25/11/1400 - 20:25
با این تست از کابل شبکه خود مطمئن شوید
یکی از تجهیزات پسیو شبکه که دارای اهمیت بسیاری است، کابل شبکه است. از کابل شبکه در ارتباط کامپیوتر ها و خطوط تلفن استفاده می شود. کابل شبکه بستری است که برای تبادل اطلاعات ، اشتراک گذاری آنها و متصل کردن دستگاه های شبکه به یکدیگر یا اتصال دو شبکه به یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

توجه: سایت ماهنامه شبکه در تهیه‌ این گزارش آگهی نقشی نداشته و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است. ماهنامه شبکه مسئولیتی در قبال محتواهای تبلیغاتی ندارد.

کابل های شبکه با توجه به نوع همبندی آنها به دسته های مختلفی از جمله کابل هم محور، کابل فیبر نوری، کابل زوج به هم تابیده تقسیم می شوند و هر کدام از آنها در یک نوع شبکه با توجه به اندازه شبکه مورد استفاده قرار می گیرد.

به همین دلیل است که دستگاه های شبکه در فاصله کوتاه در حد چند متر به وسیله یک کابل یا در فاصله های دور به وسیله شبکه اینترنت به یکدیگر متصل می شوند.

تقسیم بندی دیگر کابل های شبکه بر اساس سرعت ، جنس روکش ، پهنای باند و نویزپذیری می باشد.

به طور استاندارد کابل های شبکه بین Cat1  تا Cat8  تقسیم می شوند. این دسته‌ها از Cat1 شروع شده و به Cat8 می‌رسند.

هر چه کابل شبکه مورد نظر در دسته بالاتری قرار می گیرد ، تکنولوژی ساخت آن بالاتر رفته و در نتیجه سرعت انتقال اطلاعات ، پهنای باند و نویز پذیری آن رو به بهبودی میرود.

نامگذاری هر دسته با توجه به بهبود ها و ارتقا هایی که انجام میگیرد ایجاد می شود.

  • برای مثال کابل شبکه Cat5 با ایجاد ارتقا وکمی بهبود در عملکرد آن به Cat5e تبدیل شد. در این نامگذاری حرف e در آخر Cat5e به معنی Enhanced  بهبود یافته است.

این نامگذاری به دلیل تغییر سرعت انتقال اطلاعات از 100 مگابیت بر ثانیه به 1000 مگابیت بر ثانیه می باشد.

این مورد در دیگر کابل های شبکه Cat6 ، Cat7 ، Cat8 نیز مشاهده می شود. به طور مثال در کابل Cat6a حرف a در آخر آن به معنی Augmented  افزایش یافته است.

این نامگذاری به دلیل افزایش پهنای باند در کابل Cat6 از 250 مگاهرتز به 500 مگاهرتز است که کابل Cat6a را به وجود آورد.

زمانی که تغییرات به وجود آمده در یک کابل شبکه زیاد باشد و یک دسته بندی جدیدی ایجاد کند عدد آن تغییر می کند. مثلا از Cat5 به Cat6 تغییر میکند.

اگر تغییراتی که روی هر دسته بندی اعمال می شود شامل تغییرات کوچکی باشد ، نسخه بهبود یافته e یا نسخه افزایش یافته a را ایجاد میکند.

کابل شبکه لگراند

لگراند یکی از بزرگترین نام‌ ها در صنعت برق و الکترونیک است. این شرکت فرانسوی در سال 1865 کارش را شروع کرد و امروز در سال 2019 نزدیک به 40.000 نفر نیروی انسانی دارد.

تعداد محصولات لگراند و تنوع این محصولات بسیار زیاد است. تجهیزات شبکه این شرکت در دنیا به طور گسترده استفاده می‌شود.

تجهیزاتی پسیوی مثل کیستون شبکه لگراند، کابل شبکه لگراند، پچ کورد لگراند، پچ پنل لگراند و غیره. لگراند در کابل شبکه هم گل کاشته و یکی از بهترین‌هاست.

