جاسوسی بدون سر و صدا
هنگام استفاده از وای‌فای دیگران، آیا آن‌ها می‌توانند ببینند که شما از چه سایت‌هایی بازدید کرده‌اید؟
این روزها اخبار زیادی در مورد تحت نظر قرار گرفتن از طریق وب توسط افراد غریبه از سازمان‌ها تا خدمات دهنده اینترنت شما به گوش می‎رسد. اما چیزی که کمتر به آن پرداخته می‎شود تحت نظر قرار گرفتن در سطح محلی است. در این مقاله بررسی خواهیم کرد که آیا این امکان وجود دارد که شخص دیگری در زمان استفاده از وای‎فای آنها وب‎سایت‎هایی که شما بازدید کرده‎اید را مشاهده کنند.

1606683296_1_0.gif

آیا دیگران این امکان را دارند که در زمان استفاده از وای‎فای آنها وبسایت‎هایی که شما بازدید کرده‎اید را مشاهده کنند؟

وقتی شما برای استفاده از اینترنت به وای‎فای شخص دیگری متصل می‎شوید، اگر آنها از اطلاعات فنی لازم برخوردار باشند قطعا می‎توانند وب‎سایت‎هایی که شما بازدید کرده‎اید را مشاهده کنند. اما قبل از این که خیلی نگران شوید، باید بدانید که برای انجام این کار به مهارت و تلاش زیادی نیاز است که از عهده اغلب مردم خارج است.

ساده‎ترين راهی که یک نفر می‎تواند این کار را انجام دهد زمانی است که شما از کامپیوتری استفاده کنید که صاحب شبکه به آن دسترسی داشته باشد. در چنین شرایطی یک نگاه اجمالی به تاریخچه مرورگر می‎تواند وبگردی شما را برملا کند (با فرض این که شما تاریخچه مرورگر را پاک نکرده باشید).

اگر شما از دستگاه اختصاصی خود استفاده می‎کنید آنها باید بعضی از نرم افزارهای مانیتورینگ را نصب کنند (برای مثال یک جمع کننده پکت مثل Wireshark) که بین دستگاه و روتر قرار می‎گیرند و تمام ترافیک را زیر نظر خواهند گرفت. اما رمزگشایی این اطلاعات نیز کار چندان راحتی نیست و بعید به نظر می‎رسد استفاده از وای‎فای دوست و اقوام شما مشکلی برایتان به وجود آورد.

مسلما اگر شما از یک شبکه ناامن استفاده کنید و یا به وای‎فای افرادی که نمی‎شناسید متصل شويد این امکان وجود دارد که آنها بتوانند حتی با استفاده از نرم افزارهای رایگان محتوایی كه شما بازدید می‎کنید را بینند. علاوه بر وب‎سایت‎هایی که شما بازدید می‎کنید یک هکر می‎تواند اطلاعات ارزشمند شما مثل کلمات عبور یا اطلاعات کارت اعتباری شما را نیز به دست آورد.

چگونه می‎توان کسانی را که از وای‎فای مشترک استفاده می‎کنند تحت نظر قرار داد؟

همان‎گونه که قبلا نیز اشاره کردیم بررسی سایت‎هایی که دیگران بازدید می‎کنند کار راحتی نیست. علاوه بر این که شخصی که شما قصد تحت نظر گرفتن وبگردی او را دارید اگر از این موضوع بی اطلاع باشد کاری غیر اخلاقی است، اگر شما به دنبال اطلاعات محرمانه از قبیل اطلاعات بانکی باشید از لحاظ قانونی نیز جرم محسوب شده و پیگرد قضایی خواهد داشت.

اگر قصد مراقب از فرزند خود برای جلوگیری از دسترسی به سایت‎های نامناسب را دارید بهتر است به راحتی تنظیمات کنترل والدین شبکه خود را فعال کنید. ابزارهای کنترل والدین می‎توانند هر کاری از مسدود کردن نوع خاصی از محتوا و آدرس‎های ای‎پی تا مسدود کردن تمام دسترسی به اینترنت به جز سایت‎های مشخص را انجام دهد.

در صورتی که می‎خواهید ببینید چه کسانی از وای‎فای شما برای دسترسی به اینترنت استفاده می‎کنند، بعضی از روترها می‎توانند آدرس‎های ای‎پی بازدید شده را ذخيره کنند. البته این نکته را نیز باید در نظر داشت که این روزها خیلی از سایت‎ها از CDN استفاده می‎کنند که ای‎پی واقعی سایت را پنهان می‎کند. CDNها به این منظور طراحی شده‎اند تا به سایت‎ها کمک کنند سریع‎تر اجرا شوند و برای جلوگیری از حملات مخرب امنیت سایت را افزایش می‎دهند.

یک گزینه دیگر جمع آوری پکت‎ها با استفاده از نرم افزارهایی مثل Wireshark است. این کار به شما اجازه می‎دهد تمام جوانب استفاده دیگران از شبکه شما را تحت نظر داشته باشید. تنها مشکل استفاده از Wireshark این است که تنظیمات آن (برای اغلب مردم) کار دشواری است و اگر از لحاظ فنی اطلاعات کافی نداشته باشید نمی‎توانید از آن استفاده کنید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟

دیدگاه‌ها

تصویر Mobin
Mobin

سلام ازچه طریقی میتونیم سایت های بازدید شده از وای فای خانگی رو ببنیم، آیا همچین امکانی واسه افراد عادی وازطریق موبایل هست یا حتما باید متخصص بود وازطریق کامپیوتر انجام داد؟