08/04/1400 - 22:40
چرا هر متخصص نرم‌افزار باید طراحی سایت بداند
نقش اینترنت در زندگی ما هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود و نیازهای بیشتری را می‌توان با اینترنت پاسخ داد. گذشت زمانی که جامعه، اطلاعی از کار و تحصیلات یک متخصص نر‌م‌افزار نداشت. الان با نفوذ بیشتر اینترنت و افزایش آگاهی عمومی، داشتن مهارت‌هایی مثل طراحی سایت، هر چند ساده و کوچک، برای فعالان حوزهٔ IT چیزی مثل دانش زبان انگلیسی است؛ ضروری. البته منظور این نیست که هر متخصص نرم‌افزار باید استاد لاراول یا ری‌اکت باشد! در این مقاله روش سریع‌تری معرفی می‌کنیم که نیاز حداقلی به دانش برنامه‌نویسی وب داشته باشید.

1606683296_1_0.gif

تقاضا برای طراحی سایت رشد کرده است

یکی از نیازهایی که رابطه‌ای متقابل با رشد نفوذ اینترنت داشته، نیاز به دیده شدن و حضور مجازی است. خیلی‌ها این نیاز را با شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام پاسخ می‌دهند. اما یکی از راه‌های دیگر این حضور مجازی، داشتن سایت است که تقاضا برای آن در حال افزایش است. طبق گزارش jobsacademy بین سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۸، بیشترین میزان افزایش تقاضا برای مشاغل حوزه‌های مرتبط با کامپیوتر، در حوزهٔ توسعهٔ وب (Web Development) خواهد بود. اولین سؤالی که به ذهن می‌رسد این است که آیا باید زبان برنامه‌نویسی وب یاد بگیریم؟ دسترسی به ابزارهای طراحی وب هر روز آسان‌تر می‌شود و احتمالا نیاز نیست هر متخصص نرم‌افزار توانایی برنامه‌نویسی حرفه‌ای وب داشته باشد.

این تقاضای زیاد برای طراحی وبسایت، اثرات دیگری هم دارد. تعداد افرادی که دنبال یادگیری این حوزه هستند بیشتر می‌شود. از طرف دیگر تعداد کارفرماهایی که از متخصصین حوزه‌های دیگر، مثل شبکه، امنیت یا سخت‌افزار، انتظار دانستن طراحی وب دارند بیشتر می‌شود. به عبارت دیگر افرادی که از طراحی وب سر در می‌آورند، بیشتر خواهان خواهند داشت! اما لازم نیست هر فعال حوزهٔ IT یک طراح وب فول‌استک هم باشد! ابزارهایی مثل ویترین وجود دارند که به کمک آن‌ها می‌توانید نیازهای پایه برای طراحی سایت را پاسخ دهید. گرچه داشتن مهارت‌های برنامه‌نویسی بیشتر، به شما کمک می‌کند سایت مطلوب‌تری بسازید.

ویترین چیست؟

ویترین را به‌طور کلی می‌توان یک سایت‌ساز در نظر گرفت که ابزارهای مختلفی برای طراحی سایت در اختیار شما قرار می‌دهد. هدف ویترین آسان کردن فرایند طراحی سایت و افزایش دسترسی کسب‌وکارها به ابزارهای این کار است. هر شخصی می‌تواند به کمک ویترین یک سایت اولیه برای خود بسازد اما تفاوت سایتی که یک متخصص نرم‌افزار که در زمینه‌های مرتبط اطلاعات دارد می‌سازد با سایتی که توسط افراد دیگر ساخته شده چیست؟

مهم‌ترین تفاوت این است که افرادی که از دانش برنامه‌نویسی سررشته داشته باشند می‌توانند تغییراتی در کد صفحه‌های سایت ایجاد کنند که هر سایت با سایت دیگر کاملا متفاوت باشد. با ویترین می‌توانید تگ‌های مختلفی در head صفحات قرار دهید. همچنین امکان استفاده از body script های دلخواه را نیز دارید. فرض کنید یک پاپ‌آپ دلخواه طراحی کرده‌اید که دوست دارید روی صفحهٔ اول نمایش داده شود. کد مربوط به آن را در head قرار می‌دهید و تمام! از طرف دیگر برای اتصال انواع ابزارهای سنجش مثل Google Analytics و Google Tag Manager به سایت می‌توانید تگ‌های گوگل را در head قرار دهید. همین کار را برای تمام پلتفرم‌های تبلیغاتی که قابلیت Retargeting کاربرهای سایت را به شما می دهند نیز باید انجام دهید.

بحث مهم دیگر که باز هم هر متخصص IT باید با آن آشنا باشد، نحوهٔ اجرای سئو در وبسایت است. ویترین طوری طراحی شده که از لحاظ سئوی فنی (Technical SEO) خیالتان راحت باشد. مثلا نیاز نباشد برای هر صفحه تگ Canonical را تنظیم کنید، فایل robots.txt برای شما دردسرساز نشود و sitemap.xml درست کار کند. اما نکات مهم دیگر که مربوط به محتوای صفحه می‌شود باید برای هر صفحه به‌طور مجزا تنظیم شود. این کار با استفاده از ابزار سئوی ویترین خیلی راحت انجام می‌شود. کافی‌ست عنوان سئو، اسلاگ، توضیحات متا و بقیهٔ جزئیات مورد نظر را وارد کنید تا هر صفحه از سایت شما به‌درستی توسط گوگل ایندکس شود. همچنین اگر نیاز به ریدایرکت بعضی از صفحه‌ها داشته باشید می‌توانید این کار را نیز به‌سرعت انجام دهید.

چرا از ویترین استفاده کنیم؟

همان‌طور که گفتیم تقاضا برای طراحی سایت در حال افزایش است. اگر شما الان یک توسعه‌دهندهٔ وب هستید احتمالا با ما هم‌عقیده‌اید که نیاز هر شخص از طراحی وبسایت با شخص دیگر متفاوت است. هر روز تعداد مشتری‌هایی که طاقت یکی دو ماه صبر کردن برای طراحی سایت کاملا اختصاصی و کدنویسی‌شده از پایه را ندارند بیشتر می‌شود. ویترین به این افراد و متخصصین حوزه‌های دیگر کمک می‌کند که از یک زیرساخت اختصاصی برای طراحی سایت استفاده کنند. ویترین در بک‌اند با پایتون نوشته شده و در فرانت از Next.js بهره می‌گیرد. همین جا تفاوت عمدهٔ ویترین با وردپرس نمایان شده و واقعا نیازی به توضیح اضافه‌تر نیست.

اگر توسعه‌دهندهٔ وب نیستید اما بخاطر آشنا نبودن با تکنیک‌های طراحی وب، بعضی از موقعیت‌های کاری را از دست داده‌اید، حتما موافقید که صرف زمان و هزینهٔ زیاد برای یادگیری و تبحر در زبان‌های برنامه‌نویسی وب شاید به‌صرفه نباشد. پیشنهاد می‌کنیم حتما با یک ابزار طراحی سایت مثل ویترین (که دانش فنی حداقلی نیاز داشته باشد) کار کنید. همچنین با مباحث مقدماتی CSS و HTML آشنا باشید. دوره‌های رایگان زیادی مثل دوره‌های W3Schools وجود دارد که می‌توانید استفاده کنید. برای طراحی سایت با ویترین، به vitrin.site سر بزنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