05/10/1398 - 15:30
هر آنچه که درباره کابل شبکه باید بدانید
امروزه علی‌​رغم تمام پیشرفتی که در تکنولوژی وایرلس (بی​سیم) وجود دارد، همچنان بسیاری از شبکه​‌های کامپیوتری جهت انتقال داده​‌های خود از کابل​‌های شبکه استفاده می​‌کنند. انواع متفاوتی از کابل​ شبکه وجود دارد که عبارتند از: کابل​های کواکسیال (Coaxial cable)، کابل​هایی با زوج سیم به هم تابیده (Twisted pair cable) و کابل​های فیبر نوری (Fiber optic cable). در این مقاله اشاره‌​ای به کابل​‌های با زوج سیم به هم تابیده خواهیم کرد:

1606683296_1_0.gif

کابل​ با زوج سیم به هم تابیده (Twisted pair cable):

از کابل​‌های شبکه با زوج سیم به هم تابیده، جهت انتقال داده​‌ها در سیستم​‌های شبکه استفاده می​‌شود. تاریخچه کابل‌​های به هم تابیده​‌ شده (TP) به سال 1970 و زمان اختراع تلفن باز می​‌گردد. این نوع کابل، نقش مهم و مؤثری در تاریخچه ارتباطات میان انسان​‌ها داشته است. کابل‌​های شبکه با زوج سیم به هم تابیده از تعدادی زوج سیم به هم تابیده​ شده به همراه عایق مارپیچی شکل تشکیل شده‌​اند. معمولاً از معتبرترین برندهای این حوزه می‌​توان به شرکت‌​های کابل شبکه لگراند، کابل شبکه نگزانس، کابل شبکه اشنایدر، کابل شبکه بلدن و غیره اشاره کرد.

