ممیزی و رتبه بندی مراکز داده چه اهمیتی دارد؟
سطح‌بندی مراکز‌داده یکی از موضوعات با اهمیت جهان در حال توسعه است. بر اساس استانداردهای بین‌المللی، طراحی و ساخت مرکز داده بر اساس نیازسنجی و درجه اهمیت مرکز داده، منطبق با یکی از سطوح چهارگانه یکی از استانداردهای جهانی انجام می‌شود. از زمانی‌که موسسه آپ‌تایم، برای اولین بار مفهوم TIEهای چهارگانه را برای سطح‌بندی مراکزداده مطرح کرد و پس از آن استاندارد TIA-942 سطح‌بندی خود را با آن منطبق کرد بیش از 14سال می‌گذرد. اساس این سطح‌بندی مبتنی بر چهار بخش معماری‌، مکانیکال‌، الکتریکال و ارتباطات مرکز داده است. در یک دید کلی‌، این طبقه‌بندی بر اساس اهمیت مراکز‌داده از نظر نیاز به تعمیر و نگهداری همزمان و میزان قابلیت تحمل خطا انجام می‌شود. بدین جهت برای اختصاص یکی از سطوح به مرکز می‌بایست ممیزی مراکز‌داده بر اساس زیست‌چرخ آن صورت گیرد‌.

ممیزی، دارای سابقه دیرینه‌ای‌ست و از اهمیت بالایی برخوردار است. این اهمیت از جنبه‌های مختلفی قابل بررسی است‌. یکی از این جنبه‌ها، اهمیت ممیزی و سطح‌بندی مرکز‌داده از دید مشتریان مراکز‌داده است. این مورد از آن نظر دارای اهمیت است که مشتریان به‌منظور اطمینان به مرکز‌داده جهت میزبانی داده‌های حساس خود‌، لازم است معیاری داشته باشند تا بر اساس آن بتوانند قابلیت اطمینان به زیر‌ساخت مرکز‌داده مورد نظر را نسبت به مرکز‌داده رقیب که احیانا هزینه کمتری را برای خدمات مشابه مطالبه می‌کند، درک نمایند.
در حالت عادی و قبل از انجام ممیزی استاندارد در یک مرکزداده، مالک هر دو مرکزداده از قابلیت‌های بالای زیرساخت خود سخن می‌گویند و قاعدتا تا زمانی‌که سنگ محکی در میان نباشد نقاط قوت و ضعف این مراکز از دید مشتری نهایی شفاف نخواهد بود.

