ارزان‌ترین و ساده‌ترین راه‌کار برای ذخیره‌سازی فیلم و عکس
با استفاده از رزبری‌پای 3 یک NAS بسازید
ذخیره‌ساز متصل به شبکه یا به‌اختصار NAS بهترین ابزار برای زمانی است که با حجم انبوهی از فایل و دیتا سروکار دارید. با توجه به‌افزایش حجم فایل‌هایی مانند عکس و فیلم خیلی از کاربران دائما با مشکل فضای کافی روی هارد روبرو هستند. یکی از بهترین راه‌کارهای موجود استفاده از برد محبوب رزبری است.

1606683296_1_0.gif

رزبری‌پای 3 دستگاهی فوق‌العاده ارزان برای استفاده در نقش NAS است و از طرفی تنظیم و راه‌اندازی آن بسیار ساده است. در این‌جا قصد داریم به شما نشان دهیم که چگونه با استفاده از رزبری‌پای 3 یک NAS بسازید.

گام اول: ابزار و قطعات موردنیاز

برای راه‌اندازی یک NAS به این موارد احتیاج دارید:

برد رزبری‌پای

هارد اکسترنال

کارت micro SD با ظرفیت 8 گیگابایت به‌بالا

کابل micro USB

کابل شبکه

 

گام دوم: نصب سیستم‌عامل

برای راه‌اندازی NAS ترجیحا از سیستم‌عامل OpenMediaVault استفاده کنید. این سیتم‌عامل رایگان بوده و بهترین سرویس‌ها را برای کارهای خانگی و اداری در اختیارتان قرار می‌دهد. از طرف دیگر، OpenMediaVault روی پلتفرم‌های مختلف لینوکس کار می‌کند و از پروتکل‌های گوناگون نظیر SFTP، FTP و غیره پشتیبانی می‌کند و در کنار آن دارای کلاینت بیت‌تورنت است.

برای نصب این سیستم‌عامل باید ابزار Win32 Disk Imager و سپس، OpenMediaVault OS را دانلود کنید.

 

گام سوم: کپی و بوت سیستم‌عامل

برای رایت سیستم‌عامل بر روی دیسک، برنامه win32diskmanager را باز و ایمیج فایل سیستم‌عامل را انتخاب کنید. سپس، درایو مربوط به کارت micro SD را انتخاب کنید تا فایل بر روی آن رایت شود. در پایان رایت، برنامه به شما پیام می‌دهد که عملیات موفقیت‌آمیز بوده است.

سپس، کارت micro SD را داخل رزبری‌پای قرار دهید تا عملیات بوت آغاز شود.

 

گام چهارم: شروع به کار

برای راه‌اندازی اولیه یک کیبورد و مانیتور به رزبری‌پای وصل کنید. در زمان بوت از نام کاربری و گذرواژه پیش‌فرض که admin و openmediavault است استفاده کنید تا لاگین کنید. بعد از آن، باید شبکه را راه‌اندازی کنید تا آدرس IP رزبری‌پای را مشاهده کنید.

وقتی شبکه راه‌اندازی شد، می‌توانید رزبری‌پای را به‌عنوان یک دستگاه مستقل اجرا کنید. از این‌جا به‌بعد، دیگر نیازی به کیبورد و ماوس نیست. زیرا می‌توانید از طریق هر پی‌سی که روی همان شبکه وجود دارد با استفاده از آدرس IP رزبری‌پای به‌آن دسترسی داشته باشید.

 

گام پنجم: اضافه کردن پوشه

در این مرحله، باید قادر باشید تا هارد نصب شده روی سیستم را از فایل‌سیستمی که در منوی سمت چپ قرار دارد ببینید و باز کنید. هم‌چنین می‌توانید همه درایورهای موجود را در یک‌جا مشاهده کنید و هر پوشه‌ای که روی درایوها وجود دارد را با سایرین از طریق Shared Folders در منوی کناری Access Rights Management tab به‌اشتراک بگذارید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