07/03/1398 - 22:00
حمل و نقل درون ترکیه چگونه است ؟ - کتاب ترکی شو
اگر قصد سفر یا اقامت ترکیه را دارید مطلب زیر می‌تواند برای شما مفید باشد در این بخش درمورد سیستم حمل و نقل ترکیه صحبت کرده‌ایم که منبع این مطالب کتاب ترکی شو می‌باشد.

1606683296_1_0.gif

برای آشنایی با خرید ملک در ترکیه – ترکی شو و بسیاری از اطلاعات مفید دیگر درمورد زندگی در ترکیه میتوانید به سایت زیر مراجعه کنید.

استخدامی.com

سیستم حمل و نقل ترکیه

سفر از طریق جاده

جاده‌ها در ترکیه از مسیر موتور رو مدرن تا مسیرهای تک لاین کثیف متنوع می‌باشند. درون و بین شهرها،‌جاده‌ها معمولا کیفیت خوبی دارند، ما اگر به حومه شهر سر بزنید جاده‌ها وحشتناک هستند.

اگر شما عادت دارید مثل وطن خودتان آرام رانندگی کنید رانندگی درترکیه در هر زمان می‌تواند یک چالش به حساب بیاید. محدودیت‌های سرعت اصلا رعایت نمی‌شوند و رانندگان اغلب از چراغ راهنما عبور می‌کنند و توجهی به تابلوهای ایست نمی‌کنند. (بخش مربوط به رانندگی در ترکیه را ببینید).

رانندگی در شب می‌تواند خیلی استرس‌زا باشد، زیرا بسیاری از افراد در جاده اصلا چراغ‌های جلو ماشین را روشن نمی کنند و چراغ‌های جاده قطع و وصل می‌شوند. مخصوصا در جاده‌های روستایی که گاوها و گاری‌ها در حرکتند رانندگی خطرناک می‌باشد.

اجاره یک ماشین در ترکیه راحت می‌باشد. تمام شرکت‌های بزرگ بین‌المللی (مانند Avis, Hertz,Europcar) در کشور دفاتری دارند و بیشتر فرودگاه‌های بین‌المللی میز اجاره ماشین دارند که هم به شرکت‌های بین‌المللی  و هم به مهمانان محلی ترکیه ماشین اجاره می‌دهند.

زمانی که از شرکت‌های خیلی کوچک استفاده می‌کنید خیلی مراقب باشید. ممکن است که ماشین‌ها وضعیت خوبی نداشته باشند.

تاکسی‌ها در ترکیه

تاکسی‌ها در شهرهای ترکیه بطور کلی پنج سرنشین مدرن هستند و از گاز مایع (یعنی LPG یا  ماشین‌های اتوگازی) استفاده می‌کنند. این کار آلودگی هوا را پایین می‌آورد، اما به دلیل اینکه تانک گاز در پشت ماشین نگه داشته می‌شود فضای صندوق عقب خیلی کوچک می‌باشد.

تمام تاکسی‌ها مجهز به یک متر دیجیتالی هستند. تمام رانندگان تاکسی ملزم به استفاده از آنها هستند. بیشتر اوقات آنها ندارند اما اگر اصرار کنند به آنها می‌دهند (و اگر شما درخواست بدهید قیمت آن معمولا پایین می‌باشد).

کرایه تاکسی در ترکیه معمولا حدود TRY۳ (۰.۶۰پوند/ ۰.۷۵یورو/۰.۸۰ دلار) می‌باشد. قیمت‌ها با توجه به شهر متغیر می‌باشد و هرکیلومتر ۳TRY است.

اگر یک تاکسی یک ساعت معطل بشود هزینه آن ۳۰ TRY( ۶پوند/۷.۵یورو/۸دلار) می‌باشد.

انتظار ندارند به آنها انعام داده بشود، اما برای یک رانندگی آرام یک هنجار به حساب می‌آید: یک کرایه ۳۷TRY ، ۴۰TRY می شود. اگر راننده چمدان‌های سنگین حمل کند دادن  انعام شایسته و بجا می‌باشد.

بجز تاکسی‌های معمولی همچنین تاکسی‌های اوبر یا تاکسی اینترنتی در شهرها قابل دسترس می‌باشد.

سفر با قطار در ترکیه

برخلاف بیشتر کشورها، قطار مسافربری ترکیه معمولا ارزان‌تر و آرام‌تر از سفر با اتوبوس می‌باشد- اما بسیاری از رانندگان در مسافت‌های طولانی برای راحتی قطار خیلی آرام تر حرکت می‌کنند و وقت بیشتری تلف می‌کنند. امروزه بیشتر قطارها دارای تهویه مطبوع هستند.

