18/12/1397 - 17:06
یافتن بهترین اسکنر با کمترین قیمت
از زمانی که اپلیکیشن‌های موبایلی برای اسکن کردن در بازار باب شدند، کاربرد اسکنر‌های فیزیکی بین کاربران معمولی کمتر شد. البته هنوز در اداره‌ها به صورت گسترده از انواع حرفه‌ای آنها استفاده می‌شود. مدتی بعد اسکنرهای دستی یا همان پرتابل به بازار آمدند. یک دستگاه کوچک که آن را روی متن یا تصویر حرکت می‌دهید و تصویر مورد نظرتان در حافظه‌ی دستگاه ثبت می‌شود. بعدا با اتصال دستگاه به کامپیوتر یا با بلوتوث می‌توانید اسناد را به کامپیوتر یا تلفن همراهتان منتقل کنید. انواع پیشرفته‌تری هم در شرکت‌های گرافیکی مورد استفاده هستند. امروزه حتی اسکنرهای سه بعدی هم وجود دارند که می‌توانند شی حجیمی را به صورت کامل اسکن کنند.

1606683296_1_0.gif

ما در این نوشته قصد داریم تنها به بررسی خرید و فروش اسکنر معمولی که معمولا در کنار پرینترها به صورتی ترکیبی عرضه می‌شوند، بپردازیم.
اگر می‌خواهید عکس‌های قدیمی را نگه دارید و یا جزوه‌ها، مدارک تحصیلی، شناسایی و حتی سوابق پزشکی‌تان را به صورت یک سند در کامپیوترتان ذخیره کنید، مسلما کیفیت اسکن برای شما اهمیت پیدا خواهد کرد. شما می‌خواهید جزییات مدارک و عکس‌ها مشخص باشند. کیفیت ثبت بر عهده‌ی چشم اسکنر است. این بخش وظیفه‌ی تبدیل نور به یک کد دیجیتالی را دارد. قبل از اینکه به سایر بخش‌ها بپردازیم به شما توصیه می‌کنیم که حتما مدارک مهم‌تان را اسکن کنید و آنها را در یک هارد اکسترنال در مکانی امن نگهداری کنید. شاید تصویر بعضی از مدارک ارزش قانونی نداشته باشد، اما اگر اصل مدرک از دست برود، این فایل‌ها به شما کمک زیادی خواهند کرد. علاوه بر این برای برخی ثبت‌نام‌های الکترونیکی به مدارک اسکن شده نیاز پیدا خواهید کرد. 
برای اینکه اسکنر خوبی بخرید نیازی به شناخت آینه و عدسی ندارید. شما فقط باید درباره‌ی کیفیت اسکن بدانید. خریدار باید بداند که به چه کیفیتی نیاز دارد، در غیر این صورت مجبور به پرداخت هزینه‌ی اضافی می‌شود. این کیفیت شامل دقت، شفافیت، عمق تصویر و توانایی فوکوس می‌شود. همچنین اگر می‌خواهید تصاویر را اسکن کنید، کیفیت ثبت رنگ‌ها نیز باید برای شما مهم باشد. دنبال مقدار رزولوشن که معمولا با واحد dpi   نمایش داده می‌شود، باشید. معمولا ۳۰۰ dpi عدد معقولی است؛‌ اما اگر قرار است چیزی که اسکن می‌کنید را پرینت بگیرید و می‌خواهید پرینت شما کیفیت بالایی داشته باشید، سراغ اسکنری بروید که ۶۰۰ dpi رزولوشن دارد. اگر کیفیت تصویر واقعا برای شما مهم است، سراغ ۲۰۰۰ dpi  بروید. همچنین فراموش نکنید که اسکنری که لامپ زنون دارند، مدارک را با کیفیت‌تر اسکن می‌کنند. به رابط اسکنر و کامپیوتر و نرم افزار مربوط نیز توجه کنید.
قبل از خرید اسکنر بررسی کنید برای چه کارهایی از آن استفاده خواهید کرد. این سوال می تواند سایز اسکنر را مشخص کند. همچنین بررسی کنید که قرار است چه چیزهایی را بیشتر اسکن کنید. برای مثال اگر عکس‌های قدیمی برای شما اولویت دارند، باید حتما به توانایی ثبت رنگ و جزییات دقت کنید. نوعی از اسکنرها به نام sheet fed  وجود دارند که خودشان یک منبع کاغذ دارند و به صورت اتوماتیک اسناد زیاد را اسکن می‌کنند. این مدل برای کسانی مناسب است که روزانه حجم زیادی عکس یا کاغذ را اسکن می‌کنند. یکی از نکاتی که باید به آن توجه کنید سرعت اسکن است. اگر مدارک شما زیاد است یا شما صبور نیستید، باید پول بیشتری بپردازید. هر چه سرعت و دقت اسکنری بیشتر باشد،‌ قیمت آن نیز بیشتر است.
داشتن یک اسکنر حرفه‌ای هزینه‌ی چند میلیونی دارد، اما اگر قصد خرید اسکنر دست دوم خانگی را داشته باشید، می‌توانید با کمتر از ۵۰۰ هزار تومان یکی از آنها را در سایت دیوار پیدا کنید. هر چه اسکنر قدیمی‌تر باشد، کندتر و بی کیفیت‌تر خواهد بود، پس به هر اسکنر دست دومی اعتماد نکنید. از فروشنده بخواهید که اجازه‌ی تست دستگاه را به شما بدهد،‌ این تنها راهی است که می‌توانید از کیفیت دستگاه اطمینان حاصل کنید. به یک تست اکتفا نکنید. یک عکس، یک متن و ترکیبی از یک متن و عکس را چندین بار اسکنر بگیرید. اگر اسکنر خیلی قدیمی بخرید، شاید حتی کامپیوتر شما نتواند آن را پشتیبانی کند.

منبع  : ویرلن

ایسوس

نظر شما چیست؟