22/11/1398 - 20:50
دیدنی‌های کمتر شناخته شده پایتخت در یک نگاه
تهران شهری با قدمت تاریخی است که جاذبه‌های گردشگری فراوانی را در خود جای داده است. بسیاری از ما تهران را فقط با برج آزادی و برج میلاد می‌شناسیم. در حالی که این طور نیست و تهران از روزگار قدیم تا به امروز دارای دیدنی‌های فراوانی است که شما می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید و در گوشه و کنار آن خاطرات گذشته را مرور کنید. مکان‌های بسیاری در تهران وجود دارد که شاید خود مردم تهران هم از وجود آن بی اطلاع باشند. بهتر است در برنامه سفرهای خود جایی را هم برای بازدید از تهران قرار دهید تا بتوانید در پس آن همه آلودگی و دود و سر و صدا، از زیبایی‌های این شهر هم لذت ببرید.

1606683296_1_0.gif

ده ونک

ده ونک یکی از مناطق اصیل و سرسبز شمال تهران است که در دوره قاجار زمین‌ها و توتستان‌های آن از املاک میرزا حسن خان مستوفی الممالک بوده است. از سمت میدان ونک به طرف شمال که بروید، به محله ده ونک خواهید رسید که از قدیمی‌ترین محله‌های تهران است و به سبب باغ‌های بزرگ و سرسبزش شهرت فراوانی دارد. کسانی که از این محله بازدید کردند دلیل جذابیت آن را کوچه‌های باریک و خانه‌های قدیمی آن عنوان می‌کنند. در این محله یک بوستان به نام باغ ایرانی، زورخانه ونک و کلیسای ارمنی میناس مقدس قرار دارد.

بازار قدیمی تجریش

اگر اهل خرید از بازار هم نباشید، باز هم گشت و گذار در بازار قدیمی تجریش می‌تواند تجربه لذت بخشی برای شما باشد. بازار تجریش یکی از جاهای دیدنی تهران است که بازدید از آن حال شما را خوب خواهد کرد. معمولا همه کسانی که به قصد بازدید از این شهر بلیط هواپیما تهران را خریداری می‌کنند، حتما سری هم بازار تجریش می‌زنند. در بازار تجریش همه چیز در کنار هم زیباست؛ از معماری بی‌نظیر و تاریخی آن گرفته تا مواد غذایی رنگی و با طراوت. در واقع می توان تجریش را بازاری از مواد غذایی، سبزیجات، میوه های رنگی و بسیاری از چیزهای دیگر دانست.

خانه مقدم

خانه مقدم در خیابان امام خمینی یا توپخانه یکی از قدیمی ترین و گران قیمت‌ترین خانه‌های شهر تهران است. معماری این خانه بسیار بی‌نظیر است و زمانی که وارد آن می‌شوید، زیبایی آن شما را مسحور خود می‌کند. شخصی با نام محسن مقدم پسر کوچک‌تر احتساب الملک شهردار دوره ناصرالدین شاه قاجار که جز اولین باستان شناسان ایران بود، به سبب علاقه‌اش به اشیای تاریخی با کمک همسرش سلما، اقدام به جمع آوری این گونه از اشیا در منزلش کرد. بسیاری از اشیای مختلف مانند کاشی و سنگ‌های تراشیده، کلکسیون پارچه، چپق و قلیان، سفالینه، شیشه، تابلوی نقاشی، سکه‌های مختلف، مهرها و اسناد تاریخی و... در آن قرار دارد. علاوه بر این اشیا سبک ساخت و ساز این بنا هم به شیوه ساختمان‌های قرون وسطایی است و یک حوض زیبای مرمری هم در وسط حیاط قرار دارد. طاقچه گچ بری زندیه از اصفهان، شومینه از قصر فیروزه متعلق به سوگلی ناصرالدین شاه و پایه ستون‌هایی از کاخ خواهر ناصرالین شاه بر زیبایی‌های این بنای تاریخی افزوده است.