کابل​‌های شبکه‌​ای که امروزه به طور معمول مورد استفاده قرار می​‌گیرند، از 2 یا 4 زوج سیم به هم تابیده​ شده تشکیل شده‌​اند. این کابل​‌ها در دهه 1990، به عنوان استانداردی جهت کابل​کشی​‌های اترنت شناخته شدند و در ابتدا  تحت عنوان کابل‌​های CAT3 و با سرعت 10 مگابیت در ثانیه مورد استفاده قرار گرفتند. پس از آن، نسخه​‌های بهبودیافته تحت عنوان کابل‌​های CAT5 و CAT5e توانستند سرعت انتقال داده‌​ها را تا 1000 مگابیت در ثانیه نیز افزایش دهند. امروزه نسخ بهبودیافته کابل​‌های شبکه عبارتند از: CAT6، CAT6A، CAT7 و CAT8. حرف A مخفف کلمه Augmented به معنای تکمیل شده می‌​باشد. علت بکار بردن این حرف در نام برخی از انواع کابل شبکه، پهنای باند بیشتر آن کابل است. کابل‌​های شبکه با زوج سیم به هم تابیده شده به دو دسته کابل​‌های بدون شیلد و فویل (UTP) و شیلد​دار و فویل دار (SFTP) تقسیم می​‌شوند. البته مدل​‌های کم مصرف​تری نیز با نام‌​های FTP (فویل​دار بدون شیلد) و STP (شیلددار بدون فویل) در بازار ارائه می‌شود.
کابل​های UTP شامل زوج‌​های به هم تابیده​ شده به همراه یک لایه پلاستیکی هستند و بدلیل هزینه کمتر، در شبکه​‌های اترنت کاربرد بیشتری دارند. کابل​‌های UTP با توجه به ضخامت سیم‌​های مورد استفاده در آن و کیفیت انتقال داده بر روی آن‌ها، به انواع متفاوتی تقسیم می​‌شوند که حروف CAT از واژه Category به معنای دسته​‌بندی، برای نامگذاری این کابل‌​ها مورد استفاده قرار می​‌گیرد. کابل​‌های CAT1 عمدتاً جهت انتقال صدا با سرعت حداکثر 1 مگابیت در ثانیه و کابل​‌های CAT2 جهت انتقال صدا و داده‌​ها با حداکثر سرعت 4 مگابیت در ثانیه مورد استفاده قرار می​‌گیرند. کابل‌​های CAT3 به منظور انتقال داده با سرعت حداکثر 10 مگابیت در ثانیه بکار می​‌روند. کابل‌​های CAT5 برای انتقال داده با سرعت حداکثر 150 مگابیت در ثانیه مورد استفاده قرار می​‌گیرند. البته نوعی از کابل​‌های دسته پنجم نیز وجود دارد که جهت انتقال داده‌​ها تا حد گیگابیت در ثانیه (1000 مگابیت در ثانیه) مورد استفاده قرار می​‌گیرند و به آن‌ها کابل​‌های CAT5e می​‌گویند.
حرف e از واژه Enhanced به معنای بهبودیافته استخراج شده است. کابل​‌های CAT6 نیز سرعت انتقالی معادل با 1000 مگابیت در ثانیه و کابل​‌های CAT6A سرعت انتقالی برابر با 10000 مگابیت در ثانیه دارند.
کابل‌​های CAT5e و CAT6 امروزه به عنوان پرکاربردترین کابل‌​ها در حوزه شبکه شناخته می​‌شوند. کابل‌​های CAT7 نیز تنها برای کابل​‌های شیلددار بکار می‌​روند و انتقال با سرعت بالا تا 10000 مگابیت در ثانیه را نیز پشتیبانی می‌​کنند. کابل‌​های CAT8 امروزه با سرعت شگفت​انگیز و پهنای باند بی​نظیر 2 گیگاهرتز به صورت محدود در بازار ارائه می شوند. کابل​‌های روکش​دار (SFTP) نیز همانند کابل‌​های UTP از زوج سیم مسی به هم تابیده شده به همراه یک روکش از جنس فویل آلومینیومی تشکیل شده​ اند که این روکش از تداخلات الکترومغناطیسی جلوگیری کرده اما در مقابل، هزینه کابل را نیز افزایش می​‌دهد. نکته قابل ذکر در مورد کابل​های شبکه، روکش روی این هادی​‌های به هم تابیده می‌​باشد. روکش اغلب این کابل‌​ها از جنس PVC بوده اما گاهاً کابل‌​های شبکه با روکش LSZH نیز در بازار موجود می​‌باشد. LSZH مختصرشده کلمه Low Smoke Zero Halogen به معنی کابل​‌های بدون هالوژن است. به این معنا که این نوع کابل​‌ها در هنگام سوختن، دود سمی تولید نمی​‌کنند. کابل‌​های شبکه نسل قدیم با سوکت RJ45 و کابل​‌های شبکه CAT7 و CAT8 با سوکت GG45 به تجهیزات دیگر شبکه متصل می‌​شوند. از مهمترین و پرکاربردترین این تجهیزات، می​توان به پچ پنل و پچ کورد اشاره کرد. پچ پنل شبکه دارای پورت​‌های متفاوت بوده و به عنوان سوئیچ، استفاده بسیار زیادی در سیستم​‌های شبکه دارد. همچنین پچ​کورد شبکه یا همان کابل LAN نیز دارای متراژهای متفاوت با دو سر سوکت بوده که برای اتصال سیستم‌​های مختلف به شبکه، از آن استفاده می​شود.

امروزه کابل​‌های شبکه UTP و SFTP به دلیل سرعت انتقال بالا، کیفیت مناسب در انتقال اطلاعات در مسافت​‌های طولانی، هزینه نسبتاً پایین و امکان کابل​کشی آسان، بطور گسترده‌​ای مورد استفاده قرار می​‌گیرند. در مواردی که کابل​کشی شبکه می​بایست در فضای آزاد انجام شود، از کابل های شبکه Outdoor نیز استفاده می‌​شود.

ایسوس

نظر شما چیست؟