کابل شبکه لگراند ویرا شبکه دارای ضمانت نامه تست فلوک چنل و پرمننت هستند و قادر به پاس کردن این تست ها با هدروم بسیار بالا می باشند.

فیبر نوری

فیبر نوری یا تار نوری به انگلیسی Optical Fiber رشته باریک و بلندی از یک مادّه شفاف مثل شیشه یاپلاستیک است که می‌تواند نوری را که از یک سرش به آن وارد شده، از سر دیگر خارج کند.

فیبر نوری دارای پهنای باند بسیار بالاتر از کابل‌های معمولی می‌باشد، با فیبر نوری می‌توان داده‌های تصویر، صوت و داده‌های دیگر را به راحتی با پهنای باند بالا تا 10 گیگابیت بر ثانیه و بالاتر انتقال داد. امروزه مخابرات فیبر نوری، به دلیل پهنای باند وسیعتر در مقایسه با کابل‌های مسی، و تاخیر کمتر در مقایسه با مخابرات ماهواره ای از مهمترین ابزار انتقال اطلاعات محسوب می‌شود.

امروزه اسم فیبرنوری را زیاد می شنوید. تجهیزاتی که با سرعت بسیار بالا اطلاعات را منتقل می کنند و در بین مشترکین اینترنت بسیار محبوب هستند.

کابل فیبر نوری یکی از انواع تجهیزات شبکه است که برای انتقال داده ها و سیگنال ها مورد استفاده قرار می گیرد. از فیبر های نوری در مسافت های طولانی که به سرعت بالا برای انتقال داده ها و سیگنال ها نیاز دارند استفاده می شود به دلیل اینکه این تکنولوژی بدون افت سرعت به انجام وظیفه خود می پردازد.

کاربردهای فیبر نوری

کاربرد در مخابرات: یکی از مرسوم ترین کاربردهای فیبر نوری انتقال اطلاعات توسط نور لیزر است.

  • کاربرد در حسگرها: استفاده از حسگرهای فیبر نوری برای اندازه ‌گیری کمیت‌های فیزیکی مانند جریان الکتریکی، میدان مغناطیسی، فشار، حرارت، جابجایی، آلودگی آب‌های دریا، سطح مایعات، تشعشعات پرتوهای گاما و ایکس در سال‌های اخیر شروع شده‌است.

در این نوع حسگرها، از فیبر نوری به عنوان عنصر اصلی حسگر بهره‌ گیری می‌شود بدین ترتیب که ویژگی‌های فیبر تحت میدان کمیت مورد اندازه ‌گیری تغییر یافته و با اندازه شدت کمیت تأثیر پذیر می‌شود.

  • کاربردهای نظامی: فیبر نوری کاربردهای بی‌شماری در صنایع دفاع دارد که از آن جمله می‌توان برقراری ارتباط و کنترل با آنتن رادار، کنترل و هدایت موشک‌ها، ارتباط زیردریاییها (هیدروفون) را نام برد.
  • کاربردهای پزشکی: فیبرنوری در تشخیص بیماری‌ها و آزمایشهای گوناگون در پزشکی کاربرد فراوان دارد که از آن جمله می‌توان دُزیمتری غدد سرطانی، شناسایی نارسایی‌های داخلی بدن، جراحی لیزری، استفاده در دندانپزشکی و اندازه ‌گیری مایعات و خون نام برد.

همچنین تارهای نوری در دستگاه‌هایی به نام درون بین یا آندوسکوپ استفاده می‌شود تا به درون نای، مری، روده و مثانه فرستاده شود و درون بدن انسان به طور مستقیم قابل مشاهده باشد.

  • کاربرد فیبرنوری در روشنایی: از جمله کاربردهای فیبر نوری که در اواخر قرن بیستم به عنوان یک فناوری روشنایی متداول شده و در چند سال قرن اخیر توسعه و رشد فراوانی پیدا کرده‌است کاربرد آن در سیستم‌های روشنایی است.

