رونمایی از اولین «سرور» ساخت ایران در نمایشگاه تلکام 99
09/12/1399 - 13:54
عرضه اولین سرور ساخت ایران با نام تجاری «راینو»
پیرو برگزاری نمایشگاه تلکام در روزهای 5 تا 8 اسفندماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران، حدود 100 شرکت داخلی با عرضه و رونمایی از محصولات و خدمات خود به میزبانی از بازدیدکنندگان پرداختند.
در این میان شرکت رهنمون فناوری اطلاعات با عرضه اولین سرور ساخت ایران با نام تجاری «راینو» محصولات جدید خود در زمینه تجهیزات پردازش و ذخیره سازی داده را ارایه کرده است. تجهیزات عرضه شده توسط این شرکت برای کاربردهای عمومی زیرساخت شبکه در سازمان‌ها و شرکت‌ها و همچنین مراکزداده قابل استفاده است.

طی گفت‌وگوی آیدین عدالت مدیر عامل شرکت رهنمون فناوری اطلاعات با خبرنگار شبکه، دانش و تجربه این شرکت طی 18 سال اخیر در طراحی، نصب و راه‌اندازی مراکزداده و بستر شبکه‌های داده کمک کرده است محصول عرضه شده مطابق نیاز مشتریان داخلی و اکوسیستم فناوری اطلاعات کشور ایران باشد.

سرورهای این شرکت در رده‌های مختلفی تولید و عرضه میگردند که شامل سرورهای اقتصادی و کم مصرف، سرورهای استاندارد پردازشی قابل نصب در رک، سرورهای ذخیره‌سازی انبوه و ذخیره‌سازهای شبکه، سرورهای پردازش گرافیکی (GPU) و همچنین سرورهای پردازش بالا (High Performance) جهت محاسبات سنگین است.

محصولات این شرکت در کارخانه رهنمون واقع در منطقه ویژه اقتصادی پیام در استان البرز تولید و توسط دفتر مرکزی این شرکت درتهران از طریق شبکه نمایندگی در سراسر کشور عرضه و پشتیبانی می‌شوند.

 

به گفته عدالت، با وجود این‌که فناوری ساخت برخی قطعات اصلی تشکیل دهنده سرور مانند برد اصلی و پردازنده تنها در انحصار چند کشور است ولی بقیه اقلام مورد استفاده در ساخت سرور قابل بومی سازی است. وی اضافه کرد با راه‌اندازی خط تولید سرور، تا 40 درصد از میزان ارزبری تامین سرورها کاسته می‌شود و با توجه به این‌که این تجهیزات از الزامات راه‌اندازی هر سرویس آنلاینی چه به صورت اختصاصی چه به صورت ابری م‌یباشد، مبلغ قابل توجهی در سال صرفه‌جویی ارزی می‌شود.

در کارخانه این شرکت 43 نفر به‌صورت مستقیم به فعالیت می‌‌پردازند که در حال‌حاضر در یک شیفت مشغول به کار هستند. امکانات منطقه ویژه پیام به دلیل شرایط خاص لجستیک و گمرکی کمک شایانی به تسریع در تامین مواد اولیه و سهولت فرآیند تولید سرورها شده است.

مدیرعامل شرکت رهنمون گفت: نیاز کشور به سرور در حدود 22 تا 25 هزار دستگاه در سال است. کارخانه این شرکت با تیراژ 1000 دستگاه سرور در سال شروع به کار نموده و طبق برنامه 3 ساله قرار است به ظرفیت 5000 دستگاه در سال رسیده و حدود 20 الی 25 درصد از نیاز بازار داخل را تامین کند.

از مزایای سرورهای تولید داخل به مشابه خارجی که در حال حاضر تقریبا در انحصار یک برند آمریکایی است، شامل اطمینان مشتری از اصالت و کیفیت کالا، گارانتی سه ساله و خدمات پس از فروش پنج ساله، در دسترس بودن کانال تامین و عدم محدودیت در اختصاصی‌سازی و تیراژ مورد نیاز و همچنین هزینه تمام شده پایین‌تر است.

به گفته عدالت یکی از مشکلات تامین سرور در کشور، وجود قطعات و تجهیزات تقلبی، دست دوم و بازسازی شده در بازار است که مشتری را دچار سردرگمی و عمدتا زیان و قطع سرویس پس از تامین تجهیز آمریکایی مینماید. با عرضه سرورهای راینو توسط شرکت رهنمون، این امکان وجود دارد که مشتری در کلیه مراحل تولید و تست و آزمون تجهیز خود حاضر بوده و از اصالت و کیفیت کلیه قطعات اطمینان حاصل کند.

همچنین انبار قطعات یدکی این شرکت باعث می‌شود تاخیرهای طولانی و مشکلات مشتریان به دلیل عدم وجود قطعات ناشی از تحریم‌های آمریکا به حداقل برسد.

فارغ از نوآوری‌هایی که این شرکت در زمینه تولید سخت افزار با کمک انتقال تکنولوژی از همکاران بین‌ا‌لمللی خود داشته است، در برخی بخش‌ها از روش مهندسی معکوس برای دستیابی به محصول مشابه با کیفیت ساخت داخل نیز استفاده کرده است.

 

در پایان عدالت بیان داشت: شرکت رهنمون از بدو تاسیس خود در سال 1381 به‌عنوان نماینده و پخش کننده بسیاری برندهای معروف بین‌المللی در زمینه زیرساخت شبکه و سرورها مشغول به فعالیت بوده است از جمله این‌که به‌عنوان نماینده انحصاری سرورهای ASUS در ایران فعال بوده است. این همکاری نقش چشمگیری در کسب تجربه و دانش فنی جهت تولید سرورها و ذخیره‌سازها ایجاد کرده و در حال حاضر نیز همکاری با برخی تامین کنندگان بین‌المللی جهت تامین قطعات اصلی تشکیل دهنده سرور و تبادل اطلاعات فنی ادامه دارد.

ایسوس

نظر شما چیست؟