18/10/1400 - 18:34
فروش بردهای مختلف و قطعات جانبی رزبری پای
تکنولوژی روز به روز درصدد است تا بهترین امکانات را برای انسان‌ها فراهم کند. با پیدایش اولین کامپیوتر که ابعاد بسیار بزرگی داشت، تصور اینکه روزی می‌توان کامپیوتری جیبی داشت دور از ذهن به نظر می‌آمد. اما از سال 2012 تاکنون کامپیوترهای تک بوردی در ابعاد کارت اعتباری وارد بازار شدند و دنیای علاقمندان به تکنولوژی‌های رایانه‌ای را عوض کردند.

1606683296_1_0.gif

این کامپیوتر کم جا را رزبری پای می‌نامند که در مدل‌های متنوعی که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت، ساخته و به بازار عرضه شده‌اند. این دستگاه شاید کوچک باشد اما توانمندی‌های بسیاری دارد و می‌تواند هرکاری را که از یک رایانه رومیزی انتظار می‌رود را  انجام دهد. اگر می‌خواهید با کمترین هزینه رایانه‌ای قوی و کارآمد داشته باشید این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

  raspberry pi چیست؟

اگر بخواهیم خیلی دقیق‌تر بگویم که رزبری پای از چه سالی به وجود آمد؟ باید گفت که از سال 2006 برای توسعه و تکامل این رایانه کوچک تلاش‌های بسیاری صورت گرفت تا رزبری پای بتواند به اندازه کارت اعتباری باشد اما قابلیت‌های متعددی داشته باشد Raspberry Pi   به مانیتور کامپیوتر یا تلویزیون وصل می‌شود و می‌توان مانند رایانه‌های معمول دیگر با کیبورد و ماوس از آن استفاده کرد. هدف اصلی پیدایش رزبری پای آموزش زبان‌های برنامه نویسی مانند اسکرچ و پایتون بوده که تمامی افراد در هر سنی بتوانند آموزش ببینند. اما این ویژگی به این معنا نیست که این رایانه تک بورد قابلیت‌های دیگری ندارد؛ در واقع این رایانه جیبی می‌تواند برای بازی کردن، پخش ویدیوهای با کیفیت بالا، جستجو در اینترنت، وب سرور بودن، پرینت سروربودن ، دوربین استاپ‌موشن، دوربین تایم‌لپس، سرور نمایش عکس‌های دیجیتالی، کنترلر NAS، رایانه کنترل امنیت خانه مورد استفاده قرار گیرد.

رزبری پای یا همان رسپبری پای برای استفاده‌های معمول از کامپیوتر ساخته نشده‌اند و همانطور که بالاتر اشاره کردیم طراحان این رایانه تک بورد درصدد بودند که علاقمندان به تکنولوژی و آموزش بتوانند با کمترین هزینه، رایانه‌ای داشته باشند که امکان آموزش در زمینه کامپیوتر، علوم کامپیوتر و مخصوصا برنامه نویسی برای آنها وجود داشته باشد. به همین دلیل raspberry Pi در تمامی مدارس دنیا عرضه شد و در اختیار همه قرار گرفت.

رزپری پای مناسب چه افرادی است؟

بالاتر اشاره کردیم که هدف اصلی توسعه و ساخت این رایانه جیبی، آموزش برنامه نویسی است و در هر رده سنی که باشید می‌توانید از خدمات این رایانه‌های رزپری پای استفاده کنید. رزپری پای‌ها برای کودکانی که می‌خواهند به صورت مقدماتی زبان‌های برنامه نویسی را یادبگیرند بسیار توصیه می‌شود. از طرفی اگر از بازی کردن بازی‌های قدیمی 20 سال قبل لذت می‌برید می‌توانید با استفاده از دستگاه رزپری پای به دستگاه‌های کابینتی بازی وصل شده و بازی را اجرا کنید.

 کدام نوع رزپری پای مناسب تر است؟

بنیاد سازنده تک بورد رایانه‌ای رزپری پای تا کنون مدل‌هایی متنوعی مانند رزپری مدل A+، B، Zero، pico و RPI400 تولید کرده است که Raspberry Pi 4 قوی‌ترین مدل این رایانه کوچک به حساب می‌‌آید که در رم‌های 2، 4 و 8 گیگابایتی به بازار عرضه شده‌است. کاربران رزپری پای این مدل را به دلیل سرعت پردازندگی بالا بیشتر مورد توجه قرار دادند. در این مدل قابلیت اتصال پورت USB، وای فای، جی پی یو و بلوتوث دارد. البته، رم 8 گیگا بایتی این مدل بسیار مورد توجه علاقمندان این دستگاه قرار دارد، زیرا رم‌های موجود در نسخه‌های مختلف رزپری پای قابل ارتقا نیست و باید قبل از خرید این مدل رایانه بدانید که قرار است با این رایانه چه فعالیت‌هایی انجام دهید و از آن چه انتظاری دارید. باید بگوییم که حافظه RAM  کم این مدل کمترین تاثیر را بر روی کارایی رایانه می‌گذارد و البته باید توجه کنید که از این رایانه برای پردازش چه پروژه‌ای می‌خواهید استفاده کنید. یکی از مزیت‌های دیگر raspberry Pi 4 امکان انجام دادن چند فعالیت همزمان است که به نسبت مدل 2 گیگابایتی سرعت بهتری دارد.

