09/05/1398 - 19:37
کی وی ام سوییچ (KVM Switch) چیست؟
واژه KVM مخفف Keyboard،monitor و Mouse می‌باشد که گاهی اوقات با نام‌های PC سوییچ و یا سوییچ الکترونیکی نیز شناخته می‌شود. به‌هر حال، کی وی ام سوییچ در مقایسه با Data سوییچ‌ها و سوییچ‌های معمولی شبکه، عملکردی متفاوت دارند. نقش اصلی KVM سوییچ، کنترل، سوییچ کردن و مدیریت کردن چندین کامپیوتر از طریق تنها یک کنسول (ماوس، کی‌بورد و مانیتور) می‌باشد.

1606683296_1_0.gif

زمانی‌که یک کامپیوتر و یا سرور در حال Load شدن یا اصطلاحا بالا آمدن است، سیستم عامل به‌طور خودکار سعی می‌کند تا سیگنال‌های مربوط به ماوس و کی‌بورد  را شناسایی کند. بعد از این‌که اتصال یا Connection  توسط OS تایید شد، نمایشگر صفحه مربوط به boot up  شدن را نمایش می‌دهد. به‌عنوان نتیجه، عملیات Boot-up  بالا آمدن یک کامپیوتر(سرور) به‌طرز پیچیده‌ای به ماوس و کی‌بورد سیستم مرتبط است.

اگر شما نیاز دارید تا چندین کامپیوتر (سرور) را کنترل کنید مسلما احتیاج خواهید داشت تا به تعداد کامپیوترها بتوانید ماوس، کی‌بورد و مانیتور تهیه کنید که این کار موجب مدیریت سرورها به‌صورت موثر نمی‌شود، چراکه نه تنها مقدار زیادی از فضای دیتاسنتر یا محیط کار را اشغال می‌کند، بلکه به‌شدت هزینه‌زا خواهد بود. همچنین نگهداری یک سری مانیتور، ماوس و کی‌بورد ممکن است مشکلاتی به‌همراه داشته باشد. بنابراین  KVMسوییچ‌ها در جواب به افزایش تقاضای بازار برای صرفه‌جویی در فضا، سرمایه و افزایش مدیریت موثر، تولید و به بازار عرضه شده‌اند.

زمانی‌که در حال خرید کی وی ام سوییچ هستید، اصلی‌ترین معیار انتخاب، تعداد کامپیوترها ( سرورهایی) است که قصد کنترل آن‌ها را دارید. به‌طور معمول KVM سوییچ‌های با تعداد پورت‌های کم، برای استفاده راحت‌تر می‌باشند و نیازی به نصب نرم‌افزار اضافی نخواهند داشت و همچنین با استفاده از hotkeyها و یا کلیدهای فیزیکی روی KVM  سو‌ییچ به‌راحتی می‌توانند مدیریت شوند. به‌علاوه، این‌گونه کی وی ام سوییچ‌ها نیازی به منبع تغذیه جداگانه هم نداشته و می‌توانند از طریق کامپیوتر برق خود را تامین کنند. براساس نیازمندی‌های محیط و فضای کاری، می‌توان از KVM سوییچ‌های با تکنولوژی بالاتر و تعداد پورت‌های بیشتر استفاده کرد که  قابلیت نصب شدن در رک را نیز دارند  وتنها 1u  یا 2u از فضای رک را اشغال می‌کنند. این نوع از KVM سوییچ‌ها می‌توانند از IP جهت مدیریت و کنترل سرورها بهره بگیرند و حتی می‌توانند توزیع برق و خاموش روشن کردن آن‌ها را از راه دور کنترل کرد.

عملکرد و هدف اصلی KVM سوییچ استفاده از یک کنسول (ماوس، کی‌بورد و مانیتور) برای کار با چندین سرور می‌باشد. یکی از موضوعات مهم دریافت سیگنال‌های ماوس و کی‌بورد به‌صورت هم‌زمان و تاثیر نگذاشتن بر عملکرد CPU در زمان سوییچینگ، می‌باشد. یک KVM  سوییچ باید بتواند کیفیت تصویر پایداری را فراهم کند، از پلتفرم‌ها و سیستم عامل‌های مختلف پشتیبانی کند و قادر باشد با اکثر برندهای ماوس و کی‌بورد ارتباط برقرار کند. هر کی وی ام سوییچی می‌تواند حداکثر از تعداد پورت‌های مشخصی پشتیبانی کند که حداقل 2 پورت می‌تواند روی یک کی وی ام سوییچ تعبیه شود، در حالی‌که چندین کی وی ام سوییچی که با هم Link  شده باشند قادرند تا 4000 سرور را کنترل کنند.

زمانی‌که تعداد کامپیوترها (سرورها) افزایش می‌یابد، الزامات تکنولوژیکی مانند شناسایی سیگنال‌ها، در سطح بالاتری جهت سازگاری با سیگنال‌های مختلف ورودی و خروجی مورد نیاز می‌باشند. همچنین در این هنگام پیچدگی‌های مدیریتی نیز به‌وجود خواهند آمد مانند فراهم آوردن کنترل از راه دور، بخش‌بندی‌های چندگانه و امنیت پیشرفته. قابل ذکر است که راهکارهای کنترل از راه دور اخیرا هم از روش‌های سخت‌افزاری و هم از روش‌های نرم‌افزاری مانند PC Any where ،  VNC ، Openssh ،  Microsoft Telnet بهره می‌گیرند.

