20/05/1400 - 17:15
سنسور حضور افراد چیست؟ مزایا و تفاوت آن با سنسور حرکت
با پیشرفت تکنولوژی ابزار‌های امنیتی نیز توسعه بسیاری خوبی پیدا کردند و حوزه فعالیت آن‌ها گسترده‌تر شد. سنسور‌ها یکی از اولین قطعات الکترونیکی بودند که به سرعت جای خود را در دستگاه‌ها مختلف باز کردند. این ماژور‌ حساسیت بسیار بالایی به کمیت‌هایی نظیر دما، حرکت، فشار و رطوبت دارد و به سرعت آن‌ها را تشخیص می‌دهد. یکی از بهترین انواع این حسگر‌ها، سنسور حضور افراد است که در اماکن مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله به بررسی کامل سنسور حضور افراد خواهیم پرداخت، درباره مزایا و کاربرد آن صحبت می‌کنیم و در آخر نیز به تفاوت آن با سنسور حرکتی اشاره خواهیم کرد.

1606683296_1_0.gif

سنسور حضور افراد یا PIR چیست؟

  • منظور از PIR عبارت Passive Infrared Sensor به معنای سنسور مادون قرمز منفعل است. این سنسور الکترونیکی به نور مادون قرمز (IR) منتشر شده از افراد و حیوانات حساس است. معمولا از سنسور حضور افراد برای تشخیص حضور یک یا چند نفر در محیط مورد نظر بکار می‌رود. زمانی‌که از این سنسور برای یک محیط مانند اتاق استفاده می‌شود، به محض ورود هر شخصی به آن اتاق این حسگر اطلاعات زمان حضور آن فرد را ثبت می‌کند.
  • مدیریت ساختمان‌های بزرگ مسکونی، تجاری یا اداری بسیار سخت است و دوربین‌های مداربسته برای چنین محیط‌های شلوغی کفایت نمی‌کنند. بنابراین کمک گرفتن از سنسورها یکی دیگر از راه‌حل‌های کنترل رفت و آمد و ایجاد امنیت است. حتی این سنسورها در برخی از دوربین‌ها مداربسته نیز استفاده می‌شوند تا دقت و عملکرد حفاظ امنیتی دوربین به حداکثر برسد. سنسورهای حضور افراد تنوع بسیاری خوبی از نظر ساختاری دارند و حتی نمونه‌های بسیار کوچکی از آن‌ها برای کاربرد در اماکن امنیتی خاص استفاده می‌شود. در واقع با خرید سنسور حضور افراد (PIR) از اماکن مهم به خوبی محافظت می‌کنیم، مانند زمانی که با خرید جی پی اس خودرو امنیت ماشین را به حداکثر می‌رسانیم.

سنسور حضور افراد چگونه کار می‌ کند؟

همه ابزارهای امنیتی یک هدف مشترک دارند که آن اطلاع‌رسانی به موقع در زمان ایجاد خطر است. هر کدام از این وسیله‌ها از شیوه خاص خود برای اعلام هشدار استفاده می‌کنند. سنسورهای حضور افراد نسبت به نور مادون قرمز منتشر شده از انسان یا حیوانات حساس هستند و به محض تشخیص آن همه اطلاعات را ثبت و به مرکز داده‌ها ارسال می‌کنند.

اطلاعات جمع‌آوری شده توسط این سنسورها شامل تاریخ و ساعت رفت و آمد افراد به ساختمان یا محل مورد نظر است. این سنسورها را می‌توان به نحوی تنظیم کرد تا در ساعت‌های خاصی نسبت به حضور افراد حساسیت بالاتری نشان داده و شروع به اعلام هشدار کنند. هنگامی که سنسورها در ساعات غیر مجاز (تعیین شده توسط کاربر) حضور فردی را تشخیص دهند، از طریق اس‌ام‌اس، به صدا درآوردن زنگ هشدار، فعال شدن دوربین‌های امنیتی، روشن شدن چراغ‌ها، قفل کردن درب‌ها و در صورت لزوم تماس با شماره های از پیش تعریف شده در سیستم اعلام خطر خواهند کرد.

خوشبختانه اطلاعات ارسالی این سنسورها روی تلفن‌ همراه نیز قابل دریافت است تا به‌راحت‌ترین شیوه ممکن محل مورد نظر را رصد کرد. به هر حال گوشی‌ موبایل امروزه به وسیله‌ای جدا نشدنی از انسان تبدیل شده‌ و کارایی آن‌ها بسیار وسیع است. برای مثال تبدیل گوشی به جی پی اس دستی یکی از مواردی است که به خوبی کاربرد و اهمیت موبایل در حوزه ابزار امنیتی را نشان می‌دهد.

سنسور حضور افراد؛ بهترین سنسور تشخیص حیوانات

از سنسورهای حضور افراد در اماکن مختلفی استفاده می‌شود. ساختمان‌های بزرگ تجاری که محل رفت و آمد مردم هستند، در برخی از ادارت و به‌خصوص بانک‌ها و مکان‌های امنیتی که رفت و آمد افراد متفرقه در آن‌ها ممنوع است. در کنار این کاربردها که اغلب برای عبور و مرور انسان استفاده می‌شوند، از این حسگر برای تشخیص حرکت حیوانات نیز بهره برده می‌شود.