برای استفاده از برد رزپری پای چه امکاناتی لازم است؟

بالاتر اشاره کردیم که رایانه کوچک Raspberry Pi  ارزان قیمت است و می‌توان با کمترین هزینه از قابلیت‌های آن استفاده کرد. دلیل ارزان بودن این تک بورد رایانه همراه نبودن وسایل جانبی آن است. در واقع این رایانه مادربوردی بدون کیس، کابل و کارت حافظه است که باید هرکدام از این وسایل را به صورت مجزا تهیه کرد. کابل‌هایی که برای استفاده از رزبری پای مورد استفاده قرار می‌گیرد عبارت از اترنت، کابل HDMI، کابل صوتی، کابل ویدیویی RCA و کابل Micro-USB است. کارت MicroSD وسیله حیاتی دیگری‌ست که برای تمامی رایانه‌ها و این رایانه کوچک ضروری به حساب می‌آید که باید حداقل 8 گیگابایت یا بیشتر برای حافظه ذخیره سازی خریداری شود. همچنین لزوم کیبورد، ماوس و آداپتور برق Micro-USB 5 ولتی به خوبی حس می‌شود. البته یکسری وسایل غیرضروری دیگری مانند خنک کننده رایانه، ماژول دوربین برای پای و نمایشگرهای کامپکت وجود دارد که از بچه مرشد می‌توانید تهیه کنید.

از کجا رزپری پای و قطعات جانبی باید خرید؟

رزپری پای انتخابی به صرفه برای افرادی است که می‌خواهند با کمترین قیمت بیشترین خدمات را دریافت کنند. بسیاری از علاقمندان به حوزه تکنولوژی و کامپیوتر این رایانه تک بورد را انتخاب و از خدمات اصلی آن یعنی آموزش برنامه نویسی استفاده می‌کنند. اما برای خرید رسپری پای باید از شرکت‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند و اطلاعات فنی و جامعی از این رایانه جیبی دارند، تهیه کرد.  شرکت بازرگانی بچه مرشد با ارائه پشتیبانی فنی، مشاوره رایگان، تضمین اصل بودن کالا خریدی ایمن را برای علاقمندان به رزپری پای فراهم می‌کنند. اگر می‌خواهید قطعات اصلی استفاده از این رایانه را هم تهیه و از قیمت برد رزبری پای اطلاع پیدا کنید با شرکت بازرگانی بچه مرشد تماس بگیرید.

نکات مهم برای استفاده از رزبری پای

در این مطلب سعی کردیم بخشی از دریای بیکران قابلیت‌های برد رزپری را به شما معرفی کنیم. در حالی که این رایانه کوچک امکانات متنوعی برای علاقمندان به تکنولوژی فراهم می‌آورد. اما لازم است به چند نکته هنگام وصل کردن رزپری پای توجه کنید. همیشه قبل از روشن کردن از درست قرار گرفتن کارت حافظه روی بورد اطمینان حاصل کنید. کیس رزپری پای باید امکان تهویه هوا و ایمنی آن را فراهم کند. همیشه هنگام خاموش کردن رزبری پای از گزینه sudo shutdown استفاده کنید و پس از خاموش شدن آن را از برق بکشید.

  •  توضیحات تکمیلی: وقتیکه برای اولین بار کامپیوترهای تک برد پا به عرصه وجود گذاشتند، نه آنقدر کوچک بودند که در جیب جاشوند و نه آنقدر قوی بودند که حتی بشود با موبایل‌های هوشمند هم عصر خودشان مقایسه شوند. ولی با پیشرفت تکنولوژی ساخت نیمه‌هادی‌ها، به سرعت وضعیت تغییر کرد و امروزه برخی از مینی کامپیوترهای تک برد جیبی با قدرت و توان پردازشی و سرعت دسکتاپ‌های خانواده x86 رقابت می‌کنند. برای آشنایی با یکی از معروفترین خانواده‌های این نسل، خواندن این مقاله را به شما توصیه می‌کنیم.

ایسوس

نظر شما چیست؟