01/12/1397 - 12:08
راهنمای جامع سفر به استانبول را در اینجا بخوانید
استانبول، پایتخت اسلامی خلافت عثمانی، تصویری از تاریخ، فرهنگ و تمدن است. این شهر پایتخت اقتصادی ترکیه محسوب شده و با داشتن جاذبه‌های گردشگری فراوان، سالانه درآمد خوبی از صنعت توریسم کسب می‌کند. فلایتیو در این مقاله به بررسی جامع شهر استانبول، با جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و تفریحی متعدد، می‌پردازد.

1606683296_1_0.gif

زمان سفر به استانبول

بهترین زمان برای سفر به استانبول، شهریور تا اوایل آذر و اسفند تا اردیبهشت است. در این زمان استانبول کاملا خلوت بوده و اجاره خانه‌ها و هتل‌ها در مقایسه با ایام پربازدید سال کاهش می‌یابد. دمای هوای در این مدت بین ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد است.

نحوه سفر به استانبول

سفر هوایی

فرودگاه بین‌المللی آتاتورک، مجهز به تمامی وسایل حمل‌ونقل عمومی بوده و دسترسی شما به مناطق مختلف استانبول را میسر می‌کند. گردشگران می‌توانند با استفاده از مترو یا اتوبوس خود را از فرودگاه آتاتورک به محله سلطان احمد، خیابان بی‌اوغلو و محله تقسیم برسانند.

فرودگاه جدید استانبول نیز در فاصله ۳۵ کیلومتری از شهر واقع شده و مجتمعی تازه تاسیس با هزینه‌ای بالغ بر ۱۲ میلیارد دلار به‌منظور جذب گردشگر بیشتر است. این فرودگاه قرار است در چهار فاز ساخته شود و تاکنون تنها فاز اول آن به بهره‌برداری رسیده است. برای خرید بلیط هواپیما استانبول و رزرو هتل و خرید بلیط هواپیما به کلیه مقاصد جهان از خدمات فلایتیو استفاده کنید.

سفر زمینی

نزدیکی ترکیه به ایران و همچنین عدم نیاز به ویزا برای سفر، سبب شده تا این کشور مقصد جذابی برای مردم ایران باشد. ایران با ترکیه مرز مشترک دارد و هر روز خودروهای زیادی بین مرز تردد می‌کنند؛ بنابراین شاید گردشگران ترجیح دهند تا از راه زمینی و طولانی‌تر راهی ترکیه شوند. اگر قصد سفر با خودروی شخصی به ترکیه را دارید، باید از قبل به فکر تهیه گواهی‌نامه بین‌المللی، بیمه و پلاک ترانزیت باشید. اگر هم به دنبال سفر با اتوبوس به این کشور هستید، نیازی به هیچ‌کدام از این مدارک نداشته و فقط باید دوری راه را به جان بخرید. فاصله زمینی تهران تا استانبول چیزی در حدود ۱۵۰۰ کیلومتر است و این مسیر آسفالت مناسبی برای رانندگی دارد.

وسایل حمل‌ونقل

تاکسی

شما به‌سرعت متوجه خواهید شد که تاکسی‌های سراسر استانبول تنها در حال رانندگی خالی در دور و اطراف بوده و به دنبال مسافر می‌گردند. اگر ترافیک در اوج خود نباشد، استفاده از تاکسی راه مناسبی برای گشت‌وگذار در شهر است. حتما سوار بر خودرویی شوید که دارای نشان تاکسی‌رانی باشد. با این کار احتمال کلاه‌برداری از شما کمتر می‌شود. اگر می‌خواهید تا بیشتر احتیاط کنید، نرم‌افزار BiTaksi را بر روی تلفن همراه خود نصب کرده و با استفاده از آن نزدیک‌ترین تاکسی را بیابید.

مترو

مترو در مقایسه با تاکسی یا اتوبوس در استانبول، کیفیت خوبی ندارد، اما گزینه‌ای ارزان‌قیمت‌تر به شمار می‌آید. مترو از ساعت ۶ صبح تا ۱۲ شب مشغول ارائه خدمات به مسافران است و می‌توان با تهیه یک استانبول کارت از این وسیله عمومی استفاده کرد. هزینه سفر با مترو برای هر فرد ۱.۵ لیر است. بخش اروپایی استانبول دارای خطوط فراوانی است که تمامی محله‌ها را به هم متصل می‌کند. در استانبول دو نوع مترو وجود دارد؛ متروی برقی و قطارهای کابلی.

تراموا

تراموا محبوب‌ترین وسیله حمل‌ونقل عمومی در میان گردشگران است. این وسیله از وسط خیابان‌های شهر عبور کرده و فرصت خوبی برای دیدار از جاذبه‌های تاریخی فراهم می‌کند. تراموا سرعت مناسبی دارد و در نزدیکی اکثر جاذبه‌های گردشگری توقف می‌کند.

