دلایل عدم تمرکز در کار!
اگر نمی‌توانید تمرکز کنید، شاید به یکی از این ۷ دلیل باشد
برای کارآفرینان، مدیران و بسیاری از افراد پرمشغله با برنامه‌های کاری سنگین و لیست وظایف پر و پیمان، هیچ چیز ناامیدکننده‌تر از این نیست که وقت برای کار کردن داشته باشند، اما به خاطر حواس‌پرتی و عدم تمرکز نتوانند هیچ کاری را انجام ‌دهند. اگر حالتان را بهتر می‌کند، باید بدانید که موقعیت شما اصلاً منحصر به فرد نیست: به گفته یک محقق کانادایی، یک ذهن متوسط در هنگام کار، حتی کاری به سادگی خواندن، 15 تا 20 درصد مواقع از موضوع منحرف می‌شود.

1606683296_1_0.gif

 

اما دانستن این مسئله که اکثر کارآفرینان و حرفه‌ای‌ها دارای مشکل تمرکز هستند، هیچ دردی از مشکل شما را دوا نمی­‌کند. اگر بخواهید تمرکز خود را به صورت روزانه بهبود ببخشید و حواس پرتی­‌های مزمنی که با آن­ها مواجه هستید را برطرف کنید، ابتدا باید علت اصلی این مشکل را بفهمید. بنابراین، اگر تمرکز جزو نگرانی­‌های اصلی کار شماست، ممکن است علت آن یک یا چند مورد از موارد ریشه­‌ای زیر باشد:

1-محرومیت از خواب

تعجبی ندارد که نداشتن خواب کافی می­تواند تمرکز کردن را برای شما دشوار کند. شما باید هر شب 7 تا 9 ساعت بخوابید، اما چنین چیزی برای کارآفرینان دشوار است؛ بنابراین این افراد که از نظر زمانی محروم از خواب هستند، قادر نیستند تمام تمرکز و حواس خود را جمع کاری کنند که انجام می‌دهند. مطالعات اخیر انجمن علوم اعصاب شناختی، این تاثیررا بیشتر مورد بررسی قرار داد و اعلام کرد که بیشترین تاثیر محرومیت از خواب روی توجه انتخابی است- به عبارت دیگر توانایی شما در تمرکز روی یک منبع اطلاعاتی و نادیده گرفتن منابع دیگر. کسانی که از خواب محروم بودند، در تمییز میان دو منبع مشکل داشتند. این مشکل برای شما هم آشناست؟ راه حل این است که برنامه خواب خود را در الویت قرار دهید و تا حد امکان از خواب کامل شبانه بهره‌مند شوید.

مطلب پیشنهادی

چه عواملی مانع آرامش ما در خواب می‌شوند؟

2- حواس پرتی    

شاید مشکل شما حواس‌پرتی‌هایی است که خود را در میان آن‌ها محصور کرده‌اید، حتی با استعدادترین حرفه‌ای‌ها هم در معرض اتلاف وقت در کار قرار دارند. در بررسی که توسط Salary.com صورت گرفته 89 درصد کارمندان  پذیرفته‌اند که هر روز در محل کار زمان تلف شده دارند. بیشترین حواس‌پرتی‌ها مربوط به صحبت کردن و پیام زدن با گوشی همراه، شایعات، مرور اینترنت و گشت و گذار در رسانه‌های اجتماعی بوده است. شما می‌توانید با استفاده از یک اپ مرورگر  وب‌سایت‌هایی که حواس شما را پرت می‌کنند را غیرفعال کنید یا این که گوشی خود را خاموش نمایید.

3- الویت‌بندی ندارید

شاید هم دلیل مشکل عدم تمرکز شما این است که مطمئن نیستید باید روی چه چیزی تمرکز کنید. یک کارآفرین همیشه ده‌ها وظیفه برای انجام دادن، دارد. بنابراین، اگر مطمئن نیستید که باید چه کاری انجام دهید، ممکن است دائم از یک کار به سراغ کار دیگر بروید و همه آن‌ها را نیمه کاره رها کنید و فقط نیمی از توجه خود را به آن‌ها اختصاص دهید. اگر این مشکل شماست، باید از یک سیستم قویتر برای الویت‌بندی کارهایتان استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی

چندوظیفگی را کنار بگذارید تا تمرکز شما و سودآوری کسب‌وکارتان بیشتر شود
تمرکز بیشتر باعث افزایش کارایی و بهره‌وری می‌شود

4- استرس

به گفته دکتر جان کابات از دانشکده پزشکی ماساچوست،  استرس و تمرکز یک وابستگی متقابل دارند. وقتی ما چندین کار را انجام  می‌دهیم، یا همزمان روی کارهای زیادی تمرکز می‌کنیم، استرس بیشتری را تجربه می‌کنیم؛ و هر چه استرس بیشتری داشته باشیم، سختتر می‌توانیم تمرکز کنیم. برای تمرکز بهتر، باید زمانی را به انجام تمرین‌های ذهنی و آرامش گرفتن اختصاص دهیم .

مطلب پیشنهادی

با دیدن این ۱۲ نشانه سریعا کار را متوقف و مرخصی بگیرید!
تدارک یک استراحت و مسافرت تفریحی را بچینید

5-  سبک زندگی

سبک زندگی شما هم می‌تواند بر روی تمرکز شما تاثیر بگذارند. خوردن غذاهای سالم و متعادل پر از کربوهیدارت‌های پیچیده، پروتئین‌ها و چربی‌های سالم و تمرین‌های جسمانی روزانه می‌تواند به شما کمک کند تا تمرکز بیشتری داشته باشید و بهره‌وری  شما در طور روز بیشتر شود. اگر ورزش کردن را نادیده بگیرید و دائم از غذاهای پرچرب و فست فود استفاده کنید، دیگر انرژی برای تمرکز روی کارها باقی نمی‌ماند.

مطلب پیشنهادی

به‌محض برهم خوردن تعادل بین کار و زندگی این سه سئوال را از خودتان بپرسید
آیا ساعت‌های طولانی کار رویاهای‌مان را محقق می‌کند؟

6- یک محیط بی‌نظم و آشفته

یک محیط کار بی‌نظم و آشفته هم می‌تواند دلیل عدم تمرکز شما در محل کار باشد. اگر هر بار که می‌خواهید روی کاری تمرکز کنید، یکی از کارمندانتان وارد دفتر کار شما بشود و یک سوال بپرسد، هرگز فرصت آن را پیدا نمی‌کنید که تمام توجه خود را روی کاری بگذارید. شما می‌توانید با تنظیم استانداردهای ارتباطی سختگیرانه‌تر و سر و سامان دادن به محیط کار این موضوع را کنترل کنید.

7- ADHD

اگر هیچکدام از مواردی که عنوان شد تاثیر روی حواس‌پرتی و عدم تمرکز شما ندارد، ممکن است با اختلال کمبود توجه همراه با بیش‌فعالی (ADHD) یا اختلالی شبیه این مواجه  باشید. حدود 5 تا 10 درصد کودکان بیش فعالی دارند و 4 درصد بزرگسالان در حال حاضر با آن دسته و پنجه نرم می‌کنند. با این حال، کمتر از 20 درصد بزرگسالان مبتلا به ADHD تاکنون تشخیص داده شده یا درمان شده‌اند. اگر دائماً بهم ریخته، بدون تمرکز و یا بی‌قرار هستید، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