سپهر، میان‌رده جدید جی ال ایکس
معرفی گوشی ایرانی جدید جی ال ایکس سپهر
در سال حمایت از تولید ملی، گویا خون تازه‌ای در عروق شرکت جنرال لوکس یا همان GLX دویده است. پس از معرفی گوشی خوش‌ساخت و خوش‌قیمت شاهین، این شرکت حالا با دو گوشی جدید قرار است در بازار خودی نشان دهد. یکی از این دو گوشی، GLX سپهر است. برای آشنایی با این گوشی همراه ما باشید.

1606683296_1_0.gif

پیش از این در مطلبی به بررسی پرچم‌دار جدید شرکت GLX یعنی گوشی شاهین پرداخته بودیم. حالا در این مطلب تصمیم گرفته‌ایم به معرفی یکی از میان‌رده‌های خوش‌ساخت این شرکت می‌پردازیم. این شما و این هم GLX Sepehr.

طراحی

چیزی که در طراحی این گوشی بیش از هر چیزی خود را نشان می‌دهد، برش کشیده بدنه آن است و این مسئله به این معنا است که GLX سعی کرده است متناسب با نیاز بازار پیش برود. حسگر اثر انگشت و دکمه‌های تنظیم صدا در این گوشی از جایگاه مناسبی برخوردار هستند و کاربر به راحتی به آن‌ها دسترسی دارد. بدنه پلاستیکی این گوشی از کیفیت ساخت مناسبی برخوردار است؛ اما با این وجود، بعضا زیر فشار شدید صداهای ناخوشایندی ایجاد می‌کند و این مسئله ممکن است برای برخی افراد زننده باشد. گوشی سپهر به خوبی در دست کاربر قرار می‌گیرد و کاربری آن با یک دست بسیار آسان است. این گوشی 185 گرمی پذیرای دو سیمکارت است که یکی از آن‌ه باید دارای قطع نانو و دیگری باید دارای قطع میکرو باشد.

صفحه نمایش

باوجود اندازه 5.7 اینچی این گوشی، رزولوشن به کار رفته روی آن HD+ است که باعث افت تراکم پیکسلی آن می‌شود. تراکم پیکسلی پایین، باعث شده است برخی از جزئیات و متن‌های ریز به خوبی به نمایش درنیایند و این مسئله را می‌توان یک نقطه ضعف بزرگ برای این گوشی برشمرد. با این وجود، برای کاربری روزمره و برای افرادی که به کلیات بیشتر از جزئیات اهمیت می‌دهند، این نمایشگر IPS LCD کاملا رضایتبخش است. رنگ‌بندی و روشنایی این نمایشگر فوق العاده نیست، اما در این رده قیمتی می‌تواند مناسب ارزیابی شود. جنرال لوکس اعلام کرده است که این نمایشگر دارای یک لایه محافظتی است؛ اما نوع آن اعلام نشده است و ما نمی‌دانیم آیا این لایه محافظتی ساخت گوریلا گلس است یا شرکتی دیگر.

دوربین

این اولین باری نیست که جی ال ایکس یک گوشی با دوربین دوگانه طراحی می‌کند. سپهر دارای دو دوربین اصلی است و سنسور اصلی آن 13 مگاپیکسلی است. جی ال ایکس عادت ندارد اعلام کند که دوربین دوم گوشی‌های دو دوربینه‌اش چند مگاپیکسلی هستند؛ اما حدس ما این است که روی این گوشی از یک ستاپ 13 + 2 مگاپیکسلی استفاده شده است که چیزی شبیه به اکثر گوشی‌های میان‌رده هوآوی است؛ پس می‌توان حدس زد این گوشی به خوبی از پس اجرای افکت بوکه برمی‌آید. نهایت کیفیت ضبط ویدیو با سپهر HD با سرعت 30 فریم بر ثانیه است که مطمئنا نمی‌تواند برای کاربران این گوشی فوق‌ العاده باشد و تنها برای نیازهای ساده کفایت می‌کند. 

سلفی این گوشی هم دارای کیفیت 8 مگاپیکسلی است و خوشبختانه در کنار آن یک فلش هم تعبیه شده است تا کاربران بتوانند در شرایط نوری نامناسب هم سلفی ثبت کنند.

سخت افزار

تراشه به کار رفته روی این گوشی MT6737 ساخت شرکت تایوانی مدیاتک است. این تراشه پایین‌رده می‌تواند به خوبی از پس اجرای اپ‌ها و بازی‌های سبک بربیاید و برای انجام امور روزمره، وب‌گردی و کارهایی از این قبیل کاملا توانا است؛ اما وقتی کار به اجرای بازی‌های سنگین یا باز کردن همزمان چندین اپ می‌رسد، نمی‌توانید خیلی روی این گوشی حساب کنید. 

جنرال لوکس سپهر دارای 16 گیگابایت حافظه داخلی است و توانایی پشتیبانی از کارت حافظه جانبی تا 32 گیگابایت را هم دارد. 

باتری

با وجود داشتن یک نمایشگر بزرگ 5.7 اینچی و تراشه نه چندان کم مصرف، جی ال ایکس سپهر به یک باتری غیر قابل تعویض با ظرفیت 3000 میلی آمپر ساعت مجهز شده است که مسلما نمی‌تواند برای یک روز استفاده سنگین کفایت کند. با این وجود، اگر خیلی اهل کار با گوشی نباشید، می‌توانید از این گوشی انتظار داشته باشید برای یک روز کامل شما را همراهی کند.

نرم افزار

گوشی جی ال ایکس سپهر دارای اندروید 7.0 نوقا است و شرکت سازنده مدعی است که به روزرسانی‌های بعدی را هم دریافت خواهد کرد. زمان نسبتا زیادی از معرفی اندروید 8.0 گذشته است و گوگل در حال فراهم آوردن مقدمات معرفی اندروید 9.0 است. امیدواریم به زودی شاهد ارائه اندروید اوریو برای این گوشی باشیم.

نتیجه گیری

شرکت GLX قیمت سپهر را 999000 تومان اعلام کرده است؛ اما اگر در مهلت تعیین شده اقدام به پیش‌خرید این گوشی کنید، قیمت این گوشی 779000 تومان خواهد بود. به همراه این گوشی یک قاب و یک محافظ صفحه هم در اختیار خریداران قرار می‌گیرد. همچنین شایان ذکر است که این گوشی دارای 18 ماه ضمانت است و در صورت بروز هر مشکلی، این گوشی‌ها با حد اقل قیمت تعمیر خواهند شد. 

قیمت مناسب این گوشی نباید باعث شود که به راحتی از کنار ایرادات بزرگ آن عبور کنیم. نمایشگر HD+ ، محدودیت کیفیت ضبط ویدیو به HD و باتری نه چندان قدرتمند روی این گوشی، از جمله حد اقل‌هایی هستند که انتظار داشتیم GLX آن‌ها را ارتقا داده باشد. در کنار این معایب، استفاده از اندروید 7.0 هم چندان برای ما دلچسب نبود. به هر روی، اگر ازکاربران حرفه‌ای نیستید و انتظار چندان زیادی از گوشی خود ندارید، سپهر یک گزینه زیبا و مقرون به صرفه است که با وجود داشتن نمایشگر کشیده و دوربین دوگانه، امکانات مناسبی را هم در اختیار شما قرار می‌دهد.

برای پیش‌خرید این گوی ایرانی، می‌توانید از لینک زیر اقدام نمایید:

http://www.glx.ir/Products/187

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