زمانی‌که فرآیند ممیزی بر اساس یک روال مدون و استاندارد در مرکزداده توسط یک ممیز شخص ثالث، حرفه‌ای و مستقل انجام شود، گواهی انطباق با سطح مورد ادعای مالک مرکزداده می‌تواند مهر تاییدی بر صحت این ادعا باشد.
تنها در این صورت است که مراکزداده می‌توانند به‌صورت کاملا معقول و بر اساس مزیت‌های واقعی رقابتی (از جمله زیرساخت پایدارتر در هنگام بحران) با یکدیگر رقابت کنند. با صدور گواهی‌های رتبه‌بندی از سوی یک مرجع مجاز، می‌توان تعرفه خدمات هر مرکز داده را بر اساس رتبه مرکز‌داده تعیین کرد.
بعد از انجام این فرآیند است که حاکمیت می‌تواند رتبه‌های مراکز‌داده را تعیین و اقدام به معرفی این مراکز در لیست سفید خود جهت استفاده سازمان‌ها، شرکت‌های متقاضی و مشتریان این خدمات کند و با تشویق این مراکز به ارتقای زیرساخت‌های خود به سطوح بالاتر جهت بهرمندی از مشوق‌های تعرفه‌ای در ارائه پهنای باند و انرژی اقدام کند.
در کل شناسنامه‌دار شدن مراکز داده در لایه‌های مهم‌، حساس و حیاتی می‌تواند نقش بزرگی در ارتقای قابلیت‌ها و اطمینان بخشی به مشتریان ایفا کند اما متاسفانه این موضوع در کشور ما مغفول و مهجور مانده بود که با پی‌گیری‌های فراوان همکاران در کمیسیون شبکه و مراکز‌داده استان تهران و نصر کشور و همت مضاعف رییس محترم سازمان فناوری اطلاعات ایران و زیر مجموعه زحمت‌کش ایشان درنهایت به سرانجام رسید. این که چرا تا به‌حال رتبه‌بندی مراکز‌داده در سطح کشور عملیاتی نشده بود دلایل فراوانی دارد ولی یکی از دلایل مهم آن نبود مرجع و مستندات بومی معتبر و فراگیر منطبق با استانداردهای است. با عنایت به این‌که، با وجود دلایل امنیتی نیز امکان استفاده از مشاور و ممیز خارجی وجود نداشت، عملا فاصله زیادی بین لبه تکنولوژی روز دنیا و کشور ایجاد شده بود که به‌منظور رفع این مشکل از مدتی قبل به‌همت بزرگان و پیشکسوتان این صنعت اقدام به بررسی و ارزیابی و جمع‌بندی مراجع و متون معتبر قابل استناد به‌منظور تدوین روال‌ها و فرآیندهای اجرای ممیزی و رتبه‌بندی مراکز‌داده صورت گرفت که در نهایت پس از تهیه اسناد آسیب‌شناسی وضعیت موجود‌ و سیاست‌ها، راهبردهایی برای برون‌رفت از این حلقه مفقوده جهت تصویب در هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات تهیه شد که پس از تصویب کلیات و پیوست‌های فنی، امنیتی، حقوقی و زیست محیطی، در نهایت با جمع‌بندی روندهای اجرایی‌ خروجی آن تبدیل به تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان فناوری اطلاعات ایران و سازمان نظام‌صنفی رایانه‌ای شد و امروز شاهد اولین فراخوان برای اجرای این فرآیند هستیم.
این روند یکی از نمونه‌های بارز درک متقابل دولت و بخش خصوصی از روندهای یک همکاری مهم در بالاترین سطح از تخصص در لبه تکنولوژی است که با این شروع مناسب امید است به یکی از  مثال‌های افتخار‌آمیز در این عرصه تبدیل شود. صد البته که این روند نیازمند فعالیت بیشتر بخش خصوصی برای آغاز روندی جدید در صنعت مراکز‌داده است.
با توجه به افزایش روبه رشد استفاده از خدمات الکترونیکی در لایه‌های مختلف زندگی مردم و ورود تکنولوژی‌های جدید هوشمند بر پایه اینترنت اشیا (IOT) که مستلزم زیرساخت پایدار و قابل اطمینان می‌باشد، اجرای صحیح و دقیق این برنامه باعث بالارفتن سطح ارائه خدمات مراکز داده و قابلیت اطمینان و رضایت بیشتر مردم از خدمات الکترونیکی خواهد شد.

نویسندگان:

  • دکتر بهرام زاهدی باروق 
  • دکتر محمد جواد بابائی 

کتاب مکاتب، متدولوژی، طراحی، مدیریت و نگهداری مراکز داده

کتاب مکاتب، متدولوژی، طراحی، مدیریت و نگهداری مراکز داده در نظر دارد، دید تخصصی را در حوزه دکترین طراحی و پیاده‌سازی مراکز داده، متدولوژی طراحی و ساخت مراکز داده، طراحی مفهومی و تفصیلی مراکز داده، زیرساخت بحرانی و غیربحرانی مراکز داده، مدیریت مراکز داده از حیث اجرای پروژه مراکز داده تا مدیریت بهره‌برداری و درنهایت نگهداری و تعمیرات مراکز داده، استانداردها و انواع نگهداری و تعمیرات را در اذهان کارشناسان و اهالی فن گسترش داده و نهادینه کرده و مباحث تخصصی را یک‌جا، به‌صورت منظوم و مکتوب و با بیانی قابل‌فهم ارایه کند تا منبعی برای آغاز تهیه کتاب‌های تخصصی‌تر بر اساس این نگرش ایجاد کند. 

مطالعه این کتاب به افراد زیر توصیه می‌شود:

 دانشجویان فناوری‌اطلاعات و ارتباطات به‌خصوص دانشجویان گرایش سخت‌افزار و فناوری‌اطلاعات، اینترنت اشیا، کلان داده، تجارت الکترونیک و گرایش‌های مرتبط؛

  •  کارشناسان فعال در صنعت مراکز داده؛
  •  کارشناسان مبتدی برای افزایش آگاهی‌های تخصصی در حوزه صنعت مراکز داده؛
  •  مدیران، ذی‌نفعان، مالکان و اداره‌کنندگان مراکز داده؛
  •  کارشناسان سایر رشته‌های فعال در صنعت مراکز داده؛
  •  علاقه‌مندان به‌صنعت مراکز داده که به‌صورت حرفه‌ای این صنعت را دنبال می‌کنند.

برای خرید کتاب مکاتب، متدولوژی، طراحی، مدیریت و نگهداری مراکز داده اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