22/09/1400 - 15:26
درجات مختلف میلگرد و نحوه تشخیص آن

1606683296_1_0.gif

امروزه صنعت ساختمان­‌سازی پیشرفت چشمگیری داشته است. یکی از مهم­ترین فاکتورها در صنعت ساختمان استحکام و مقاومت سازه است. بتن مقاومت کششی پایینی دارد و از طریق افزودن میلگرد به بتن و ایجاد بتن مسلح مقاومت کششی بتن را نیز بهبود می­‌بخشند. برای تولید میلگرد عموماً از شمش­‌های فولادی 3sp و 5sp استفاده می­شود. تفاوت این شمش‌­ها در انعطاف­‌پذیری آن­ها است، هرچند که شمش 3sp منعطف­‌تر است. در تولید میلگرد از شمش­‌های آهن و ضایعات فولادی نیز استفاده می­شود و این عوامل بر قیمت میلگرد تأثیرگذارند و با افزایش قیمت آهن و فولاد قیمت میلگرد نیز افزایش خواهد یافت. البته موارد دیگری نظیر جنس، ضخامت، سایز، نحوه تهیه، اندازه از فاکتورهای تأثیرگذار بر قیمت میلگرد هستند و فاکتورهای دیگری نظیر تغییر نرخ ارز، قیمت فولاد و ... نیز از عوامل خارجی تأثیرگذار بر قیمت میلگرد می­باشد. میلگردها بر اساس جنس، استاندارد تولید و شکل ظاهری طبقه­‌بندی می­شوند.

اگر تمایل دارید با انواع مختلف میلگرد و نحوه تشخیص آن­ها آشنا شوید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید و لینک زیر را مشاهده کنید.

https://www.tejarat-gram.com/price/rebar

دسته‌­بندی میلگرد بر اساس استاندارد تولید

نام‌گذاری میلگردها بر اساس استاندارد تولید بر اساس استاندارد GOST 5781 روسیه است. میلگردها بر اساس استاندارد تولید به انواع زیر طبقه‌بندی می­شوند، لازم به ذکر است در هرکدام از درجات قیمت میلگرد متفاوت بوده و در زمان خرید میلگرد می‌­بایست با انواع میلگرد آشنا بوده و اطلاع کافی را داشته باشیم.

  • میلگرد A1 (S240): جنس این میلگردها از فولاد نرم است. این نوع فولاد دارای مقاومت تسلیم 2400 و مقاومت کششی 3600 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع است. از نظر ترکیب شیمیایی تقریباً 24 درصد کربن و 60 درصد سیلیسیوم دارد. عموماً به طور صاف و بدون آج تولید می­شوند. میلگرد A1 در آهنگری و جوشکاری کاربرد دارد. از این میلگرد به دلیل بدون آج بودن آن در عملیات حرارتی استفاده می­شود. در این نوع میلگرد کربن کمی بکار رفته است لذا در خم­کاری و بازخم می­توان از آن استفاده کرد. در بازار این میلگردها از طول 6 متری تا طول 12 متری مشاهده می­شوند. در میلگرد A1 تا 25 درصد تغییر شکل خواهیم داشت. قیمت میلگرد A1 نسبت به سایر میلگردها پایین­تر است.
  • میلگرد A2 (S340) : فولاد میلگرد A2 دارای مقاومت تسلیم 3400 و مقاومت کششی 5000 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع است. میلگرد A2 دارای آج مارپیچ است. در استاندارد 3132 ملی ایران، میلگرد A2 با نام میلگرد آج 340 شناخته می­شود. میلگرد A2 در تولید خاموت در ساختمان­سازی کاربرد دارد. به میلگرد A2 میلگرد نیمه ترد نیز گفته می­شود. در امور ساختمانی به‌ویژه در خاموت­کاری از این نوع میلگرد استفاده می­شود. بهتر است از میلگرد A2 در خم­کاری و جوشکاری استفاده نشود. در میلگرد A2 تا 19 درصد تغییر شکل خواهیم داشت. قیمت میلگرد A2 در مقایسه با میلگرد A1 بالاتر است.
  • میلگرد A3 (S400): فولاد میلگرد A3 دارای مقاومت تسلیم 4000 و مقاومت کششی 6000 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع است. میلگرد A3 دارای آج جناقی (مورب) است. میلگرد A3 جز میلگردهای نیمه‌سخت است و اصلاً برای جوشکاری مناسب نیست. در میلگرد A3 تا 14 درصد تغییر شکل خواهیم داشت. قیمت میلگرد A3 در مقایسه با میلگرد A2 بیشتر است.
  • میلگرد A4 (S500): درگذشته به دلیل عدم وجود امکانات لازم در خطوط کارخانه­ای نورد، تولید آرماتور با استحکام بالا مشکلاتی داشت و برای حل این مشکل از فولادهای با کربن بالا استفاده می­کردند که فولاد پرکربن به دلیل داکتیلیتی پایین مشکلاتی را در جوشکاری ایجاد می­کرد و سبب نگرانی مهندسین طراح می­شد. امروزه با پیشرفت تکنولوژی نورد و اتوماسیون بالا در کنترل درجه حرارت و سرعت سردکردن و ... از شمش­هایی با کربن پایین­تر استفاده می­شود. میلگردهای A4 دارای آج دوکی شکل است. آج­های عرضی دوکی شکل در دو طرف آج طولی و به‌صورت چهار نیم مارپیچ به شکل هفت و هشت و با زاویه 35 یا 75 درجه است. در این میلگرد آج­ها خلاف جهت یکدیگر در طول میلگرد قرار گرفته­اند. استاندارد A4 از سال 2003 به بعد در صنعت مورداستفاده قرار گرفته است و فرایند تولید آن­ها به این صورت است که پس از آخرین مرحله نورد تحت‌تأثیر عملیات حرارتی به نام کوئنچینگ همراه با آب قرار می­گیرند و این فرایند سبب افزایش استحکام میلگرد A4 می­شود. قیمت میلگرد A4 در مقایسه با سایر میلگردها بالاتر است.

نحوه تشخیص میلگرد

به منظور تشخیص و شناسایی میلگردها بر بدنه میلگرد کدهایی نوشته شده است که آشنایی با این علائم راهنمای خوبی در زمان خرید میلگرد و شناخت تفاوت­های انواع میلگرد است. با شناخت علایم ذیل در زمان خرید و با استعلام از بازار و استعلام قیمت میلگرد از سایت­های معتبر، می­توان در خصوص قیمت میلگرد اطلاعات کاملی به دست آورد.

اولین خط روی بدنه میلگرد، حروفی به معنای نوع تولید کارخانه است که توافقی است.

دومین عدد قطر اسمی میلگرد را نمایش می­دهد.

سومین خط نوع فولاد مورداستفاده را نشان می­دهد. S نشان‌دهنده Carbon Steel (A615) و W نشان‌دهنده Low-Alloy Steel(A706) و R نشان‌دهنده Rail Steel (A996) و I نشان‌دهنده Axle Steel (A995) خواهد بود.

چهارمین خط گرید را نشان می­دهد. 40 نشان‌دهنده گرید 40، 60 نشان‌دهنده گرید 60، 75 نشان‌دهنده گرید 75، 4 نشان‌دهنده گرید 420 و عدد 5 نشان‌دهنده گرید 520 است.

ایسوس

نظر شما چیست؟