ویژگی جدید ویندوز 10 برای افزایش عمر باتری
چگونه ویژگی Power Throttling در ویندوز 10 را مدیریت کنیم؟
از حالا به‌بعد، ویندوز 10 توانایی "تنظیم و کنترل توان مصرفی" اپلیکیشن‌ها را دارد. حتی این امکان برای تمام برنامه‌های قدیمی ویندوز و فرآیندهای پس‌زمینه وجود دارد. آپدیت پاییزه Creators ویندوز 10 با محدود کردن پردازنده در دسترس برای اپ‌های پس‌زمینه باعث افزایش عمر باتری لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌ها می‌شود. اما اگر به‌مشکل خوردید، می‌توانید تنظیم قدرت برای برخی از فرآیندهای خاص را غیرفعال کنید.

1606683296_1_0.gif

چرا ویندوز به‌تازگی این ویژگی را اضافه کرده است

پردازنده‌های جدید دارای حالت‌های مختلف برای توان مصرفی هستند. انتخاب مود "مصرف پایین توان" باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود. اگر از مرورگر وب استفاده می‌کنید ویندوز تمایل دارد برای اجرای هرچه سریع‌تر اپلیکیشن بالاترین کارایی را از پردازنده بگیرد. اما وقتی اپ‌ها در پس‌زمینه اجرا می‌شوند، ویندوز پردازنده را در حالتی قرار می‌دهد که کمترین توان را مصرف کند.

مایکروسافت برای این‌که به کاربران این اطمینان خاطر را بدهد که حداکثر کارایی ممکن به‌اپلیکیشن در حال استفاده اختصاص داده می‌شود یک سیستم شناسایی بسیار پیشرفته را در داخل ویندوز تعبیه کرده است. سیستم‌عامل اپ‌های در حال اجرا را شناسایی می‌کند و با کنترل توان مصرفی آن‌ها باعث می‌شود تا مشکلی در حین اجرا نداشته باشند.

اگر یک اپ از نظر کاربر غیرمهم باشد، ویندوز آن‌را نشانه‌گذاری می‌کند تا توان مصرفی آن محدودتر شود. با این‌حال، فرآیند شناسایی همیشه به‌بهترین شکل عمل نمی‌کند. برای همین بهتر است همیشه اپلیکیشن‌ها را بررسی کنید تا متوجه شوید که کدام‌یک از آن‌ها توسط ویندوز نشانه‌گذاری شده است. 

این ویژگی برای تقویت و افزایش عمر باتری در پی‌سی‌های پرتابل درنظر گرفته شده و روی دسکتاپ‌ها یا لپ‌تاپ‌هایی که به‌برق زده می‌شوند کار نمی‌کند.

چگونه فرآیندها را چک کنیم

برای دیدن فرآیندهایی که از نظر توان مصرفی تحت فشار قرار گرفته‌اند از Task Manager استفاده کنید. کلیدهای Ctrl+Shift+Ecs را بگیرید یا روی نوار ابزار پایین صفحه کلیک راست کنید و "Task Manager" را انتخاب کنید. تب "Details" را بزنید تا لیست تمام فرآیندهای در حال اجرا بر روی سیستم را مشاهده کنید. اگر تب‌ها را نمی‌بینید، گزینه "More Details" را انتخاب کنید.

در صفحه باز شده، روی عناوین کلیک راست کنید و گزینه "Select Columns" را انتخاب کنید.

به‌پایین لیست بروید و ستون "Power Throttling" را فعال کنید. برای ذخیره تنظیمات "OK" کنید.

در این مرحله، می‌توانید ستون Power Throttling را مشاهده کنید. در این ستون تمام اطلاعات در خصوص حالت Throttle هر فرآیند ارائه شده است. اگر از دسکتاپ یا لپ‌تاپ متصل به‌برق استفاده می‌کنید ستون Power Throttle برای همه اپ‌ها "Disabled" خواهد بود.

چگونه Power Throttle را غیرفعال کنیم

برای غیرفعال کردن این قابلیت، پی‌سی پرتابل خود را به‌پریز برق وصل کنید. اگر دسترسی به‌برق ندارید، روی آیکون باتری در قسمت نوتیفیکیشن کلیک کنید. اسلایدر مربوط به Power Throttle را تنظیم کنید.

وقتی آن‌را روی "Battery saver" یا "Better Battery" قرار دهید، Power Throttling فعال می‌شود. در حالت "Better Performance" این قابلیت فعال می‌شود اما شدت آن کمتر خواهد بود. و در حالت "Best Performance" این قابلیت غیرفعال می‌شود.

چگونه Power Throttle را فقط برای یک فرآیند خاص غیرفعال کنیم

برای غیرفعال کردن این ویژگی برای یک اپلیکیشن، به Settings -> System -> Battery بروید. روی "Battery Usage By App" کلیک کنید.

اگر صفحه "Battery" را نمی‌بینید، پس پی‌سی شما باتری ندارد و این یعنی آن‌که، Power Throttling هیچ‌گاه استفاده نمی‌شود.

اپ موردنظرتان را انتخاب کنید. اگر در زیر یک اپ، گزینه "Decided By Windows" وجود دارد، یعنی ویندوز به‌طور خودکار تعیین می‌کند که کدام برنامه کنترل شود.

تیک گزینه "Let Windows Decide when this app can run in the backgrond"  و "Reduce the work app can do when it's in the background" را بردارید. این ویژگی برای اپلیکیشن موردنظر غیرفعال می‌شود.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