راهنمای خرید هارد سرور HP
16/05/1400 - 18:15
هارد سرور HP
هر وسیله‌ای که قابلیت ذخیره اطلاعات دیجیتالی را داشته باشد مانند کامپیوتر، لپ‌تاپ، سرور، دوریبین‌های مدار بسته و... مجهز به هارد است که براساس نوع کارآیی تفاوت‌هایی با هم دارند. در حقیقت هارد هسته اصلی و انبار داده‌ها شامل همه اطلاعات و برنامه‌ها است. به‌همین خاطر داشتن قابلیت اطمینان و امنیت در هارد به‌دلیل این‌که حاوی اطلاعات مهم و عظیمی است، از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود.

1606683296_1_0.gif

کمپانی اچ پی با توجه به نیازهای کاربران هارد سرورهای مختلفی را در حجم و مدل‌های گوناگون طراحی و تولید کرده است. به‌همین خاطر قصد داریم در این مطلب به‌طور کامل به بررسی نکات فنی و مهم هارد سرور HP بپردازیم، پس با ما همراه باشید.

هارد سرور چیست؟

هارد سرور که با نام دیسک سخت  و HDD نیز شناخته می‌شود، یک قطعه‌ی سخت‌افزاری و تشکیل شده از چند صفحه مغناطیسی است که اطلاعات و برنامه‌ها روی آن ذخیره می‌شوند. برای ذخیره اطلاعات در سرورها نیاز به هاردهایی است که علاوه بر داشتن ظرفیت گسترده برای ذخیره اطلاعات، بتواند در بالاترین سرعت این اطلاعات را منتقل کند. هارد سرور براساس کانکتور یا محل اتصال، ابعاد  و سرعت در مدل‌های مختلفی توسط کمپانی اچ پی طراحی شده و در بازار IT موجود هستند.

راهنمای خرید هارد سرور HP

برای خرید هارد سرور اچ پی باید موارد مختلفی مانند ظرفیت‌هایی ذخیره‌سازی، تکنولوژی و فناوری‌های تعبیه شده در هارد مانند نرخ انتقال داده، نوع اتصال و نسل‌های مختلف سرور سازگار با هارد را با دقت بررسی کنید. برای این‌که خرید هارد سرور اچ پی به‌راحتی و مطابق با خواسته‌ی کاربر انجام شود نیاز است که در این زمینه آشنایی کافی داشته باشد و هارد سرور HP را براساس نکات فنی و کاربردی به‌خوبی بشناسد.

انواع هارد سرور براساس رابط

هارد سرور اچ پی را می‌توان براساس رابط یا کانکتور انواع زیر تقسیم‌بندی کرد:

- هارد سرور با رابط IDE: هارد سرور با رابط IDE که با کابل موازی و ساده پارالل به سیستم متصل می‌شدند، امروزه کاربرد زیادی ندارد و تقریباً کمتر شاهد این‌ مدل هارد هستیم. سرعت انتقال داده در این هارد در بالاترین میزان 133 مگابایت و مجهز به 34 و 40 پین است. ویژگی بارز کانکتور IDE پشتیبانی از دو مدل سخت‌افزار به‌صورت همزمان است.

- هارد سرور با رابط FC: هارد سرور طراحی شده با رابط FC به‌دلیل این‌که از طریق فیبر نوری انتقال را انجام می‌دهد سرعت بالایی داشته و عمدتاً در SAN کاربرد دارد.

- هارد سرور با رابط SCSI: رابط SCSI عمدتاً در هاردهای شرکت اپل طراحی شده‌ است. این نوع هارد مستقیماً به رم متصل می‌شود و دارای سوکت ورودی- خروجی برای اتصال است. سرور اچ پی نسل G3 و G4 مجهز به هاردهای رابط SCSI است که تا 300 گیگابایت ظرفیت را پشتیبانی می‌کند.

- هارد سرور با رابط SATA: هارد سرور اچ پی با رابط SATA (Serial Advanced Technology Attachment)، دارای حجم ذخیره‌سازی بالا و سرعت کم در توان عملیاتی و چرخش است. این نوع رابط دارای سرعت 600 Mb/sec، توان عملیاتی 6 Gb/sec  و سرعت چرخش بین 5400 تا 7200 RPM است. هارد سرور HP مجهز به این رابط به‌دلیل برخورداری از تکنولوژی قابلیت تصحیح خطا خودکار امنیت و ایمنی بالایی را برای اطلاعات فراهم می‌سازند. اگر از سرعت پایین این نوع رابط فاکتور بگیریم، قیمت مناسب و ولتاژ مصرف کمتر و حجم زیاد ذخیره‌سازی از نقاط مثبت برای خرید هارد سرور اچ پی است.

- هارد سرور با رابط SAS: هارد سرور با رابط SAS (Serial Attached SCSI) نسل جدید هارد و جایگزینی برای کانکتور SCSI است. این نوع رابط دارای سرعت 1200 Mb/sec، توان عملیاتی 12 Gb/sec  و سرعت چرخش بین 7200 تا 15000 RPM است. رابط SAS در هارد سرور اچ پی در دو نسل SAS.01 و SAS.02 ارائه شده که ورژن 2 تا 6 گیگابیت بر ثانیه سرعت انتقال اطلاعات را پشتیبانی می‌کند. هارد سرور اچ پی با رابط SAS  قابلیت پشتیبانی از تکنولوژی Hot Pluging را دارند. تنها عیب هارد سرور با رابط SAS را می‌توان ظرفیت ذخیره‌سازی پایین در برابر قیمت گران آن عنوان کرد.