در این فناوری نور از منبع نوری که می‌تواند نور مصنوعی (نورلامپهای الکتریکی) و یا نور طبیعی (نور خورشید) باشد وارد فیبر نوری شده و از این طریق به محل مصرف منتقل می‌شود. به این ترتیب نور به هر نقطه‌ای که در جهت تابش مستقیم آن نمی‌باشد منتقل می‌شود.

امتیاز این نور که موجبات رشد سریع به کارگیری و توجه زیاد به این فناوری شده‌است این است که فاقد الکتریسیته گرما و تشعشعات خطرناک ماورای بنفش بوده (نور خالص و بی خطر) و دیگر اینکه با این فناوری می‌شود نور روز (بدون گرما و اشعه‌های ماورائ بنفش) را هم به داخل ساختمانها و نقاط غیر قابل دسترسی به نور خورشید منتقل کرد.

کابل فیبرنوری نگزنس

فرانسوی‌ ها در تولید تجهیزات شبکه، بسیار فعال هستند. نگزنس شرکت ریشه‌داری است که در سال 1897 در لیون فرانسه شروع به کار کرد و امروز نزدیک به 26.000 نفر کارمند در آن مشغول به کار هستند.

امکان ندارد از کابل شبکه صحبت شده و اسمی از کابل شبکه نگزنس به میان نیاید. این شرکت انواع کابل شبکه Twisted pair و فیبر نوری تولید می‌کند که در جاهای حساسی مثل زیرساخت‌های IT یا صنعتی استفاده می‌شود.

تست فلوک

امروزه تستر کابل شبکه های متفاوتی وجود دارد که به جهت ارزیابی عملکرد کابل ، سرعت و اطمینان از قطع نبودن آن استفاده می شود. هر کدام از این تستر ها اطلاعات مختلفی را در گزارش خود نشان می دهند.

تست فلوک کابل شبکه یکی از مطمئن ترین روش های تست کابل شبکه است که از آن برای اندازه گیری کیفیت کابل استفاده شده و عیب یابی ایرادات آن استفاده می شود. بهترین روش این است که قبل از خرید کابل شبکه ، تست فلوک را بر روی آن انجام دهید.

شرکت فلوک که از شرکت های زیر مجموعه Danaher می باشد به تولید تجهیزات اندازه گیری مشهور است. این شرکت برای تست کابل های شبکه دستگاه های Fluke Cable Analyzer تولید می کند که از مشهور ترین آنها می توان به DSX-5000 و DTX-1800 اشاره کرد.

این تستر ها به دلیل اطلاعات کامل تر و خروجی زیاد نسبت به تستر های دیگر از برتری ویژه ای برخوردار هستند. برای مثال خروجی این تست علاوه بر تجزیه و تحلیل و ارزیابی کابل شبکه اطلاعاتی در خصوص طول مسیر کابل کشی ، پیوستگی های مسیر نیز تهیه کرده و در گزارش ذخیره می کند.

گزارش نهایی که از این تست ها حاصل می شود در قالب فایل به کارفرما ارائه داده می شود. این گزارش پس از ذخیره در دستگاه با نرم افزار مخصوص مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته و پس از بررسی نهایی در قالب فایل PDF در اختیار کارفرما قرار می گیرد.

شرکت ویرا شبکه کاسپین

شهر تهران به دلیل پتانسیل بسیار بالا در ایجاد کسب و کارهای مختلف در خود، در حال حاضر به عنوان یکی از شهرهای پیش‌روی ایران در زمینه شبکه و ارائه خدمات شبکه تبدیل شده است.

وجود شرکت‌های نیازمند به دریافت خدمات شبکه باعث شده است که خدمات شبکه در تهران بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

شرکت ارائه دهنده خدمات شبکه ویرا شبکه کاسپین مستقر در تهران آماده ارائه انواع خدمات شبکه به کسب و کارهای فعال در تهران است.

ایسوس

نظر شما چیست؟