این سنسور همان‌طور که به نور مادون قرمز بدن انسان حساس است، نسبت به حیوانات نیز همین عملکرد را خواهد داشت. خوشبختانه با پیشرفت سیستم‌های امنیتی، از حیوانات نیز بهتر می‌توان محافظت کرده و محدوده عبور و مرور آن‌ها را مشخص کرد. سنسورهای تشخیص افراد، سنسورهای حرکتی و جی پی اس حیوانات از بهترین نمونه‌های این دستگاه‌های امنیتی هستند.

مزایای سنسور حضور افراد؛ امنیت در کنار صرفه‌جویی در برق

سنسورهای تشخیص افراد چندین مزیت بسیار خوب برای ساختمان به همراه‌ دارند که در اینجا با آن‌ها آشنا می‌شویم:

امنیت ساختمان با سنسور حضور افراد و سنسور تشخیص حرکت

بدون شک اولین و مهم‌ترین مزیت استفاده از سنسور حضور افراد، بالابردن امنیت ساختمان یا هر مکان دیگری است. این سنسورها یک ابزار امنیتی هوشمند هستند و با سرعت به هر حرکت مشکوکی در ساختمان، عکس‌العمل نشان خواهند داد.

بهینه‌سازی مصرف انرژی ساختمان با انواع سنسور تشخیص حرکت

همه انواع سنسورهای حضور افراد به‌طور مستقیم با سیستم روشنایی ساختمان در ارتباط هستند. این سنسورها را می‌توان طوری تنظیم کرد تا به محض ورود هر شخصی به محل، سیستم روشنایی را فعال کنند و سپس با گذشت چند دقیقه پنل روشنایی خاموش شود. به همین سادگی بسیاری از لامپ‌ها یا دیگر لوزام روشنایی بی‌استفاده روشن نخواهند ماند. این ویژگی تاثیر بسیار خوبی روی مصرف انرژی هر مکانی خواهد داشت تا بتوان صرفه‌جویی کرد.

عدم نیاز به کلیدهای روشنایی با کمک سنسور تشخیص ورود و خروج

گاهی بعد از اینکه وارد مکانی جدید می‌شویم به راحتی نمی‌توان محل کلید سیستم روشنایی را پیدا کرد. اما وجود سنسور حضور افراد این مشکل را حل خواهد کرد تا سیستم روشنایی بصورت خودکار عمل کند. البته جلوگیری از آلودگی به واسطه عدم تماس با سطح کلیدهای روشنایی، استهلاک کلیدها و خرابی‌های این قطعات از دیگر مزیت‌های استفاده از حسگرهای حضور افراد است.

تفاوت سنسور حضور با سنسور حرکت افراد

سنسور‌های تشخیص افراد در چند مدل و با عملکردهایی متفاوت طراحی شده‌اند. سنسور حضور افراد و سنسور حرکتی از مهم‌ترین و پرکاربردترین انواع  این حسگرها هستند. سنسور حضور از سیستم حساس‌تری برخوردار است و علاوه بر زمان تحرک موجودات زنده، در حالت سکون نیز آن‌ها را تشخیص خواهد داد. برای مثال هنگامی که کارمندان در پشت میزکار یا مشتریان یک رستوران در سالن غذاخوری نشسته‌اند، در چنین موقعیتی وجود سنسور حضور افراد است که کارایی خواهد داشت.

اما سنسور حرکت افراد در مدت زمانی که انسان یا جانور در حرکت باشد، قادر به تشخیص آن خواهد بود. ولی با ایستادن افراد این سنسور نیز از کار خواهد افتاد. البته سنسور حرکتی به دلیل قیمت پایین‌تر انتخاب خوبی برای مکان‌هایی پر ترددی مانند راه‌پله‌ها، پاگردها و پارکینگ است.

خرید و آشنایی با بهترین انواع ردیاب ماشین در جی پی اس خودرو

در این مقاله با سنسور تشخیص افراد به‌طور کامل آشنا شده و تفاوت آن با سنسور حرکت افراد را بررسی کردیم. سنسورها از بهترین ابزار امنیتی برای ساختمان‌ها هستند که در کنار دوربین‌های مداربسته به بهترین نحو امنیت هر مکانی را برقرار خواهند کرد. همچنین می‌توان برای بالا بردن امنیت جان انسان و وسیله‌های ارزشمندی همچون ماشین از انواع جی‌پی‌اس و ردیاب خودرو استفاده کرد.

فروشگاه جی پی اس خودرو با بیش از 10 سال تجربه و تکیه بر فناوری‌های روز دنیا در سه حوزه‌ی فروش و خدمات انواع ردیاب خودرو، جی پی اس آهنربایی و ردیاب شخصی آماده ارائه خدمات به مشتریان است. برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید بهترین ردیاب خودرو با شماره 02128426383 تماس حاصل کنید. همکاران ما پاسخگوی سوالات شما هستند.

ایسوس

نظر شما چیست؟