28/02/1400 - 23:00
آموزش شبکه را از کجا شروع کنیم؟

1606683296_1_0.gif

یکی از متداول ترین سوالات کاربران و علاقه مندان به حوزه ی شبکه  این است که آموزش شبکه رو از کجا شروع کنیم؟ در کدامیک از شاخه های شبکه می توانیم درآمد بالاتری کسب کنیم؟ دوره های شبکه را به ترتیب باید از کجا شروع کنیم؟ مدت زمان یادگیری و متخصص شبکه شدن چقدر است؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا پاسخ سوال های خود را دریافت کنید.

گام اول: الفبای شبکه

برای شروع یادگیری هر دانشی لازم است که شما با مباحث پایه ای و به اصطلاح الفبای آن حوزه آشنا شوید. برای یادگیری شبکه نیز همین روند صادق است. اگر هیچ آشنایی با شبکه و این حوزه ندارید ولی علاقه مند به شروع فعالیت در این حوزه هستید لازم است درک عمیقی از مفاهیم بنیادی آن داشته باشید. عدم تسلط شما روی مباحث پایه ای موجب می شود که در یادگیری شاخه های اصلی شبکه با مشکل مواجه شوید. پس هر تخصصی را که برای شروع انتخاب می کنید باید در دوره های مقدماتی آن شرکت کنید و آشنایی جامع و کلی با مفاهیم آن حوزه پیدا کنید.

چگونگی آموزش الفبای شبکه (اولین دوره در شبکه)

برای شروع یادگیری شبکه آموزش نتورک پلاس (Network plus ) اولین قدمی است که هر فردی ضروری است که بردارد. نتورک پلاس توسط انجمن جهانی صنعت فناوری کاپیوتری (CompTIA) تدوین شده است. با گذراندن این دوره و زمان گذاشتن و داشتن پشتکار برای یادگیری آن می توانید روی مبانی شبکه ها تسلط کامل پیدا کنید. و در ادامه در شاخه های ماکروسافت، سیسکو، voip و وایرلس آموزش خود را ادامه دهید و وارد دنیای شبکه شوید.

قطعا در این دوره شما با مباحث عمومی تر دنیای شبکه آشنا خواهید شد که به صورت مستقل از سیستم عامل و یا شاخه های خاص شبکه است و شما را با مباحث بنیادی شبکه آشنا خواهد کرد. برای مثال شما در این دوره به درک عمیقی از مفهوم DNS می رسید و این باعث می شود در ادامه ی راه در هر یک از شاخه ها که وارد شدید مانند سیسکو، مایکروسافت یا میکروتیک وقتی با اصطلاح DNS برخورد کردید آگاهی کامل از آن خواهید داشت و در پیاده سازی وطایفتان دچار سردرگمی نخواهید شد و انجام کارها برایتان آسانتر خواهد شد.

گام دوم: انتخاب مسیر در یکی از شاخه‌های شبکه

در این مرحله و بعد از یادگیری کامل نتورک پلاس نوبت به انتخاب می رسد. شما باید یکی از شاخه های شبکه را بر اساس علاقه و توانمندی های خود انتخاب کنید.

این که شما آیا به محیط گرافیکی علاقه مند هستید یا به محیط های مبتنی بر خط فرمان، به حوزه ی سخت افزار بیشتر علاقه دارید و یا نرم افزار و یا در کل به شبکه های وایرلس علاقه مند هستید روی انتخاب شما تاثیرگذار خواهد بود.

در گام دوم شما با سه شخه برای انتخاب روبه رو هستید.

سیسکو:

بزرگترین تولید کننده تجهیزات شبکه در جهان سیسکو است. بزرگ ترین راه های ارتباطی اینترنت در جهان بر مبنای تجهیزات سیسکو بنا شده است. از آنجایی که پایداری و امنیت فوق العاده ای در تجهیزات کمپانی سیسکو وجود دارد اغلب ISP ها از تجهیزات این شرکت استفاده می کنند.

به دلایلی که ذکر شد و به دلیل پرکاربرد بودن تجهیزات سیسکو بازار کار خوبی برای این حوزه ایجاد شده است و به همین علت دوره های آموزش شبکه سیسکو به شدت پرطرفدار شده است.

اما تسلط کامل روی سیسکو نسبتا سخت و زمان بر است زیرا سیسکو فارغ از هر گونه محیط گرافیکی است و برای کانفیگ تجهیزات نیاز است که دستورات را یاد گرفت و در محیطی به نام command Line که محیطی مشابه dos ویندوز است اجرا کرد تا تجهیزاتی مانند روتر و یا سوئیچ پیکره بندی شوند.

باید خاطر نشان کنیم که به دلیل همین سختی نسبی درآمد کانفیگ کردن تجهیزات سیسکو نیز بسیار عالی است.

اگر محیط غیر گرافیکی برای شما ناراحت کننده نیست و مقداری آشنایی قبلی و مقدماتی با شبکه دارید، سیسکو انتخاب خوبی است. اما اگر به صورت ابتدایی هم با شبکه آشنایی ندارید سیسکو پیشنهاد خوبی برای شما نیست.

دوره‌های سیسکو با دوره CCNA شروع می‌شود و بالاترین درجه آن نیز دکترای سیسکو یا CCIE است.

CCNA  سیسکو

چنانچه برند سیسکو را برای ادامه راه انتخاب کنید اولین گام جدی برای ورود به دنیای شبکه دوره ی CCNA است. با آموزش CCNA شما به یک ادمین شبکه تبدیل خواهید شد و به مبانی آن تسلط پیدا خواهید کرد.

