژرف در پنج سال گذشته در شبکه‌های مختلف است که باعث شده بسیاری از مشکلات و خطاهای محصول نمایانگر شود و تیم‌های فنی ما مشکلات را رفع نمایند. برتری دیگر در مبحث داشتن دانش کامل تولید است که سبب شده نیازهای جدید مشتریان خود را نیز مرتفع سازیم. برگزاری کلاس های آموزشی و همچنین پشتیبانی از محصولات فروخته شده از مزایای دیگر روتر بومی ژرف می‌باشد که معمولا شرکت‌های خارجی در ایران این کار را انجام نمی‌دهند.مزیت دیگری که می‌توانم نام ببرم امنیت بالای روتر بومی شرکت ژرف پویان است .

در بحث سوئیچ لایه سه برتری این شرکت غیر از مواردی که در مورد روتر بومی مطرح گردید مزیت طراحی و امکان تولید سخت‌افزار در داخل کشور نیز می‌باشد که این مهم با تلاش چندین ساله بخش سخت‌افزار شرکت به‌دست آمده است.

چرا مصرف کنندگان باید از سوئیچ و روتر بومی استفاده کنند در صورتی که شرکت هایی از قبیل سیسکو و هوواوی محصولاتی مشابه و با کیفیت خوب تولید می کنند؟

ابتدا باید تاکید کنم رقبای ما در بازار شرکت‌هایی از قبیل سیسکو ، هوواوی و... هستند که بنابه دلایلی عملا مورد حمایت نهادهای عمومی هستند. از نظر من هیچ بایدی در استفاده از محصولات بومی وجود ندارد و شما نمی‌توانید و نباید با ایجاد محدودیت‌های غیر اصولی قدرت خرید مصرف کننده را محدود کنید. در حقیقت این شرکت‌های تولید کننده داخلی هستند که باید با ایجاد مزیت‌ها و برتری‌های نسبی مصرف کنندگان را ترغیب به استفاده از محصولات بومی کنند.

شما این مزیت‌ها و برتری‌ها را در محصولات خود به‌وجود آورده‌اید؟

شرکت ژرف پویان توس با در پیش گرفتن سیاست کلی ایجاد برتری‌های فنی و مالی برای محصولات خود، مزیت‌هایی را برای روتر بومی و سوئیچ لایه سه بومی خود به وجود آورد که در حال حاضر در برخی از رده‌ها قابل رقابت با این دو شرکت هستیم.

ارائه تمامی قابلیت‌های روتر بومی در یک نسخه محصول یکی از مزایای بزرگ محصولات ما می‌باشد  که به این ترتیب خریداران محصولات ما برای خرید فیچرهای جانبی هزینه ایی پرداخت نخواهند کرد. مزیت بعدی خدمات فنی و پس از فروش محصولات شرکت ژرف پویان است .

غیر از مباحث امنیتی که از نقاط قوت روتر بومی و سایر محصولات ژرف پویان است از نظر قیمت فروش هم می‌توانیم در بعضی رده ها با محصولات سیسکو و هوواوی رقابت کنیم.

نقاط ضعف و موانع شما در تولید روتر بومی چیست؟

نقطه ضعف محصولات شرکت ژرف اول تیراژ پایین تولید نسبت به تولید کنندگان خارجی می‌باشد که باعث می‌شود قیمت تمام شده سخت‌افزار بالاتر از قیمت‌های آن‌ها شود که با تمهیداتی که در طول سال گذشته دیده‌ایم در صدد جبران این اختلاف در رده‌های مختلف روتر بومی کم ظرفیت هستیم.

نقطه ضعف بعدی تولید روتر بومی، سرعت پایین توسعه فیچهای جانبی آن و در خواست کارشناسان شبکه برای فیچهایی است که در شبکه خود استفاده نمی‌کنند ولی برای روتر بومی اعلام نیاز می‌نمایند.

