تولیدکننده‌گان تجهیزات POE صنعتی
30/06/1400 - 16:15
آشنایی با شرکت‌های سازنده تجهیزات PoE
در این مقاله ابتدا می‌خواهیم بررسی کنیم که POEچیست و چه کاربردی دارد؟ سپس به انواع آن اشاره نموده و تجهیزات POE صنعتی و غیر صنعتی را با هم مقایسه کرده و براساس پارامتر‌های مختلف تاثیر گذار در انتخاب یک تجهیز، یکی از بهترین گزینه را انتخاب خواهیم کرد.

1606683296_1_0.gif

همه ما به خوبی می‌دانیم زمانی که تعدادی از تجهیزات الکترونیکی را در اختیار داریم، برای روشن کردن آن ها باید انرژی الکتریکی را به دستگاه ها برسانیم تا آن‌ها روشن شوند. تمام دستگاه‌های موجود در شبکه اترنت مثل دوربین‌های نظارت تصویری، تلفن‌های تحت شبکه و مدل‌های مختلف سوییچ صنعتی برای روشن شدن نیاز به توان الکتریکی دارند. به این معنی که هر دستگاه یک آداپتور جداگانه دارد که برق شهری یا مستقیم را با دو رشته سیم به میزان ولتاژ ورودی دستگاه تبدیل می‌کند و آن را برای دستگاه ارسال می‌کند. از آن جایی که هر دستگاه موجود در شبکه به یک آداپتور نیاز دارد، این کار باعث ایجاد مشکلاتی در درون ساختار فیزیکی و پیاده سازی شبکه اترنت صنعتی می شود.

همین نکته باعث شد تا تکنسین‌ها و محققین صنعت IT به این نتیجه برسند که برای کاهش میزان کابل‌کشی و هزینه‌ها و عدم نیاز به پریز برق در کنار دستگاه‌های شبکه و از طرفی دیگر کاهش خرابی شبکه‌ها، برق و داده را بر روی یک بستر انتقال دهند و تنها بستر موجود که می‌توانست این کار را انجام دهد، کابل شبکه انتقال داده (Data) بود. از طرفی برای انتقال برق بدین نحو می‌بایست دستگاه‌ها قابلیت پشتیبانی از فناوری POE را داشته باشند و برق از طریق کابل‌های شبکه مسی با زوج‌های به‌هم تابیده به این دستگاه‌ها انتقال می‌یابد.

برای مثال سوییچ‌ PoE برق لازم برای راه‌اندازی دستگاه‌های دیگر را از طریق کابل اترنت (Ethernet)  فراهم می‌کند.

کارایی بهینه و مزیت‌های کاربردی این فناوری باعث محبوبیت آن در سال‌های اخیر شده است. نمونه‌هایی از کاربردهای فناوری POE به شرح زیر می‌باشد:

سوییچ‌های اترنت صنعتی POE:

سوییچ‌های اترنت POE علاوه بر کارکرد و وظیفه معمول خود، به‌عنوان یک منبع تغذیه برای دستگاه‌های شبکه عمل می‌کنند. آن‌ها برق ورودی را به کابل شبکه وارد می‌کنند تا دستگاه‌های متصل شده با POE به شبکه از آن استفاده نمایند.

برای این‌که تجهیزات شبکه امکان قرارگیری و تاب‌آوری در محیط‌های صنعتی با شرایط محیطی سخت نظیر رطوبت، نوسانات دمایی، گستره‌ی بالای دمای هوا، گرد و غبار و تنش‌های مکانیکی را داشته باشند، می‌بایست از استانداردهای گوناگون صنعتی پشتیبانی کنند.

سوییچ اترنت صنعتی با ساختار ویژه‌ی خود، امکان قرارگیری در محیط‌های این چنینی را داراست و در صورتی‌که از تکنولوژی‌های PoE پشتیبانی کند، بسته به توان خروجی هر پورت اترنت، توان الکتریکی مورد نیاز تجهیزات تحت شبکه را تامین می‌کند.

اسپلیترهای POE:

دستگاهی کوچک است که قابلیت جداسازی داده و برق را از روی کابل شبکه دارای POE دارا است. با استفاده از این دستگاه می‌توان قابلیت تغذیه به صورت POE را به تجهیزات شبکه فاقد این قابلیت اضافه نمود. برای نمونه این دستگاه به سوییچ مرکزی دارای فناوری POE متصل شده و سپس داده و برق را از هم جدا نموده و به دو کابل مجزا تبدیل می‌کند و کابل داده به پورت LAN دستگاه شبکه‌ای و کابل برق هم به پورت برق آن دستگاه وصل می‌شود.

مدیا کانورتر POE:

یک مدیا کانورتر POE راهکاری مناسب برای توسعه بستر شبکه از طریق فیبر یا کابل مسی است.   مدیا کانورتر صنعتی می‌تواند داده‌ها را بر بستر فیبر نوری به‌عنوان ورودی دریافت کرده و سپس بر بستر اترنت به عنوان یک دستگاه PSE آن را تا حداکثر 100 متر یه یک دستگاه PD انتقال دهند.

