CPU سرور اچ پی
18/05/1400 - 05:00
راهنمای خرید CPU  سرور اچ پی
پردازنده سرور که به انگلیسی Central Processing Unit است و به‌صورت اختصاری CPU نامیده می‌شود، یک قطعه‌ی سخت‌افزاری و اصلی برای راه‌اندازی رایانه یا سرور است. در واقع تمام دستورالعمل‌های سرور یا رایانه زیرنظر سی پی یو انجام می‌شود و این قطعه‌ی سخت‌افزار به عنوان یک تقویت‌کننده (رله) برای تمام داده‌های ورودی و خروجی عمل می‌کند.

1606683296_1_0.gif

وقتی قصد خرید CPU سرور اچ پی را دارید، احتمال دارد بسیاری از اصطلاحات که توسط فروشنده گفته می‌شود مانند سوکت، هسته‌، رشته و... باعث سردرگمی‌تان در انتخاب شود. در این مطلب سعی کرده‌ایم علاوه بر بررسی سی‌ پی یو سرور اچ پی همه این اصطلاحات را نیز رمزگشایی کنیم تا به‌راحتی یک پردازنده مناسب برای سرور انتخاب کنید.

 

CPU سرور چیست؟

پردازنده، سی پی یو، واحد پردازش مرکزی و یا CPU که معمولاً به عنوان مغز یک سرور نیز شناخته می‌شود، نقش مهمی در عملکرد یک سیستم دارد. در واقع پردازش تمامی قسمت‌های سرور چه سخت‌افزاری و چه نرم‌افزاری برعهده این قطعه‌ی سخت‌افزاری است که نقش مهمی در اجرای دستورات و تبادل اطلاعات برعهده دارد.

عملکرد سی پی یو در جایگاه یک ایستگاه تقویت‌کننده بدین‌صورت است که اطلاعات ورودی را مانند یک دستورالعمل کدگذاری شده مشخص از رم دریافت می‌کند و پس از پردازش این اطلاعات آن‌ها را در خروجی سیستم ارائه می‌دهد. کارکرد کلی CPU سرور به سه بخش تقسیم می‌شود که عبارتند از:

- واکشی (Fetch)؛ دریافت دستورالعمل‌ها از رم به صورت کد (یک سری اعداد)

- کدگشایی (Decode)؛ ارسال دستورالعمل‌ها به مدار کدگشایی توسط سی پی یو

- اجرا (Execute)؛ ارسال دستورالعمل‌های کدکشایی شده به بخش‌های مختلف CPU برای اجرا

پردازنده که روی مادربورد نصب می‌شود علاوه بر پردازش اطلاعات، وظیفه ارتباط برقرار کردن بین اجزای سخت‌افزاری سرور را نیز برعهده دارند.

راهنمای خرید سی پی یو CPU سرور HP

در هنگام خرید پردازنده سرور HP باید به برخی از نکات مختلف را در نظر بگیرید. از آن‌جایی‌که این قطعه‌ی مربع شکل، بیشتر فرآیندهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری سرور را برعهده دارد و همچنین عملکردهای محاسباتی، منطقی و مقیاس‌بندی را پردازش می‌کند، باید سه گزینه مهم یعنی تعداد هسته‌، مقدار حافظه پنهان و سرعت عملکرد CPU را با دقت بررسی کنید.

علاوه بر این بسیار مهم است که مدل‌ پردازنده با نسل‌های مختلف سرور HP سازگاری داشته و سوکت مادربورد از سوکت سی پی یو پشتیبانی می‌کندو

تفاوت CPU سرور با کامپیوتر

تقریباً هر دستگاهی مانند تلفن همراه، تبلت، لپ‌تاپ، کامپیوتر، تلویزیون و... روی برد خود مجهز به سی‌ پی یو است که علاوه بر ایجاد تعامل بین سخت‌افزارها پردازش اطلاعات را نیز برعهده دارد. با این‌حال بین این پردازنده‌ها به‌ویژه سی پی یو سرور با کامپیوتر تفاوت‌هایی وجود دارد.

کمپانی اینتل یکی از معروف‌ترین سازنده‌های پردازنده است با این تفاوت که نوع سی پی یو طراحی و تولید شده برای کامپیوتر Core i و برای سرور Xeon است. از دیگر تفاوت‌های سی پی یو سرور با کامپیوتر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- قابلیت مدیریت توان مصرفی با توجه به میزان بار کاری در پردازنده‌های زئون

- سرعت بالا سی پی یو زئون برای فعالیت‌های تجاری

- گران‌تر بودن CPU سرور نسبت به کامپیوتر

- طراحی 64 بیتی سی‌ پی یو سرور برای نصب در سرور اچ پی و دیتاسنترها

- قابلیت استفاده از نرم‌افزار Data Center Management روی پردازنده‌ زئون

- عدم هنگ یا توقف کردن پردازنده زئون نسبت به سی پی یو Core i

- عدم تولید گرما در CPU زئون نسبت به Core i

- وجود تکنولوژی Intel Direct IO و  Integrated IO در پردازنده زئون

- برخورداری از حافظه پنهان بیشتر در پردازنده زئون نسبت به Core i

- برخورداری از تکنولوژی ECC Memory در پردازنده سرور و عدم وجود این تکنولوژی در CPU کامپیوتر

