04/08/1398 - 19:05
نرم افزار حسابداری را متناسب با کسب و کار خود انتخاب کنید
فرض کنید می‌خواهید نرم افزار حسابداری مناسبی برای کسب و کار خود انتخاب کنید. احتمالا اولین چیزی که در گوگل جستجو می‌کنید این عبارت است: "بهترین نرم افزار حسابداری"

1606683296_1_0.gif

طبیعتا با جستجوی این عبارت با صفحاتی رو به رو می‌شوید که نرم‌افزارهای حسابداری مختلف را معرفی می‌کنند. اما از کجا باید متوجه شوید که کدام یک از این نرم‌افزارها برای کسب و کار شما بهترین انتخاب است.

معمولا کسب و کارهای مختلف در بیشتر موارد بعد از امتحان کردن چند نرم افزار حسابداری مختلف تازه متوجه می‌شوند که کدام یک برای کسب و کار آن‌ها مناسب است. در این راه هزینه‌های غیر مستقیم و مستقیم زیادی برای آن کسب و کار به وجود می‌آید و حتی ممکن است وضعیت به جایی برسد که صاحبین کسب و کار نسبت به نرم افزارهای حسابداری و فواید بی شمار آن ها بدبین شوند و قید استفاده از آن ها را بزنند.

مسئله ای که به آن اشاره کردیم دغدغه بسیاری از صاحبین کسب و کار است. اما راه حل چیست؟

چطور بهترین نرم افزار حسابداری را انتخاب کنیم؟

بهترین نرم افزار حسابداری که برای همه نیازها ساخته شده باشد و بتواند نیازهای همه را برطرف کند قطعا وجود خارجی ندارد. نرم افزاری که بتواند برای همه نیازها کارایی داشته باشد احتمالا کارایی چندانی نخواهد داشت.

قبل از خرید یک نرم افزار بهتر است نیازهای کسب و کار خود را به خوبی بسنجید تا از انجام هزینه های اضافی جلوگیری شود. در قدم اول باید نسبت به شناسایی نیازها و چالش های موجود در مدیریت وضعیت مالی کسب و کار خود اقدام کنید، سپس در گام بعد باید این نکته را در نظر بگیرید که کدام نرم افزار حسابداری می تواند به صورت تخصصی نیاز شما را برآورده کند. از طرفی مواردی مثل رابط کاربری نرم افزار حساداری هم اهمیت بسیار زیادی دارد.

پیشنهاد ما این است که به دنبال تخصصی‌ترین نرم افزار حسابداری باشید.

در حال حاضر بسیاری از ارائه دهندگان نرم‌افزارهای حسابداری، محصولاتی تخصصی برای رفع نیاز کسب و کارهای مختلف ارائه می‌کنند.

مهم‌ ترین ویژگی نرم‌افزارهای تخصصی

نرم‌افزارهای تخصصی عموما نرم افزارهای جامعی هستند که از ماژول های مختلفی تشکیل می   شوند. هر کسب و کار با توجه به وضعیت و مرحله ای که در آن قرار دارد ممکن است به همه این ماژول ها احتیاج داشته باشد یا دسترسی به بخشی از امکانات برای آن کافی باشد، بنابراین امکانات نرم‌افزار علاوه بر اینکه با توجه به نیاز کسب و کار شما طراحی و توسعه داده شده، قابلیت شخصی سازی نیز دارد.

برخی از ماژول‌ها و امکانات در همه نرم‌افزارهای حسابداری ضروری هستند، اما ماژول‌های تخصصی برای کسب  و کار قابلیت اضافه شدن به نرم افزار را دارند. البته دقت کنید که این نرم افزارها باید جامع باشند و تمام ابزارها و امکاناتی که مورد نیاز کسب و کار شماست باید قابلیت اضافه شدن به سیستم را داشته باشد. از طرفی ممکن است در انتخاب ماژول‌های مختلف با توجه به نیاز کسب و کار ابهام داشته باشید که در این صورت خدمات مشاوره فروش حرفه‌ای می‌تواند نیاز شما را کاملا برطرف کند.

برای مثال موسساتی که نیاز به انجام امور حسابداری پیمانکاری باشند قطعا به نرم‌افزاری تخصصی در این زمینه احتیاج دارند و یک نرم‌افزار حسابداری عمومی نمی‌تواند به خوبی نیاز آن‌ها را برطرف کند. برای اینکه به درک بهتری از این مسئله دست پیدا کنید اجازه دهید یک شرکت پیمانکاری را با یک شرکت بازرگانی مقایسه کنیم و تفاوت امکانات مورد نیاز هر یک را بررسی کنیم.

شرکت‌های بازرگانی و نرم‌افزار حسابداری بازرگانی

یک شرکت حسابداری بازرگانی قطعا به نرم افزار حسابداری بازرگانی نیاز دارد. در نرم افزارهای حسابداری بازرگانی مواردی مثل کنترل موجودی انبار و محاسبه سود و زیان به آسانی انجام می شود. یک نرم افزار تخصصی در این زمینه می تواند با قابلیت کنترل دقیق موجودی انبار زمان و میزان مورد نیاز سفارش یک کالا را مشخص کند. سیستم های حسابداری، دریافت و پرداخت، مشتریان و فروش، تامین کنندگان و انبار و دارایی ثابت از مهمترین بخش هایی هستند که یک سیستم حسابداری بازرگانی باید از آن ها برخوردار باشد.

شرکت‌های پیمانکاری و نرم‌افزار حسابداری پیمانکاری

یک نرم افزار حسابداری پیمانکاری که به صورت تخصصی در این زمینه ساخته شده، ابزاری قدرتمند برای مدیریت امور مالی چند پروژه پیمانکاری به طور همزمان است. با یک نرم افزار تخصصی پیمانکاری می‌توانید کلیه عملیات‌های مالی هر پروژه را به صورت جداگانه ثبت کنید و در مورد کارکرد هر پروژه نیز گزارش تهیه کنید. با این وجود می‌توانید هر لحظه اطلاع دقیقی از وضعیت هر پروژه داشته باشید.

برای انجام هر کدام از این موارد امکانات مختلفی در یک سیستم حسابداری پیمانکاری قرار می‌گیرد تا به انجام این امور کمک کند.

ایسوس

نظر شما چیست؟