از مزایای گذراندن و آموزش دوره ی CCNA این است که مفاهیم موجود در آن برای استفاده از تجهیزات دیگر شبکه نیز کاربرد دارد.

مایکروسافت:

  • اگر شما جز دسته افرادی هستید که محیط خشک و بدون جذابیت بصری سیسکو را نمی پسندید مایکروسافت می تواند گزینه ی خوبی برای انتخاب باشد.
  • همه ی ما تجربه ی لذت بخش کار با ویندوز را داریم پس طبیعتا کار و استفاده از ویندوز سرور نیز می تواند تجربه ای متفاوت و لذت بخش باشد.
  • یکی از مزایای مایکروسافت این است که کمپانی و شرکت های زیادی از سیستم عامل محبوب ویندوز برای کاربران و برای مدیریت شبکه خود ویندوز سرور استفاده می کنند.

MCSA  مایکروسافت

اگر برای شما جذابیت گرافیگی اهمیت دارد و مایکروسافت را برای ورود به حوزه شبکه انتخاب کردید، دوره ی آموزش MCSA گام نخست یادگیری شبکه تحت برند و مدرک مایکروسافت است. بعد از گذراندن این دوره شما به پشتیبانی زیرساخت های شبکه و به خصوص محصولات مایکروسافت تسلط کامل خواهید یافت.

تفاوت مایکروسافت و سیسکو

این دو برند تنها در مباحثی ک به آن می پردازند متفاوت عمل می کنند. سیسکو مباحث زیر ساختی و سخت افزاری شبکه را شامل می شود و مایکروسافت از لحاظ نرم افزاری در حوزه شبکه فعالیت می کند و قابلیت مدیریت بر شبکه را در اختیار می گذارد. ولی از نظر بازار کار تفاوت چندانی میان آن دو نیست و هر دو بازار کار خوبی دارند و شبکه ای از متخصصان در تحت نام هر دو برند در حال فعالیت هستند و شرکت های بسیاری خواهان هر دو این متخصصان.

نگاهی به شغل‌های آینده ی یک دانش‌آموخته‌ی شبکه

معمار شبکه

یکی از مشاغل مربوط به حوزه شبکه معماری آن است. وظایف یک معمار شبکه را می توان به شرح زیر عنوان کرد:

  • با توجه به سطح انتظارات و خواسته شرکت ها آن ها نوع کابل کشی، اتصالات توپولوژی، سرعت انتقال اطلاعات و نحوه ی دسترسی به داده را در طرح های اولیه ی شبکه معماری می کنند و یک نقشه تهیه و طراحی می کنند که برای ادامه مسیر از آن استفاده می شود.

 مدیریت شبکه

  • در شرکت های بزرگ و کوچک تمامی صنایع به کامپیوترها وابسته هستند و بنابراین به مدیران شبکه نیز نیاز خواهند داشت. وظایف کلی مدیران شبکه نگهداری و رفع مشکلات احتمالی شبکه های کامپوتری است.
  • یک مدیر شبکه باید بر اساس نقشه ای که معمار طراحی کرده است تمامی شبکه ی کامپوتری را همواره بروز نگه داشته و کاملا مطابق با نقشه پیش رود.
  • هر سازمانی اعم از کوچک یا بزرگ از چندین کامپیوتر و یا بسترهای نرم افزاری مختلف استفاده می کند، اتصال و هماهنگی تمامی این سیستم ها به عهده ی مدیریت شبکه خواهد بود.

مدیر سیستم اطلاعاتی

مدیران سازمان ها همیشه به دنبال اطلاعات هستند، چون تصمیمات آن‌ها بر اساس داده‌ها و اطلاعات صورت می‌گیرد. بنابراین یک مدیر سیستم های اطلاعاتی وظیفه ی جمع آوري، كنترل و پالايش داده هاي مورد نياز سازمان را بر عهده داشته و با به كارگيري روش هاي مناسب هر سازمان ، اطلاعات پالايش شده را به منظور تصميم ، برنامه ريزي و كنترل كليه فرايندها در اختیار مدیران بالادستی سازمان قرار می دهد.

تکنسین شبکه

یک تکنسین شبکه و Helpdesk، وظیفه نگهداری و نظارت کلی بر سیستم‌های کامپیوتری، نرم‌افزارها، سخت‌افزارها و خدمات پشتیبانی شبکه های کامپیوتری را در یک شرکت و یا سازمان بر عهده دارد. اگر هر گونه مشکلی بر روی سیستم شما به وجود آید و یا تغییراتی نیاز داشته باشید مانند: فراموش کردن پسورد کاربر، ویروس، مشکلات مرتبط با نرم افزار ایمیل، پرینتر، نصب نرم افزار جدید، مشکلات سیستم‌عامل و غیره، کارشناس پشتیبانی شبکه و Helpdesk اولین شخصی خواهد بود که برای رفع آن حضور پیدا خواهد کرد.

کلام آخر

فناوری به سرعت در حال تغییر است و ممکن است آن چه که امروز به عنوان یک فناوری محسوب می شود فردا منسوخ شده قلمداد شود. پس لازم است تا شما که کار در حوزه شبکه و حوزه IT را انتخاب نموده اید نه تنها در حوزه شبکه، بلکه در سایر حوزه های مربوط به IT همواره به روز یا در اصطلاح UPDATE باشید. برای شروع یادگیری و به روز بودن در حوزهی کاری شبکه می توانید دوره های آموزش شبکه آکادمی آی تی را دنبال کنید. حوزه شبکه بسیار رقابتیست و لازمه حضور شما در موقعیت های شغلی و کسب درآمد های مناسب، آگاهی و برخورداری شما از مهارت های لازم و بروز در این حوزه می باشد.

ایسوس

نظر شما چیست؟