- قابلیت پشتیبانی از حافظه رم تا 3 ترابایت در سی پی یو زئون اما پردازنده Core i تا 64 گیگابایت

- برخورداری از تعداد اسلات بیشتر برای نصب رم در پردازنده‌های سرور نسبت به پردازنده کامپیوتر

- دارای مقادیر زیاد کش سطح سوم (Cache 3L) در سی پی یو زئون نسبت به CPU کامپیوتر

- طول عمر و دوام و امنیت بیشتر در سی پی یو سرور نسبت به کامپیوتر

انواع CPU سرور HP

کمپانی اینتل برای هر نسل از سرورهای HP، پردازنده‌های سری زئون را با ویژگی‌های مختلف تولید کرده که که شامل چهار دسته پلاتینیوم، گلد، سیلور و برنز است. براساس تفکیک رنگی و عددی قابلیت و ویژگی‌های انواع سی پی یو زئون را در جداول زیر مشاهده می‌کنید:

ویژگی‌های CPU زئون براساس تفکیک رنگی

نسل بندی سی پی یو سرور HP

یکی از موارد مهم در خرید CPU سرور HP نسل‌ بندی است که براساس نسل هر سرور اچ پی ویژگی‌های متفاوتی دارد. پردازنده اصلی و قدرتمندی که در سرورهای اچ پی استفاده می‌شود سری زئون است که براساس هر نسل سرور دسته‌بندی می‌شود:

- پردازنده‌های اینتل زئون سری E5400 و X5400 برای سرور اچ پی نسل 5

- پردازنده‌های اینتل زئون سری E5600 و X5600 برای سرور اچ پی نسل 6

- پردازنده‌های اینتل زئون سری E، X و L سری 5600 برای سرور اچ پی نسل 7

- پردازنده‌های اینتل زئون سری E5-2600 ورژن 1 و 2 برای سرور اچ پی نسل 8

- پردازنده‌های اینتل زئون سری E5-2600 ورژن 3 و 4 برای سرور اچ پی نسل 9

- پردازنده‌های اینتل زئون سری Bronze، Silver، Gold و Platinum برای سرور اچ پی نسل 10

پردازنده در سرورهای نسل 6 و 7

CPU مورد استفاده در سرور اچ پی نسل 6 و 7 سری 5600 سری E، X و L است که حداکثر 6 هسته و فرکانس 80/2 گیگاهرتز را پشتیبانی می‌کند.

پردازنده در سرورهای نسل 8

سی پی یو اینتل زئون که در نسل 8 سرور اچ پی استفاده می‌شود، ورژن یک یا دو E5-2600 است که حداکثر 12 هسته و سرعت رم 14900MT/z را پشتیبانی می‌کند.

پردازنده در سرورهای نسل 9

CPU سرور اچ پی که در نسل 9 کاربرد دارد از سری اینتل ورژن سه یا چهار E5-2600 است که حداکثر 22 هسته و باس رم 2400MT/z را پشتیبانی می‌کند.

پردازنده در سرورهای نسل 10

سی پی یو های جدید Intel Xeon Scalable در سرورهای نسل ده اچ پی استفاده می‌شود که ممکن است یکی از مدل‌های برنز، سیلور، گلد یا پلاتینوم باشد. CPU این نسل حداکثر از 28 هسته و سرعت باس رم 2933MT/z پشتیبانی می‌کند.

قیمت CPU سرور HP

در این مطلب سعی کردیم به ویژگی‌ها و نکات مهم برای خرید CPU سرور اچ پی به‌طور کامل بپردازیم تا بتوانند براساس نسل سرور مناسبت‌ترین پردازنده را انتخاب کنید. با این حال برای هرگونه مشاوره و خرید سی پی یو سرور HP می‌توانید با مشاورین و کارشناسان ما در شرکت تجارت سرور تماس بگیرید تا علاوه بر راهنمایی، از آخرین قیمت فروش CPU سرور اچ پی در بازار آی‌تی نیز باخبر شوید.

جمع‌بندی

همان‌طور که در این مطلب ذکر کردیم، هر نسل از CPU سرور HP نسبت به نسل قبلی در فرکانس، هسته، باس رم، توان پردازشی و دیگر ویژگی‌ها ارتقاء یافته است. بنابراین تفاوت هر نسل محدود به هسته  نمی‌شود و با بالاترین رفتن مدل میزان پشتیبانی از رم و کش سی‌ پی نیز ارتقاء می‌یابد.

علاوه بر این به‌دلیل قرار گرفتن ویژگی‌های متعدد در هر نسل جدید پردازنده، مصرف انرژی به‌طرز چشمگیری کاهش یافته و پشتیبانی از مقدار رم بیشتر باعث می‌شود تا چندین برنامه سنگین به‌طور همزمان عملکرد مناسب و قابل قبولی ارائه دهند.

ایسوس

نظر شما چیست؟