رپییتور/ اکستندرهای POE:

برای اتصال به دستگاه‌های دارای فاصله زیاد و بیش از 100 متر در بستر شبکه از توسعه دهنده‌های POE استفاده می‌شود. این دستگاه‌ها از قبیل اکسس‌پوینت‌ها و دوربین‌های نظارت تصویری معمولا دارای فاصله فیزیکی زیادی تا سوییچ POE مرکزی هستند.

شرکت‌های سازنده تجهیزات POE صنعتی

کمپانی‌های اروپایی و آسیایی راهکارهای اترنت و PoE گوناگونی ارائه می‌دهند که زیمنس آلمان با محصولاتی نظیر SCALANCE  و RUGGEDCOM یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین برندهای اروپایی در حوزه‌ی اترنت صنعتی محسوب می‌شوند.

در بین برندهای چینی و تایوانی، شرکت اورینگ (ORing)، MOXA و ADVANTECH از برندهای به‌نام این حوزه به‌شمار می‌آیند که هر یک با توجه به نیازها و بودجه‌ی پروژه‌های مختلف، می‌توانند در آن‌ها به‌کار گرفته شوند.

در بین برندهای نام برده شده، ادونتک تایوان با دارا بودن سبد محصولی گسترده در زمینه‌های شبکه‌های صنعتی، اتوماسیون صنعتی و کامپیوتر و نمایشگرهای صنعتی از گزینه‌های ایده‌آل برای به‌کارگیری در پروژه‌های کشور به‌حساب می‌آید. مبدل‌های صنعتی، روتر و مودم‌های صنعتی و انواع سوییچ ادونتک محصولات زیر گروه شبکه صنعتی این کمپانی هستند.

درباره شرکت ادونتک

کمپانی ادونتک (Advantech) در سال 1983 در تایوان با رویکرد ساختن سیاره هوشمند تاسیس گردید. این شرکت از جمله شرکت‌های پیشرو و پیشتاز در حوزه‌های کامپیوتر صنعتی (Industrial PC)، راهکارهای اینترنت اشیای صنعتی (IIOT) و اتوماسیون صنعتی می باشد.

Advantech با بیش از 1200 نفر کارشناس دارای 20 دفتر و 60 نمایندگی در سراسر دنیاست. اولین سری تولیدات این شرکت تایوانی محصولات سری سیستم های خودکار PC محور بود که به سرعت جای خود را نزد مشتریان باز کرد. طراحی تمامی محصولات ادونتک به گونه‌ایست که دارای کیفیت صنعتی و طول عمر بالا باشند.

پیشرفت سریع تکنولوژی و نیاز به جمع‌آوری سریع و دقیق مقدار کمیت‌های فیزیکی باعث شده که امروزه شاهد ارتقای سریع سیستم‌های کنترل هم از لحاظ کیفی و هم کمی در جهان باشیم.

شرکت ادونتک یکی از شرکت‌های پیشگام در زمینه تهیه و تولید سیستم‌های کنترل و داده برداری است که همواره تلاش نموده خود را با نیازهای صنایع مختلف همگام سازد. در این راستا تکنولوژی ساخت محصولاتش را هم از نظر امکان افزودن قابلیت‌های جدید و هم از لحاظ تنوع به‌روزرسانی کرده است.

سبد محصولی شرکت ادونتک به شرح زیر می باشد:

کامپیوتر صنعتی (Industrial PC)، کامپیوتر صنعتی پنلی (Industrial Panel PC) و انواع HMI

اتوماسیون صنعتی و انواع RTU (سیستم های تلمتری)

انواع سوییچ اترنت صنعتی

انواع مبدل پروتکل اتوماسیون صنعتی و مبدل کابل صنعتی

انواع روتر 3G/4G/LTE صنعتی

همچنین ادونتک ارائه کننده راهکارهای صنعتی در حوزه‌های کارخانه‌های هوشمند، سیستم‌های هوشمند حمل و نقل، انرژی و محیط زیست، صنایع غذایی و آشامیدنی، صنایع نفت و گاز و آب و فاضلاب است.

شرکت ایزی ارتباط پارس از سال 2016 نماینده ادونتک ADVANTECH در ایران است.

تامین مستقیم از کمپانی ادونتک و امکان ارتباط مستقیم با تیم فنی و مدیریت ادونتک برای ثبت سفارش و رفع مشکلات فنی از مزایای همکاری کمپانی ایزی ارتباط پارس با کمپانی ادونتک محسوب می شود.لازم به‌ذکر است پروژه‌های بسیاری با استفاده از کامپیوترهای صنعتی ادونتک و همچنین تجهیزات شبکه‌های صنعتی ادونتک توسط شرکت ایزی ارتباط تعریف و اجرا شده است.

ایسوس

نظر شما چیست؟