اتوبوس

اتوبوس‌ها سرعت بالایی در استانبول ندارند و معمولا در ترافیک شدید خیابان‌ها گیر می‌افتند. بااین‌حال آن‌ها از معابری گذر می‌کنند که تراموا یا مترو برای آن‌ها وجود ندارد.

قایق

قایق بهترین راه برای سفر از بخش اروپایی استانبول به بخش آسیایی آن است. مسافران ترجیح می‌دهند تا ساعات شلوغ روز و وقتی‌که پل اتصال این دو منطقه مملو از ماشین است، با قایق خود را به خانه برسانند. در بخش اروپایی شهر سه جایگاه اصلی برای حرکت قایق‌ها وجود دارد؛ بشیکتاش، کاباتاش و کاراکوی. اتوبوس‌های دریایی هم مسافران را از بشیکتاش به بخش‌های آسیایی و جزایر اطراف می‌برند.

تونل مرمره

تونل ریلی مرمره در زیر تنگه بوسفور قرار دارد و بخش آسیایی شهر را به بخش اروپایی متصل می‌کند. در زمان ساخت این پروژه، چندین کشتی غرق‌شده متعلق به قرن پنجم تا یازدهم میلادی از زیر آب کشف شدند. همین امر زمان افتتاح پروژه را ۴ سال به تاخیر انداخت. اگر به تونل مرمره رفتید، حتما از ایستگاه قدیمی راه‌آهن سیرکچی دیدن کرده و به گذشته استانبول سفر کنید.

هتل‌های استانبول

استانبول با داشتن هتل‌های گوناگون، گزینه‌های فراوانی را پیش روی گردشگران قرار می‌دهد. هتل گرند حیات استانبول انتخابی عالی برای مسافران با بودجه‌های نامحدود است. این هتل تنها چند دقیقه تا میدان تقسیم فاصله دارد. هتل اورینت اکسپرس دیگر هتل میان رده اما مجلل در نزدیکی جاذبه‌های گردشگری محله سلطان احمد است. هتل در نزدیک ایستگاه قطار سیرکچی قرار دارد. خیابان استقلال نیز پر از هتل‌های مختلفی است که به گردشگران امکان مراجعه به کافه‌ها، بوتیک‌ها و کتاب‌فروشی‌های اطراف را می‌دهد. هتل Aybar انتخابی ارزان‌قیمت برای مسافران در محله سلطان احمد است. به‌علاوه هتل Peninsula نیز تنها چند دقیقه با مسجد آبی فاصله داشته و می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای مسافران با بودجه‌های محدود باشد.

جاذبه‌های گردشگری

استانبول با داشتن جاذبه‌های گردشگری فراوان، قطب مهمی در صنعت توریسم در ترکیه محسوب می‌شود. این شهر به‌عنوان پایتخت امپراتوری‌های روم شرقی و عثمانی، برای مدت ۲ هزار سال مرکز رویدادهای مهم سیاسی بوده است. شبه‌جزیره استانبول از سوی سازمان یونسکو به خاطر شاهکارهای معماری و تاریخی منحصربه‌فرد به رسمیت شناخته شده است.

ایاصوفیه

ایاصوفیه قدمتی ۱۵۰۰ ساله دارد و توانسته خود را در برابر جنگ‌ها و ویرانی‌های متعدد در طول تاریخ حفظ کند. ایاصوفیه مشهورترین بنای استانبول بوده و بیشترین بازدیدکننده را دارد. کاشی‌کاری‌های ایاصوفیه با وجود مهجور ماندن، از شهرتی بین‌المللی برخوردار هستند.

کلیسای کورا

کلیسای کورا نیز به‌مانند ایاصوفیه پر از نقاشی‌های دیواری و کاشی‌کاری‌های شگفت‌انگیز است. بخش اعظم این کاشی‌کاری‌ها به زندگی مسیح و معجزات وی اشاره دارند. برای درک بهتر این کلیسا باید با یک راهنمای اختصاصی به اینجا مراجعه کرد.

کاخ توپکاپی

کاخ توپکاپی در اطراف ۴ حیاط اصلی و شمار فراوانی ساختمان کوچک‌تر بنا شده است. این اثر از سوی سازمان یونسکو به‌عنوان «برترین نمونه از کاخ‌های دوران عثمانی» شناخته می‌شود. کاخ بر فراز حرم‌سرای شاهی بنا شده و مشرف به منطقه شاخ طلایی و دریای مرمره است. سلاطین عثمانی برای مدت ۴۰۰ سال در این مکان اقامت داشته‌اند. می‌توان در اطراف محوطه کاخ حجره‌هایی از کارگاه‌های هنرمندان، خیاط‌ها، جواهرسازان و سفالگران را مشاهده کرد.