باغ موزه نگارستان

در میان تمام شلوغی‌های شهر تهران اگر می‌خواهید کمی به آرامش برسید، پیشنهاد ما به شما باغ موزه نگارستان است. این عمارت زیبا و تاریخی به عنوان تفریحگاه تابستانی در دوره قاجار بنا شد و بعد‌ها هم به اولین دانشگاه مدرن ایران مبدل گشت. جالب است بدانید که دهخدا هم فرهنگ لغت خود را در این بنا به رشته تحریر در آورد. در حال حاضر عمارت باغ نگارستان به موزه‌ای تبدیل شده است که برخی از نقاشی‌های استاد کمال الملک در آن به نمایش درآمده است. در فضای باز این مجموعه، کافه‌ای وجود دارد که به سبب فضای سرسبز و دلنشینش در بین مردم محلی و علاقمندان به هنر جایگاه ویژه‌ای دارد. فرقی ندارد که با خرید بلیط قطار به تهران آمده باشید یا با خرید بلیط اتوبوس؛ در هر دو صورت به شما پیشنهاد می‌کنیم تا از باغ موزه نگارستان واقع در میدان بهارستان دیدن فرمایید.

بازار تهران

بازار تهران یکی از بزرگ‌ترین و سرزنده‌ترین بناهای تاریخی این شهر است که می‌توان آن را قلب تپنده پایتخت نامید. بنای اولیه بازار بزرگ تهران در بین سال‌های 900 تا 920 هجری شمسی ساخته شده است و بخش‌های قدیمی آن با سقف‌هایی به شکل طاق و گنبد ساخته شده است. جالب است بدانید روشنایی این بخش از بازار هم از طریق روزنه‌هایی که در گنبدهای آجری وجود دارد، تامین می‌شود. اگر اهل خرید هستید و دوست دارید اجناسی را با قیمت‌های ارزان و پایه خریداری کنید، پیشنهاد می‌کنیم حتما سری به بازار بزرگ تهران بزنید. البته این نکته را بدانید که بازار در روزهای تعطیل باز نیست.

گورستان ظهیرالدوله

در ادامه معرفی« دیدنی‌های کمتر شناخته شده تهران» به گورستان ظهیرالدوله می‌رسیم. گورستان ظهیر الدوله در شمال شهر تهران و در منطقه تجریش قرار دارد. بسیاری از هنرمندان و فرهیختگان ایران در این گورستان به خاک سپرده شده اند. بسیاری از افراد به ظهیرالدوله قبرستان شعرا می‌گویند؛ چرا که در آنجا غلامحسین درویش خان موسیقی دان برجسته ایرانی، ایرج میرزا، فروغ فرخزاد، ملک الشعرای بهار، داریوش رفیعی، رهی معیری، حسین یاحقی، قمرالملوک وزیری، نورعلی خان برومند، حسین تهرانی و... آرمیده اند. بازدید از این آرامگاه شرایط خاصی دارد و فقط در روزهای پنج شنبه از ساعت 10 تا 12 صبح برای بانوان و از ساعت 13 الی 16 برای آقایان امکان بازدید از آن فراهم است.

عمارت مسعودیه

تور تهران گردی یک امکان عالی برای کسانی است که می خواهند به ناشناخته‌های تهران بروند و به کنکاش بپردازند. علاوه بر آن شما می‌توانید انواع تور مسافرتی را از آژانس مسافرتی تکتازان پرواز عرش برای خود خریداری نمایید. حالا به سراغ عمارت مسعودیه می‌رویم. چند وقتی است که نام عمارت مسعودیه بر سر زبان‌ها افتاده است و مردم اسم آن‌ها شنیده اند؛ ولی با این حال هنوز بسیاری از تهرانی‌ها از جای دقیقش اطلاعی ندارند و با آن آشنا نیستند. عمارت مسعودیه که در میدان بهارستان قرار دارد، یادگاری است از دوره قاجار در تهران که شما را به سال‌های گذشته این شهر می‌برد. باغ عمارت مسعودیه با دستور مسعود میرزا حاکم اصفهان ملقب به ظل السلطان فرزند ناصرالدین شاه ساخته شده است. این بنا شامل عمارت‌های مختلفی است که معماری و گچ کاری آن چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. به طور کلی هر چه از زیبایی این بنا بگوییم کم گفتیم. بهتر است سری به عمارت مسعودیه بزنید و در کافه آن از خودتان پذیرایی کنید. همچنین اگر عکاس حرفه ای هستید، برای ثبت تصاویر ناب، عمارت مسعودیه بهترین گزینه است.

