07/04/1399 - 22:10
چاه ارت چیست و چرا به آن نیاز است؟
چاه ارت به حفره‌ای در زمین (عمیق یا سطحی) اشاره دارد که درون آن یک صفحه مسی قرار گرفته، با استفاده از سیم‌های مسی به صفحه‌ای جوش خورده و به شکل عمودی در این حفره قرار می‌گیرد. پیرامون این صفحه مسی را مواد بتونیت (Bentonite) پوشانیده‌اند. در ادامه از درون چاه ارت سیم مسی به بیرون انتقال پیدا کرده و به پنل مخصوصی که مرتبط با تمامی دستگاه‌های الکتریکی است وصل می‌شود.

1606683296_1_0.gif

چاه ارت چیست؟

ارت در اصطلاح تخصصی سامانه اتصال زمین است و با هدف پیشگیری از برق گرفتگی طراحی می‌شود تا هر نوع جریان الکتریکی به زمین انتقال پیدا کند. برای این منظور از دو راهکار سامانه ارت و چاه ارت استفاده می‌شود. کاربرد اصلی سیستم ارت در دنیای شبکه و فناوری اطلاعات در ارتباط با اتاق سرور است. سامانه ارت جریان‌های ناخواسته الکتریکی در تجهیزات را به چاه ارت انتقال می‌دهد و به این شکل مانع از خرابی تجهیزات می‌شود. وظیفه اصلی سامانه ارت این است که هرگونه جریان الکتریکی که وارد آن می‌شود را به شکل کامل به زمین انتقال ‌دهد. به بیان دیگر هر یک از سیم‌های فاز یا نول اگر به هر شکلی یک اتصال کوتاه با بدنه تجهیزات برقرار کنند و باعث نشتی جریان الکتریکی شوند این نشتی توسط سیم ارت به زمین انتقال پیدا کرده و مانع برق گرفتگی یا خرابی دستگاه‌ها شوند.

در اتاق سرور، سامانه ارت برای مقابله با ریسک‌های زیر به کار گرفته می‌‌شود:

  • سوختگی تجهیزات (به وجود آمدن اتصالی در بدنه دستگاه و شکل‌گیری جریان ناخواسته الکتریکی که خرابی دستگاه را به همراه دارد.)
  • از دست رفتن اطلاعات (جریان‌های الکتریکی شدیدی که باعث خرابی هارددیسک‌ها و از دست رفتن داده‌ها می‌شوند.)
  • محافظت از پرسنل در برابر نشتی جریان (انتقال جریان ناشی از اتصال برق به تجهیزات فلزی همچون پایه کف کاذب، شاسی‌های فلزی و....)
  • تخلیه الکتریسیته ساکن (الکتریسیته ساکن باعث جرقه و آسیب‌دیدگی تجهیزات می‌شود به همین دلیل لازم است از سامانه ارتینگ برای تخلیه این انرژی ساکن استفاده کرد.)
  • پیشگیری از بروز آتش‌سوزی به دلیل اتصال برق با هادی که نقش زمین را دارد.

به‌‌طور کلی در اتاق سرور سامانه ارت از دو بخش باندینگ و ارتینگ اتاق سرور تشکیل می‌شود. سامانه باندینگ متشکل از بدنه تجهیزات، لوله‌های فلزی، سینی فلزی کابل، بدنه، رک و شاسی رک، پایه‌های کف کاذب، نبشی‌های اطراف کف و اتصالات فلزی سقف کاذب و بدنه تابلو برق است.

چاه‌های ارت

چاه‌های ارت به دو شکل آماده می‌شوند. چات ارت عمیق که بسیاری از شرکت‌ها از آن استفاده می‌کنند. در حالت اول حفره‌ای نسبتا عمیق در زمین ایجاد شده و یک صفحه مسی همراه با مواد خاصی درون آن قرار می‌گیرد. گزینه دوم چاه ارت کم عمق است. راهکار فوق زمانی استفاده می‌شود که امکان حفر چاه ارت عمیق وجود نداشته باشد. واحد اندازه‌گیری چاه ارت، مقاومت چاه یا هم است. این مقدار برای ساختمان‌های مسکونی زیر 5 اهم و در ارتباط با عملیات فناوری‌اطلاعات شبیه به طراحی اتاق سرور زیر 2 اهم است. به‌طور کلی، برای آماده‌سازی یک چاه ارت به تجهیزات زیر نیاز است:

صفحه مسی: ابعاد این صفحه بسته به چاهی دارد که قرار است آماده شود، اما قطر آن 3 تا 5 میلی‌متر است. کارشناسان شبکه پیشنهاد می‌دهند در مناطق مرطوب از صفحه مسی با ابعاد 40 x40، در مناطق نیمه مرطوب 50 x50 و برای مناطق خشک 70 x 70 استفاده شود. طبیعی است هرچه ابعاد و قطر صفحه بیشتر بوده و عمق چاه نیز بیشتر باشد عملکرد چاه ارت بهتر خواهد بود. دقت کنید در ارتباط با مراکز داده و اتاق سرور بهتر است از صفحه مسی با کیفیت بالا و ابعاد 60 x60 استفاده کرد.

سیم مسی بدون روکش: بهتر است از سیم مسی بدون روکش با قطر 50 تا 90 که قرار است برای اتصال صفحه به شینه ارت به کار گرفته شود استفاده کرد.

مواد کاهنده: همان‌گونه که اشاره شد، مواد فوق با هدف بهبود کیفیت صفحه استفاده می‌شوند. امروزه از بنتونیت که عملکرد خود را به اثبات رسانده استفاده می‌شود.

جعبه ارت: این جعبه روی دیوار یا مکانی مناسب قرار گرفته و سیم ارت چاه و سایر سیم‌های ارت به آن متصل می‌شوند.

کابشو: برای اتصال دو کابل یا سیم به یکدیگر و اتصال یک کابل یا سیم به پایه مخصوص یک وسیله استفاده می‌شود. در این بحث کابشو برای اتصال سر کابل مسی چاه به شینه ارت استفاده می‌شود.

شینه‌کشی ارت اتاق سرور

یکی از ملزومات اصلی در زمان طراحی چاه ارت، شینه‌کشی ارت مخصوص اتاق سرور است. شینه‌کشی مسی در کف اتاق سرور انجام شده و به یک صفحه شطرنجی در کف اتاق که با استفاده از نوارهای مسی به وجود آمده اشاره دارد. اندازه هر یک از خانه‌های این صفحه 60 تا 90 سانتی‌متر است. شینه‌کشی ارت اتاق سرور عمدتا بین پایه‌های کف کاذب قرار می‌گیرد تا جلوه زیبایی به وجود آورده و تداخلی با پایه‌های کف کاذب نداشته باشد.

شرکت آدنا رایا سامان مشاور شما در طراحی ، تامین تجهیزات و پیاده سازی دیتاسنتر و اتاق سرور

برای تماس با ما با شماره 02154871010 تماس حاصل فرمایید

ایسوس

نظر شما چیست؟