مسجد سلطان احمد

مسجد سلطان احمد به خاطر کاشی‌های آبی‌رنگ خود به مسجد آبی نیز شهرت دارد. این مسجد بین سال‌های ۱۶۰۹ تا ۱۶۱۶ توسط سلطان احمد اول به‌منظور تثبیت قدرت امپراتوری عثمانی ساخته شده است. گنبدها و ۶ مناره تماشایی، اطراف مسجد را احاطه کرده‌اند. مسجد یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری استانبول است، اما به خاطر برگزاری مراسم مذهبی در آن، سختگیری‌های زیادی به گردشگران می‌شود.

برج گالاتا

این برج استوانه‌ای با کلاهک مخروطی شکل، بخشی از طرح توسعه محله ژنویی‌ها (مردم منطقه ژنو در ایتالیا) بر فراز محله کاراکوی در شمال تلاقی شاخ طلایی و بوسفور بود. برج گالاتا برای چندین قرن بلندترین بنای شهر به شمار می‌آمد. افراد باید در صف‌های طویل برای رفتن به بالای برج صبر کنند. پاداش این صبر، تماشای مناظر اطراف با زاویه ۳۶۰ درجه است.

کاخ دلمه باغچه

کاخ دلمه باغچه به‌منظور رفع نیاز سلطان برای اقامت در کاخی مدرن‌تر ساخته شد. این کاخ از نمونه‌های اروپایی الهام گرفته و سقف‌های زیبای آن به سبک معماری باروک در اروپا نقاشی شده‌اند.

موزه بی‌گناهی

موزه بی‌گناهی داستان عشقی دردناک از رمان اورهان پوماک را روایت می‌کند. در این موزه تمامی شخصیت‌های کتاب به تصویر کشیده شده‌اند. موزه بی‌گناهی شما را به دورانی کاملا متفاوت از استانبول امروزی می‌برد.

بازار بزرگ

بازار بزرگ استانبول یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین بازارهای سرپوشیده در جهان است. می‌توان در این بازار سوغاتی‌های رنگارنگی را پیدا کرد. تقریبا در این بازار هر چیزی یافت می‌شود. این بازار علاوه بر جاذبه‌های خرید، گردشگران را به خاطر نقش و نگارهای کشیده شده بر سقف و دیوارهای خود به اینجا می‌کشاند. می‌توان این نقش و نگارهای سنتی را در هر راهرو و بر روی هر طاقی مشاهده کرد.

محله سلطان احمد

اگر برای اولین بار است که به استانبول سفر می‌کنید، حتما جاذبه‌های مهم محله سلطان احمد را در برنامه سفر خود بگنجانید. ایاصوفیه، مسجد آبی، کلیسای آب‌انبار، کاخ توپکاپی، کلیسای کورا، بازار بزرگ و موزه باستان‌شناسی همگی در این محله واقع شده‌اند.

تنگه بوسفور

دیدار از استانبول بدون تماشای شهر از کنار آب کامل نمی‌شود. می‌توان با یک تور قایقی در تنگه بوسفور همراه شد یا اینکه در ایستگاه امینونو با سوار شدن بر قایق‌های عمومی در مسیر تنگه گشت زد.

جزایر استانبول

جزایر استانبول در آخر هفته‌ها طرفداران زیادی پیدا می‌کند. خودروها مجاز به ورود به این جزایر نیستند. درنتیجه گردشگران می‌توانند با خیال راحت و با پای پیاده یا دوچرخه به تماشای عمارت‌های زیبای دوران عثمانی بپردازند. تفرجگاه‌های ساحلی در فصل تابستان در اطراف این جزایر رونق فراوانی می‌گیرند. می‌توان در سواحل جزیره‌های استانبول یک غذای دریایی لذیذ را امتحان کرد.

حمام ترکی

یک حمام ترکی اصیل می‌تواند خستگی را از تن شما بیرون کند. حمام کیلیچ علی پاشا با دلاک های معروف آن، گزینه‌ای ایده‌آل برای ماساژ و رفع خستگی است. پس از این حمام، تنها چیزی که به آن نیاز خواهید داشت یک استراحت کامل در هتل است.

غذاهای دریایی

غذاهای ترکیه‌ای چیزی فراتر از کباب‌های ترکی هستند. ماهی یکی از محبوب‌ترین غذاها در استانبول است. در سفر به استانبول حتما انواع ماهی و غذاهای دریایی را امتحان کنید. ماهی لوفر یکی از بهترین گزینه‌ها محسوب می‌شود. لوفر نوعی ماهی بزرگ است و طعم لذیذی دارد.

باقلوا

باقلوا یکی از بهترین دسرهای ترکیه‌ای محسوب می‌شود. در این دسر انواع مغزها و شربت‌ها وجود دارد. گردو، فندق و پسته مواد اصلی تشکیل‌دهنده باقلوا هستند.

ایسوس

نظر شما چیست؟