جدیدترین استاندارد شبکه‎های بی‎سیم
نسل ششم فناوری وای فای یا استاندارد  802.11ax چگونه شبکه خانگی شما را مدیریت می‎کند؟
قبل از استاندارد فعلی وای‎فای که 802.11ac نام دارد، پهنای باند بی‎سیم هرگز به اندازه کافی قدرتمند نبوده است. اما این استاندارد آخر با ارائه یک شبکه بی‎سیم سریع‎تر و قابل اطمینان‎تر به همراه WiGig و فناوری شبکه‎های مش وضعیت را تغییر داده است. حالا با افزایش فزاینده دستگاه‎های وای‎فای (کامپیوتر، تلفن هوشمند، تبلت، وبکم، چاپگر، تجهيزات پوشیدنی، یخچال و غیره) طولی نخواهد کشید که دوباره با کاهش پهنای باند و سرعت مواجه شویم.

1606683296_1_0.gif

طبق برآورد سازمان همکاری‎های اقتصادی و توسعه، در حال حاضر تعداد گجت‎های متصل به اینترنت برای یک خانواده چهار نفره به 10 دستگاه رسیده است. همچنین پیش بینی می‎شود که تا سال 2022 تعداد این دستگاه‎های بی‎سیم متصل به شبکه به 50 برسد که همگی بر سر یک پهنای باند واحد در حال رقابت هستند.

طبق گفته تحلیلگر ارشد  ABI Research، اندرو زیگنانی: «دستگاه وای‎فای و انفجار ترافیک، تراکم بالاتر نقل و انتقالات وای‎فای، استفاده روز افزون از وای‎فای در فضای باز و نیاز به پشتیبانی از انواع مختلفی از انواع دستگاه‎های مختلف به پیاده سازی وای‎فای کارآمدتری نیاز خواهد داشت که بتواند این نیازهای جدید به پهنای باند را برطرف کند.»

خبر خوب در این زمینه این است که دست اندرکاران توسعه استانداردهای وای‎فای نیز بیکار نبوده‎اند. نسل ششم از فناوری وای‎فای یا استاندارد 802.11ax مراحل نهایی دریافت گواهینامه خود را می‎گذراند و محصولات جدید مبتنی بر این استاندارد نیز در راه هستند. شرکت تولید کننده تجهيزات الکترونیکی براودکام نیز به تازگی اولین تراشه‎های  802.11ax طراحی شده برای استفاده در روترهای تجاری و خانگی و گجتهای بی‎سیم خود با نام Max Wifi را معرفی کرده است.

نیاز به افزایش عظیم پهنای باند و توان عملیاتی بستگی به خود ما دارد. حال سوال اینجا است که آیا 802.11ax کفایت می‎کند یا نیامده از رده خارج خواهد شد؟

چگونه 802.11ax شبکه خانگی شما را مدیریت می‎کند؟

هر چند در حال حاضر 802.11ax پهنای باند قابل توجهی را فراهم می‎کند، اما همچنان برای این دنیای جدید شگفت انگیز پر از تجهيزات وای‎فای کافی نیست. برقراری توازن پهنای باند بین این دستگاه‎ها نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

به منظور توان پشتیبانی از این نیاز جدید استاندارد 802.11ax قابلیت‎های جديد زیادی را به همراه آورده است:

  • دسترسی چندگانه به فرکانس مجزای Uplink و Downlink (OFDMA): این قابلیت با حفظ یکپارچگی شبکه بی‎سیم به میزان قابل ملاحظه‎ای ظرفیت و کارایی را افزایش می‎دهد و به دستگاه‎های متعدد اجازه می‎دهد با برقراری زمانبندی پیچیده در فرآیند ارسال و دریافت به طور همزمان به تبادل داده بپردازند. به عبارت ديگر، این قابلیت کمک می‎کند تا تبادل داده‎های متعدد با کیفیت ایده‎ال حفظ شود.
  • MIMO چند کاربره (MU-MIMO): کمک می‎کند تا زمانی که چندین دستگاه به طور همزمان متصل هستند ظرفیت کانال افزایش پیدا کند و در نتیجه توان عملیاتی هر کاربر در محیط‎هایی با تعداد کاربر زیاد افزایش پیدا می‎کند.
  • زمان بیداری هدف (TWT): این قابلیت با بهینه سازی وضعیت روشن و خاموش بودن، طول عمر باتری تلفن‎های هوشمند و سایر دستگاه‎های موبایل را افزایش می‎دهد.
  • استفاده مجدد از فضا: به اکسس پوینت‎ها (روترها) اجازه می‎دهد تا در مورد زمان نقل و انتقال داده هوشمندانه‎تر تصمیم گیری کنند.
  • بلوتوث 5.0: سهم دستگاه موبایل از 802.11ax شامل آخرین نسخه از بلوتوث است که گزينه‎های ارتباطی گسترده‎تری را فراهم می‎کند.

802.11ax چقدر سریع است؟

مثل استاندارد فعلی، نمونه جدید نیز امکان چندین استریم را فراهم می‎کند. این استاندارد جدید به طرز چشمگيری حداکثر توان عملیاتی هر استریم را افزایش می‎دهد. علاوه بر این، در باند 5 گیگاهرتز که فضای بسیار بیشتری برای کانال‎های داده پهن باند وجود دارد کارآمدتر عمل می‎ کند.

ادعا می‎شود که توان عملیاتی به میزان 8 برابر بالاتر از استاندارد فعلی است، اما پیش بینی محافظه کارانه ما چهار برابر را تخمین می‎زند. استاندارد فعلی 866 مگابيت در ثانیه را ارائه می‎کند که چهار برابر آن معادل 3.5 گیگابیت در ثانیه است. هم استاندارد فعلی و هم استاندارد جدید از چهار کانال همزمان پشتیبانی می‎کنند که برای 802.11ac برابر 3.5 گیگابیت در ثانیه و برای 802.11ax برابر 14 گیگابیت در ثانیه خواهد بود.

چنین ارقامی‎ خیلی زیاد به نظر می‎رسد، اما اگر شما به 50 دستگاه موجود در دفتر کار یا خانه خود فکر کنید که خیلی از آنها مشغول استریم ویدیو، بازی، آپلود عکس‎های حجیم و نظاير این هستند، متوجه خواهید شد که به چه سرعتی این پهنای باند مصرف خواهد شد.

چه زمانی این استاندارد به دست شما می‎رسد؟

به زودی، براودکام همین حالا مشغول فروش تراشه‎های Max Wifi است و چند شرکت دیگر از جمله ایسوس، دی‎لینک، نت‎گیر، مایکروسافت و سایرین نیز مشغول ساخت اکسس پوینت‎هایی بر پایه تراشه‎های Max WiFi هستند. تخمین زده می‎شود تا پایان سال 2017 ما شاهد سخت افزار 802.11ax باشیم.

به یاد داشته باشید کامپیوتر شخصی، تلفن هوشمند، دستگاه‎های موبایل و سایر دستگاه‎های وای‎فای فعلی شما در حال حاضر نه می‎توانند از 802.11ax پشتیبانی کنند و نه شما می‎توانید آنها را ارتقا دهید. برقراری این فناوری در خانه و دفتر شما به سخت افزار جدید (به ویژه تلفن‎های هوشمند جدید) نیاز دارد. تا مادامی‎ که هم دستگاه‎ها و هم روتر شما نتوانند همزمان از این استاندارد پشتیبانی کنند نمی‎توانید از مزایای 802.11ax بهره‎مند شوید. بنابراین بعد از خرید یک روتر جدید باید به فکر تعویض تلفن خود نیز باشید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