27/07/1397 - 19:19
بهترین راه برای خرید یک سوغاتی خوب از کربلا چیست؟
مردم شهرهای مقدس عراق، مخصوصاً کربلا و نجف، تعطیلات مذهبی و ایام سوگواری را فرصتی مناسب برای کسب درآمد می‌بینند. هر ساله بیش از 15 میلیون نفر از مسلمانان سراسر جهان، به‌ویژه ایران، برای زیارت عتبات عالیات به عراق سفر می‌کنند. مردم عراق چه کسب و کار و مغازه داشته باشند یا نداشته و دست فروش باشند، در این ایام می‌توانند جیب خود را از پول‌هایی که زوار برای خرید سوغات خرج می‌کنند پر کنند. فروشندگان کربلا وقتی نوبت به فروش اجناس خود به زائرین می‌رسد قیمت‌ها را تا سه برابر افزایش می‌دهند.

1606683296_1_0.gif

برای خرید بلیط هواپیما نجف و رزرو هتل خارجی و خرید بلیط قطار از خدمات فلایتیو استفاده کنید.

سرازیر شدن سیل زائران به شهر جنوبی عراق یعنی کربلای معلی در زمان تعطیلات مذهبی، برای مردم این شهر فصل درآمدزایی به حساب می‌آید. در ایام سوگواری یا اعیاد مذهبی خیابان‌های کربلا مملو از زوار است و کاروان‌های مذهبی زوار را به اقصی نقاط شهرهای مذهبی و اماکن زیارتی راهنمایی می‌کنند تا هم زیارت کنند و هم برای عزیزان خود از این سرزمین‌های مقدس سوغات بخرند.

 

و اما در مورد کسبه کربلا… برخی از فروشندگان دوره گرد و دست فروشند و برخی مغازه‌دار و صاحب ملک تجاری. بسیاری از فروشندگان دوره‌گرد نیز از شهرهای دیگری مانند نجف یا شهرهای دورتری مانند بابِل به کربلا می‌آیند تا کالاهای خود را بفروشند و پول دربیاورند. گاهی اوقات نیز بدون هیچ هزینه‌ای به دستور مقامات عراق و سازمان زیارت عتبات خدمات رایگان به زوار ارائه می‌دهند، مثلاً برای آن‌ها محل استراحت، غذا یا نوشیدنی در مواکب مشخصی مهیا می‌کنند.

زوار مدام در حرکتند و فروشندگان بساط خود را دقیقاً در همان جاهایی پهن می‌کنند که محل ورود زوار به کربلا و نجف اشرف است.

چهارراه‌ها و تقاطع‌ها بهترین مکان برای فروش است. بسیاری از فروشندگان از مسیری که جاده طویریج به کربلا می‌رسد، یعنی در تقاطع ابراهیمیه، بساط خود را پهن می کنند. هر چه را که فکر می کنید در بساط فروشندگان دوره گرد پیدا می شود. از  اسباب بازی تا گل، عطرها و اسانس‌های مذهبی، روسری، لباس، پرچم و حتی کاپشن. نوحه و آهنگ‌های مذهبی نیز از طریق بلندگوها پخش می‌شود تا زواری که در حال عبوراند در صورت تمایل سی‌دی‌های آن‌ها را تهیه کنند.

چه سوغاتی از کربلا بخریم؟

پودر معطر بخور و دستگاه بخور عود که رایحه‌های متفاوت و خوبی دارد، هوای محیط را خیلی گرم و مثبت می‌کند و آرام بخش است.
رومیزی، رو مبلی، رو تختی و قالیچه در طرح‌ها، رنگ‌ها و کیفیت‌های مختلف.
کیف دوشی و کیف دستی چرم دست‌ساز، اجناس آنتیک، صنایع دستی و عتیقه مثل گلدان، جاشمعی، ظروف باکیفیت از بازار شورجه
دشداشه که لباس بلندی تا روی پا است و پر از نقش و نگارهای سنتی و زیبای دست دور یا چاپی است. دشداشه یکی از لباس های سنتی در عراق است که بسیار از فرهنگ‌های خاورمیانه را جذب خود می‌کند و سوغات بسیار شگفت‌انگیزی است. روغن‌ها، اسانس‌ها و عطرهای طبیعی؛ پر‌طرفدارترین اسانس‌ها اسانس گل رز و یاس است که در ویال‌های کوچک و جیبی ریخته می‌شوند تا بر بدن آغشته شوند.

شیرینی، میوه‌های خشک و آجیل؛ شیرینی‌های اینجا تقریباً شبیه ترکیه است و در بقیه کشورهای عربی نیز چنین شیرینی‌هایی رواج دارد که خیلی ظاهر زیبا، خوش‌مزه و هوس برانگیزی دارند. علاوه بر این تاریخ انقضای آن‌ها نیز طولانی است. هر نوع آجیل و مغزی که می‌خرید یادتان باشد که عراق مهد شیرینی‌جات و تنقلاتی است که با خرما تهیه می‌شوند و بیشتر آن‌ها حاوی خرما و ادویه‌های گرمی مانند دارچین، زنجبیل و ادویه‌های خاص عربی هستند.

آثار هنری، صنایع دستی و کتاب؛ نقاشی‌های رنگ روغن، مجسمه‌ها و تابلوهای پلی استر، فلزات کنده‌کاری شده، تصاویر مذهبی و مقدس از دیگر چیزهایی هستند که می‌توان از کربلا خرید.

حلقه‌های نقره با نگین‌های سنگی برای مردان؛ مردانی که عاشق حلقه‌های نقره با سنگ‌های تزیینی بزرگ هستند دست خالی از این بازار باز نمی‌گردند. هر سلیقه‌ای که داشته باشید می توانید حلقه نقره مخصوص خودتان را پیدا کنید. زیرا یافته‌های علمی حاکی از آن است که طلا برای مردان مضر است.

طلا برای زنان؛ با این که طلا برای مردان مضر است اما برای زنان نیست! کربلا معدن طلاست. اگر از هر زنی بپرسید که چرا طلا می‌خری، خواهد گفت که “برای زیبایی و ذخیره پول”. تقریباً تمامی زنان عرب طلا بر دست و گردن خود دارند و هر که وارد بازار طلای کربلا می‌شود، چشمانش از برق طلا خیره شده و ناخودآگاه برای خرید وسوسه می‌شود.

ایسوس

نظر شما چیست؟