قبلا KVM سوییچ‌ها در دیتاسنترها و اتاق‌های سرور که مجهز به چندین سرور بودند، مورد استفاده قرار می‌گرفت. یک اتاق سرور متوسط می‌تواند شامل16 یا 32 سرور باشد، این در حالی است که یک سرور روم بزرگ می‌تواند تا 100 سرور را در خود جای دهد.

کی وی ام سوییچ (KVM Switch) چیست؟

از آن‌جایی که هزینه‌های تهیه PC برای کاربران خانگی تقریبا پایین است، بنابراین هر مصرف‌کننده‌ای می‌تواند 2 و یا چند کامپیوتر داشته باشد، از این‌رو حتی مصرف‌کنندگان خانگی نیز جهت راحتی و صرفه‌جویی در فضا از KVM سوییچ‌ها استفاده می‌کنند.

کی وی ام سوییچ‌ها جهت پاسخ‌گویی به نیازهای بازار، ارایه خصوصیات جدید، داشتن کارکرد و طراحی خلاقانه و استفاده برای کاربردهای جدید، به‌طوردایم در حال تکامل هستند.

تکنولوژی‌های جدید KVM سوییچ‌ها به‌صورت روز افزون با محبوبیت در بازار مصرف مواجه می‌شوند که این امر در اثر گسترش تکنولوژی‌های خانگی می‌باشد. در سال‌های اخیر، لوازم خانگی دیجیتال در حال تبدیل شدن به مسیر اصلی و کانون توجه در زندگی مصرف‌کنندگان و همچنین در صنعت است، بنابر این افزودن تکنولوژی‌ها و کاربردهای چندگانه به KVM  سوییچ‌ها، می‌تواند آن‌ها را برای این بازار مصرف ایده‌آل سازد و قابلیت‌هایی که قبلا نداشتند را ایجاد کند.

برخی از واژگان مربوط به کی وی ام سوییچ‌ها شامل موارد زیر است:

1. پورت‌ها در KVM سوییچ‌:

تعداد پورت‌های موجود در KVM سوییچ، در واقع تعدادکامپیوترها (سرورها) را که می‌توانند به آن متصل شوند نشان می‌دهد. به‌طور مثال در مورد یک KVM  سوییچ 8 پورت ، یک مجموعه ماوس، کی‌بورد و مانیتور می‌تواند تا 8 سرور را کنترل کند. رایج‌ترین تعداد پورت‌هایی که کی وی ام سوییچ‌ها به آن‌ها مجهز هستند عبارتند از 2،4،8،16،32 پورت. هنگامی‌که تعداد سرورها از 32 عدد بیشتر شود ، می‌توان از روش‌های Cascade و  Daisy chain جهت اتصال کامپیوترها بهره برد.

2. کنسول KVM سوییچ‌:

کلمه کنسول اشاره دارد به خروجی‌های کی‌بورد، ماوس و مانیتور که بر روی کی وی ام سوییچ تعبیه شده است و از طریق آن می‌توان کامپیوترها را کنترل کرد. پورت‌های مربوط به ماوس و کی‌بورد در کنسول می‌توانند PS/2 یا  USB  باشند، همچنین پورت مربوط به مانیتور می‌تواندHDMI , VGA , DVI , Displayport  باشد.

3. CPU/KVM در KVM سوییچ‌

این اصطلاح به ورودی‌های تعبیه شده روی KVM سوییچ اشاره دارد که ماوس ، کی‌بورد و مانیتور کامپیوترها از طریق آن  به KVM سوییچ وارد می‌شوند.

جهت صرفه‌جویی در موارد مصرفی و در نتیجه کاهش قیمت و همچنین راحتی در نصب و جلوگیری از بی‌نظمی و شلوغی ناشی از کابل‌ها در محیط کار، برخی از شرکت‌ها هر سه کابل ماوس، کی‌بورد و مانیتور را در قالب یک کابل ترکیب کرده‌اند. توجه به این نکته ضروری است که برخی از کی وی ام سوییچ‌ها که قابلیت انتقال صدا را نیز دارند، دارای پورت‌های میکروفن و اسپیکر نیز می‌باشند.

کی وی ام سوییچ‌ها به 3 دسته زیر قابل تقسیم می‌باشند:

1-KVM سوییچ‌های مختص دفاتر کوچک و خانگی(SOHO)

2-KVM سوییچ‌های مختص کسب و کارهای متوسط(SMB)

3-KVM سوییچ‌های مختص کسب و کارهای بزرگ و یا سازمان‌های با تکنولوژی پیشرفته.

بسیاری از کمپانی‌هایی که KVM سوییچ‌های High-end تولید می‌کنند، آن‌ها را در دو دسته‌ ( قابل کنترل از راه دور و قابل کنترل به‌صورت Local ) طراحی و تولید می‌کنند. انواع  کی وی ام سوییچ‌ها نیز به شرح زیر است که برای آشنایی با مدل‌های مختلف آن می‌توانید در سایت رایمند رایانه جستجو کنید:

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به سایت: http://www.raymondholding.com/  مراجعه یا با شماره 02188769095 شرکت رایمند رایانه، برترین نماینده ATEN  در سال 2018 تماس حاصل فرمایید.

ایسوس

نظر شما چیست؟