14/12/1398 - 23:20
KMPlayer یا VLC Media Player ٬ نرم افزار هایی عمومی یا تخصصی؟
تقریبا همه ی ما با نرم افزار های KMPlayer و VLC Media Player اشنا هستیم و از این دو نرم افزار محبوب یا استفاده کرده ایم یا قبلا بر روی سیستم خود داشته ایم. در این نوشته قصد داریم کمی درباره ی ویژگی های این برنامه ها٬ میزان محبوبیت انها در میان کاربران و برخی از قابلیت هایی که شاید قبلا با انها اشنا نبودیم صحبت کنیم.

1606683296_1_0.gif

تماشای ویدئو و یا پخش آهنگ تنها قابلیت این نرم افزار ها است؟ آیا فرمت هایی وجود دارد که این نرم افزار ها قابلیت پشتیبانی از انها را نداشته باشند و ما نیاز به نصب برنامه های Media Player تخصصی تری باشیم؟ دید کاربران نسبت به هر کدام از این برنامه ها چطور است؟ و سوال های بسیار دیگری که شاید در این بین جواب داده شوند.

ویژگی اصلی KMPlayer

ابتدا از برنامه KMPlayer در ویندوز صحبت می کنیم البته این برنامه دارای نسخه های مختلف برای تمام سیستم عامل های مختلف هم در گوشی های موبایل و هم در سیستم های کامپیوتر است که معمولا تمامی این نسخه ها ویژگی های یکسان دارند و ممکن است تنها تفاوت های بسیار جزئی داشته باشند. KMPlayer یک نرم افزار کامل و جامع است که نسبت به بسیاری از نرم افزار های مشابه خود دارای حجم کم تری است و در هنگام اجرا فضای کمی از RAM سیستم شما را اشغال می کند و همین موضوع یکی از دلایلی است که ابن برنامه به عنوان برنامه ای با سرعت Load بسیار بالا شناخته می شود که بسیار مناسب سیستم هایی است که پردازنده قوی ندارند.

KMPlus چیست؟

در نرم افزار KMPlayer تقریبا شما احتیاجی به دانلود Codec ها ( اگر بخواهیم Codec رو به صورت ساده توضیح دهیم می توان ان را مانند یک کلید برای باز کردن قفل دانست که بدون داشتن این کلید شما امکان باز کردن قفل را به هیچ عنوان ندارید  البته می توانید پکیج کدک ها را از وبسایت ایزی پی سی دانلود نمایید) ندارید و بدون نیاز به نصب جداگانه Codec می توانید بسیاری از فرمت های ویدئو و صدا را اجرا کنید. یکی از ویژگی های به درد بخور KMPlayer برای کسانی که ارشیو های فیلم یا اهنگ دارند KMPlus است. این ویژگی در ورژن های قدیمی تر KMPlayer وجود نداشت و این برنامه تنها یک نرم افزار برای اجرا انواع فایل های ویدئو و صدا بود اما با اضافه شدن این قابلیت به برنامه شما امکان ایجاد ارشیوی از تمامی فایل های ویدئو و صدا موجود بر روی هارد دیسک سیستم و همچنین دسته بندی انها را خواهید داشت و البته KMPlus به شما امکان مشاهده انواع ویدئو و فیلم ها انلاین و یا پخش موزیک به صورت انلاین را می دهد.

KMPlayer جزو معدود پخش کننده های رسانه است که به شما امکان پخش ویدئو های 3D را نیز می دهد. این برنامه بدون نیاز به نصب هیچ گونه افزونه ای این قابلیت را برای شما فراهم می کند و می توان این ویژگی را از نقاط قوت این برنامه دانست چرا که معمولا بسیاری از پخش کننده های ویدئو اصلا قابلیت اجرا فایل ها را به صورت 3D ندارند و اگر هم داشته باشند نیاز به نصب پلاگین خاصی و یا ورژن خاصی از برنامه است. علاوه بر این با دانلود برنامه KMPlayer قابلیت پشتیبانی از بسیاری از زبان های روز دنیا از جمله زبان شیرین فارسی را نیز دارد که برای تغییر زبان این برنامه تنها کاری که نیاز است بکنید این است که از قسمت منوی File وارد Language شوید و گزینه Farsi.ini را انتخاب کنید.

برخی از فرمت های پشتیبانی شده توسط این player

یکی دیگر از ویژگی های خوب این برنامه که باعث محبوبیت ان در میان کاربران شده است راحتی استفاده از KMPlayer و دکمه های میان بر ان می باشد. این برنامه دارای بیش از ۲۵ دکمه میان بر میباشد که اصلی ترین انها استفاده از کلید های جهت بر روی کیبورد برای تنظیم حجم صدا ویدئو نمایشی و همچنین برای پرش به جلو عقب برنامه میباشد که یکی از پرکاربرد ترین کلید های میان بر در این برنامه برای تماشای فیلم می باشد. همچنین این نرم افزار قابلیت پشتیبانی از فرمت های مختلف ویدئویی AVI, ASF, WMV, AVS, FLV, MKV, MOV ٰ,OGM, VOB, RM, RMVB, NSV, 3GP, MP4, MPG, MPEG, DAT , TS, TP, IFO و فرمت های صوتی MP3, AAC, MPA, MPC, APE, OFR, OGG, WAV, WMA, CDA, FLAC, M4A, MID, MKA, MP2, RA, WV, TTA, AC3, DTS را دارد.