- هارد سرور با رابط FDE/SDE: هارد سرور اچ پی با رابط FDE/SDE همان کانکتور SAS است با این تفاوت که در این رابط سیستم رمزگذاری نیز تعبیه شده است.

انواع هارد سرور HP براساس ابعاد

هارد سرور HP در دو اندازه یا اصطلاحاً فرم فاکتور طراحی و در بازار موجود است:

- هارد سرور با رابط LFF: این نوع هارد سرور با فرم فاکتور 5/3 اینچی طراحی شده است. این اندازه رایج‌ترین اندازه برای هارد است که به‌دلیل ظرفیت بالا برای سرورهایی که با حجم زیادی از اطلاعات سروکار دارند مناسب است.

- هارد سرور با رابط SFF: اندازه یا فرم فاکتور در این هارد سرور 5/2 اینچ است که نسبت به 5/3 اینچی مصرف برق کمتری و سرعت بیشتری دارد اما ظرفیت ذخیره‌سازی آن پایین‌تر است. برای استفاده از هارد سرور مدل SSD در فرم فاکتور 5/2 اینچ می‌توانید از مبدل 5/3 اینچی استفاده کنید.

انواع هارد سرور HP براساس تکنولوژی

- هارد سرور SSD: هارد سرور SSD فاقد ساختار الکترومغناطیسی است. در واقع این مدل هارد براساس ساختار و بلوک‌های الکترونیکی کار می‌کند و در زمان نیاز به اطلاعات، بلوک‌ها آن را می‌خوانند. هارد سرور HP با رابط SSD نسبت به هاردهای مغناطیسی سرعت بالاتری را فراهم می‌سازند اما عمدتاً ظرفیت پایینی نسبت به قیمت‌شان دارند. هارد سرور با رابط SSD که به درایو الکترونیکی نیز معروف است عملکردی شبیه به فلش داشته و اطلاعات را روی چیپ الکترونیکی ذخیره می‌کند. هارد SSD در سه مدل در بازار IT و شبکه موجود بوده که عمده‌ترین تفاوت‌ آن‌ها در نوع تکنولوژی و سرعتی که ارائه می‌دهند است:

- SLC یا Single-Level Cell: این مدل بیشتر برای کامپیوتر و لپ‌تاپ خانگی کاربرد دارد که در هر سلول یک بیت از داده را ذخیره و در صورت عدم جود داده بیت صفر را در سلول نگه می‌دارد.

- MLC یا Multi-Level Cell: این مدل هارد عمدتاً در سرورها کاربرد دارد و هر سلول می‌تواند دو بیت اطلاعات یا دو بیت صفر را ذخیره کند.

- TLC یا Triple-Level Cell: این مدل هارد در موبایل و تبلت کاربرد داشته و هر سلول قابلیت ذخیره سه بیت اطلاعات یا سه بیت صفر دارد.

- هارد سرور NVME : هارد سرور اچ پی مدل NVME سریع‌ترین نوع هارد در بازار است که روی اسلات PCIe مادربود نصب و تا 32 گیگابیت بر ثانیه پهنای باند و 9/3 GB/s توان عملیاتی را فراهم می‌سازند. عمدتاً از این هارد برای سرورهای با کارهای سنگین گرافیکی و گیمینگ استفاده می‌شود. قیمت بالای این هارد را می‌توان نقطه ضعف آن در نظر گرفت.

- هارد درایو هلیومی: این مدل هارد سرور HP مجهز به گاز هلیوم است که علاوه بر پایین آمدن مصرف برق، ظرفیت بالا و سرعت زیاد را برای درایوها فراهم می‌سازد. به‌دلیل پر شدن فضای خالی بین صفحات هارد درایو، عملکرد خواندن و نوشتن دقیق‌تر انجام می‌گیرد.

- هارد استوریج اچ پی: ذخیره‌ساز تحت شبکه که به سن استوریج نیز شناخته می‌شود، دستگاهی است که از چندین هارد تشکیل شده و برای ذخیره اطلاعات در سطح گسترده سرور و شبکه کاربرد دارد. دسترسی به اطلاعات در این مدل از طریق فیبرنوری و اترنت انجام می‌شود.

قیمت هارد سرور HP

در این مطلب با بررسی هارد سرور HP به مزایا و معایب این قطعه‌ی سخت‌افزاری اشاره کردیم. توجه داشته باشید که فاکتورهای مهمی از قبیل سرعت، نوع تکنولوژی، رابط، مقدار حافظه ذخیره‌سازی، ابعاد و... در قیمت هارد سرور اچ پی تأثیرگذار هستند. به‌همین خاطر برای خرید هارد سرور اچ پی می‌توانید با مشاورین باتجربه در شرکت تجارت سرور پارسه در تماس باشید تا با توجه به نوع کارآیی و نیاز خود بهترین انتخاب را داشته باشید.

جمع‌بندی

برای خرید هارد سرور اچ پی به این نکته توجه داشته باشید که حجم زیادی از اطلاعات در آن ذخیره می‌شود و پایین بودن امنیت در هارد می‌تواند هزینه‌ی سنگینی را به‌همراه داشته باشد. پس با در نظر گرفتن سرعت، سلول‌های ذخیره‌ اطلاعات، قابلیت عیب‌یابی و دیگر نکات کاربردی فراموش نکنید که هر چقدر هزینه امنیت کنید به‌طوریقین اطلاعات را با اطمینان بیشتری ذخیره خواهید کرد.

ایسوس

نظر شما چیست؟