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ما ورود تجهیزات دست دوم سیسکو و یا دستگاه‌های بدون مجوز و قاچاق به کشور است که با تدوین استاندارد روتر بومی در سازمان ملی استاندارد کشور تاحدودی این مشکلات حل خواهد شد.

هزینه‌های تحقیق و توسعه محصولات خود را از چه راهی به‌دست آورده‌اید؟

شرکت ژرف پویان توس یک شرکت خصوصی می‌باشد که هیچ‌گاه از کمک‌های نهادهای حاکمیتی و دانشگاهی برای تحقیقات استفاده نکرده و همیشه از فروش محصولات خود هزینه‌های پژوهشی و تحقیقاتی خود را به‌دست آورده است.

ما در شرکت ژرف سیاست گرفتن هزینه پژوهشی که منتج به تولید محصول مورد نیاز کشور نشود را نداریم و به دلیل محدودیت‌های مالی فقط روی پروژه‌ها یی تمرکز می‌کنیم که نیاز بازار است و می‌توانیم با تولید آن نقشی در تولید ملی کشور و سهمی از بازار مالی آن را داشته باشیم.

با توجه به گستردگی استفاده از تجهیزات شبکه آیا بازار هدف مشخصی را دنبال می کنید؟

ما در چهار رده کسب و کارهای کوچک، سازمانی، صنعتی و زیرساخت توانایی تولید محصول داریم که به همان دلایلی که گفته شد در حال حاضر بازار هدف ما سازمان‌ها و شرکت‌هایی است که دارای زیرساخت شبکه هستند. با توجه به سرمایه گذاری 2 سال گذشته بر روی سخت‌افزار در سال آینده چندین رده روتر بومی با سخت‌افزار بومی تولید خواهیم کرد تا در ضمینه انواع روتر بومی کم ظرفیت هم بتوانیم محصولات خود را به بازار ارایه دهیم.

چرا تاکنون وارد تولید روتر بومی و سوئیچ‌های پرظرفیت زیرساختی نشده‌اید؟

شرکت ژرف پویان توس این توانایی و دانش را دارد که در فاصله زمانی کوتاه از نظر نرم‌افزاری به نیازهای مصرف‌کنندگان برسد ولی طراحی سخت‌افزاری این روتر بومی نیاز به همکاری نزدیک کارشناسان خبره بخش شبکه زیرساخت مخابرات و یا اپراتورها دارد که متاسفانه به دلیل حساسیت‌های بیش از اندازه این شبکه‌ها هیچ‌گاه این همکاری شکل نگرفته است.

با توجه به سابقه 18 ساله شرکت ژرف پویان توس چرا محصولات شما در بازار آی تی خرده فروشی کشور دیده نمی‌شود؟

دوباره تاکید می‌کنم که شرکت ژرف پویان توس یک شرکت خصوصی است که توانایی مالی محدودی دارد و نمی‌تواند محصولات را در تیراژ بالا تولید و انبار کند و به‌صورت خرده فروشی در بازار عرضه نماید. از این رو تا زمانی که دولت و قوانین حاکمیتی از تولید کننده حمایت نکند سیاست ما فروش محصولات به صورت سفارش از قبل است.

در مورد رقبای خود توضیح دهید؟

رقبای ما در بازار تجهیزات شبکه کشور ابتدا با وارد کنندگان تجهیزات دسته دوم به جای تجهیزات نو است و سپس قوانین دولتی که سد راه تولید کننده است و در مرحله بعدی شرکت‌های بزرگی مانند سیسکو و هوواوی.

در مورد محصولات آینده خود توضیحاتی را به صورت مختصر ارائه دهید؟

ما در سال آینده پنج رده سخت‌افزار چند منظوره به صورت بومی تولید خواهیم کرد که این سخت‌افزارها در محصولات نهایی نظیر انواع مرکز تلفن بومی، فایروال بومی، روتر و ... قابل استفاده هستند.

ایسوس

نظر شما چیست؟