خیابان سی تیر

بعد از آن که بلیط هواپیما خود را از سامانه فروش آنلاین بلیط هواپیما سیمرغ 24 تهیه کردید، به خیابان سی تیر بروید. یکی از خیابان‌های بسیار هیجان انگیز شهر تهران که حال و هوایی متفاوت دارد، خیابان سی تیر است. اگر به خوردن غذاهای خیابانی علاقه دارید، حتما سری به این خیابان که در نزدیکی موزه ملی قرار دارد، بزنید. خیابانی با کافه‌ها و رستوران‌های متعدد که برخی از آن‌ها غذاهای بسیار خوشمزه ای را برای شما تهیه می‌کنند. برخی از اغذیه فروشی ها در این خیابان به طور ثابت هستند، ولی بعضی دیگر به صورت سیار و در ساعات خاصی از شبانه روز آن جا مستقر می‌شوند. این خیابان در سال 95 سنگفرش شد و بعدها هم با مستقر شدن دکه‌ها به عنوان یک استریت فود، فعالیت خود را شروع کرد. به طور کلی شما هر غذایی را که دوست دارید، از سنتی و فست فود گرفته تا نوشیدنی‌های مختلف می‌توانید در آن جا پیدا کنید.

میدان حسن آباد

میدان حسن آباد واقع در تقاطع خیابان امام خمینی با خیابان‌های حافظ و وحدت اسلامی است که به سبب معماری غربی در ساختمان‌های گنبدی شکلش، آن را اروپایی‌ترین میدان تهران می‌خوانند. در دورتا دور این میدان 4 ساختمان وجود دارد که 8 گنبد زیبا بر بالای آن‌ها خودنمایی می‌کند. وجود همین ساختمان‌ها چهره‌ای زیبا و متفاوت به این میدان بخشیده است و آن را به یکی از زیباترین نقاط شهری تهران تبدیل کرده است. ساختمان‌های این میدان را قلیچ باقلیان ارمنی بنا کرده و نقشه کش آن هم لئون تادوسیان معمار برجسته ارمنی بوده است. در حال حاضر این میدان علاوه به قدمت تاریخی، مکانی است برای خرید و گشت و گذار که در بین علاقمندان به کاموا شهرت بسیار دارد. از نام‌های قبلی این میدان ملک المتکلمین، میدان هشت گنبد، میدان پهلوی، میدان 31 شهریور و.. است.

خانه ابوالحسن خان صبا

اگر علاقمند به موسیقی اصیل ایرانی هستید، حتما نام ابوالحسن خان صبا را شنیده اید. پس به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما از خانه ابوالحسن خان صبا واقع در میدان بهارستان دیدن کنید. صبا از تاثیرگذارترین چهره‌های موسیقی ایرانی است که شاگردان زیادی را تربیت کرده است. در حال حاضر خانه او در تهران به یکی از دیدنی‌های مهم تبدیل شده که علاوه بر نشان دادن زندگی شخصی او و رنج‌ها و شادی‌هایی که کشیده، اطلاعات بسیار مفیدی را هم از موسیقی اصیل ایرانی به شما تقدیم می‌کند. وسایل شخصی صبا، شعرها و یادداشت هایش، سازهایی که با آن ها می‌نواخته و... در این خانه به نمایش درآمده است.

علاوه بر موارد گفته شده، تهران دارای دیدنی‌های فراوانی است که اکثر مردم با آن‌ها آشنایی دارند. از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: برج آزادی، برج میلاد، پل طبیعت، کاخ نیاوران، کاخ سعد آباد، کاخ موزه گلستان، موزه ملی ایران، سر در باغ ملی، کاخ موزه دار آباد، موزه ارتباطات، موزه سکه بانک سپه، پارک چیتگر، پارک جمشیدیه، پارک ساعی و...

در نهایت اگر می‌خواهید سفری به یاد ماندنی و خاطره انگیز از پایتخت داشته باشید و از دیدنی‌های این شهر که در این مقاله با آن‌ها آشنا شدید بازدید کنید، می‌توانید به راحتی با خرید انواع بلیط‌های سفر از جمله بلیط هواپیما، قطار یا اتوبوس به سامانه خرید آنلاین سیمرغ 24 مراجعه کنید و بدون صرف زمان اضافی و کوچکترین دغدغه‌ای بلیط مناسب خود را تهیه کنید.

اقتباس شده از:

https://simorgh24.com/

https://simorgh24.com/train-ticket

https://simorgh24.com/bus-ticket

ایسوس

نظر شما چیست؟