در صورتی که برای اجرا زیرنویس های فارسی در این برنامه مشکل داشتید و زیر نویس به صورت نا خوانا به حروف بی معنی نمایش داده می شد هم می توانید به قسمت control panel در سیستم خود بروید و در انجا بر روی Clock, Language, and Region کلیک کنید در این قسمت وارد Region شوید و گزینه Persian را از میان گزینه ها پیدا و انتخاب کنید. با یک بار Restart کردن ویندوز مشکل نمایش زیر نویس در این برنامه نیز حل میشود. برای دانلود برنامه KMPlayer برای کامپیوتر اینجا کلیک کنید.

برخی قابلیت های VLC Media Player

اما برنامه VLC Media Player ٬ نرم افزاری که در سال ۲۰۰۱ برای اولین بار عرضه شد و از همان روز اول توانست قسمت عمده ای از کاربران را به سمت خود جذب کند. برنامه ای که شاید ظاهری به زیبایی KMPlayer نداشته باشد و یا کلید های میان بری به خوبی این برنامه نیز نداشته باشد اما یقینا از لحاظ فنی هیچ چیز از KMPlayer کم ندارد و در بسیاری از موارد می تواند برای شما کار هایی انجام دهد که از توانایی های KMPlayer خارج است!

VLC نرم افزاری عمومی یا تخصصی

VLC Media Player به شما امکان مشاهده ویدئو از یوتیوب و پلتفرم های مشابه را درون سیستم خودتان می دهد و حتی شما می توانید با استفاده از این Player قدرتمند ویدئو ها را بر روی هارد سیستم خود دانلود و ذخیره کنید به این گونه که برای انجام این کار وارد VLC Media Player شوید سپس به ادرس File > Open Network Stream در این قسمت ادرس ویدئو خود را وارد کنید تا به شما امکان نمایش ویدئو بر روی این مرورگر داده شود و اگر قصد دانلود این ویدئو را دارید وارد قسمت Tools > Codec Information شوید٬ در این قسمت به شما URL نمایش داده می شود که باید ان را کپی کنید و در قسمت ادرس مرورگر خود وارد کنید حال ویدئو بر روی مرورگر شما پخش می شود و با کلیک راست کردن و انتخاب گزینه Save Video As می توانید ویدئو را بر روی سیستم خود ذخیره کنید.

شما با نرم افزار VLC Media Player می توانید برای پادکست های مورد علاقه خود اشتراک بگیرید و انها را دنبال کنید. با ورود به قسمت View > Playlist وارد قسمت پادکست شوید و در اینجا ادرس Rss مورد نظر خود را وارد کنید. این برنامه می توانید برای شما تمامی پادکست های گذشته و مرتبط به این ادرس را نمایش دهد و شما تنها می توانید با یک دابل کلیک بر روی هر کدام از پادکست ها از گوش دادن به انها لذت ببرید.

VLC Player یا Screen Recorder

VLC Media Player می تواند برای شما در نقش یک Screen Recorder نیز ظاهر شود. شما می توانید با این برنامه علاوه بر فیلم برداری از صفحه کامپیوتر٬ بر روی ان صدا نیز ضبط کنید. برای این کار تنها لازم است که به ادرس Media > Open Capture Device مراجعه کنید و گزینه Desktop را انتخاب کنید همچنین می توانید مشخص کنید در هر ثانیه چند فرم ضبط کند که معمولا ۳۰ فریم در ثانیه را انتخاب می کنند تا حجم فیلم ضبط شده بیش از اندازه زیاد نشود ولی اگز شما نیاز به فیلمی با کیفیت بیشتر هستید م یتوانید این نرخ را بر روی عدد های بالاتر تنظیم کنید علاوه بر این می توانید فرمتی که برای این فیلم مدنظرتان است نیز از منویی که در اختیارتان است انتخاب کنید تا بعدا نیاز به تبدیل فرمت های مختلف نداشته باشید.

در این برنامه شما اگر هم نیاز به تغییر فرمت داشته باشید باز به مشکلی بر نخواهید خورد چرا که VLC Media Player می تواند برای شما این کار را انجام دهد و نیازی به نصب برنامه دیگری برای این کار نخواهید داشت. برای ان کار تنها نیاز است که از قسمت منو به ادرس Media > Convert/Save بروید و فایل ویدئویی مورد نظر را انتخاب کنید و بر روی گزینه Convert کلیک کنید بعد از ان وارد صفحه یی می شوید که در ان می توانید فرمت مورد نظر همچنین ادرسی که می خواهید ویدئو جدید ذخیره شود را نیز انتخاب کنید و سپس با انتخاب گزینه Next ویدئو جدید با فرمت مورد نظر تولید خواهید شد. برای دانلود برنامه VLC Player برای ویندوز اینجا کایک کنید.

مقایسه این دو نرم افزار

برای هر دو این نرم افزار ها می توان صفحات زیادی مطلب نوشت که ما در اینجا به همین موارد اکتفا می کنیم اما از همین مقاله کوتاه می توان به این نتیجه رسید که هر دو نرم افزار های KMPlayer و VLC Media Player نرم افزار های بسیاری کارآمد و خوبی هستند که شما باید متناسب با نیاز خود انها را انتخاب کنید. اگر تنها به دنبال تماشای فیلم و یا پخش موزیک هستید٬ KMPlayer می تواند نرم افزار مناسب تری برای شما باشد اما اگر از پخش کننده سیستم خود توقعی فراتر از این موارد دارید و ممکن است نیاز به انجام برخی کار های فنی داشته باشید قطعا VLC Media Player می تواند امکاناتی را در اختیار شما قرار دهد که در کم تر برنامه ای شما می توانید پیدا کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