هزینه یک بلیط تک سفربرای یک سفر ده ساعته با یک قطار نرمال حدود ۴۰TRY (۹پوند/۱۰یورو/۱۱دلار) می‌باشد.

هزینه های بلیط برگشت حدود ۲۰٪ کمتر ازدو بلیط تک سفره می‌باشد.

 یک قطار سریع‌السیر برای استانبول-آنکارا-کونیا و بسیاری مسیرهای دیگردر دست ساخت می‌باشد (آدنا، ازمیر و غیره). کیفیت و سرعت  این قطارها به اندازه قطارهای اروپا می‌باشد و قیمت قطار ها این مسئله را بازگو می کند: هزینه بلیط‌ها دوبرابر خدماتی می‌باشد که برای یک قطار معمولی با همین مسیر درحرکت است.

یک بلیط تک سفر برای یک قطار سریع‌السیر ازاستانبول به آنکارا حدود ۷۰TRY (۱۵پوند/۱۷.۵یورو/۱۹دلار) می‌باشد.

مترو

استانبول،آنکارا، بورسا و ازمیر همگی سیستم مترو (قطار زیرزمینی) دارند. هزینه یک ژتون- یک توکن حدود ۲TRY( ۰.۴۰پوند/۰.۵۰یورو/۰.۶۰دلار) خواهد بود.

سفر با اتوبوس در ترکیه

اتوبوس‌های راه دور

برای سفربیرون از شهر و راه دور در ترکیه اتوبوس‌ها گزینه مناسبی می‌باشند. آنها خیلی سریع هستند (از آنکارا به استانبول شش تا هفت ساعت) و بطور منظم حرکت می‌کنند (هر ۱۵ دقیقه ). اتوبوس‌ها معمولا وسایل نقلیه مدرن و همراه با دستگاه تهویه می‌باشند.

اتوبوس‌های منظم درون شهرها

سیستم‌های اتوبوس در شهرهای ترکیه معمولا مطمئن، زود به زود می‌باشند. در بیشتر جاها، باید قبل ار سفر از یک کیوسک مخصوص بلیط بخرید. هزینه اتوبوس‌ها حدود ۲TRY(۰.۴۰ پوند/۰.۵۰یورو/۰.۶۰دلار) می‌باشند.

اتوبوس‌های فرودگاه

بیشتر فرودگاه‌ها اتوبوس‌هایی دارند که به شهرها و روستاهای اطراف می روند.

مینی بوس/دولموش

دولموش توسط مالکان شخصی دارای مجوز رانده می‌شود، و بیشتربرای بیرون از شهر و جاهایی که وسایل نقلیه شهرداری وجود ندارد مناسب می‌باشد. بنابراین، آنها معمولا کمی گران‌تر از اتوبوس ها می‌باشند، اما معمولا خیلی راحت‌تر و سریع‌تر می‌باشند. دولموش در یک مسیر ثابت کار می‌کند.

دولموش ها برای سفرهای درون شهری و بین شهری استفاده می‌شوند. ایستگاه‌های دولموش را می‌توانید با تابلو D بزرگ (Durak stop – که برای تمام وسایل حمل ونقل عمومی هم استفاده می‌شود) پیدا کنید. ایستگاه‌های دولموش معمولا نزدیک میادین شهر یا جاهای دیدنی قرار گرفتند.

تفاوت اصلی بین یک دولموش و یک اتوبوس معمولی این است که  یک دولموش معمولا در همه جا طبق درخواست مسافران می‌ایستد.

معرفی کتاب کانادایی شو راهنمای مهاجرت به کانادا برای ایرانیان

کتاب کانادایی شو مرجعی کامل و مفید برای ایرانیانی است که قصد مهاجرت به کانادا را دارند. اگر شما نیز قصد مهاجرت به کانادا را دارید توصیه می‌کنیم حتما کتاب کانادایی شو را مطالعه کنید. برای دانلود کتاب کانادایی شو میتوانید بر روی لینک زیر کلیک کنید:

مهاجرت به کانادا – کتاب کانادایی شو

همچنین برای آگاهی از شرایط استخدامی و کار در خارج از کشور از جمله کار در بلژیک – کوچر میتوانید به سایت کوچر مراجعه کنید.

منبع: www.koucher.com

ایسوس

نظر شما چیست؟