رخنه شماره 185
ابرهای دنیای فناوری، آسمان و زمین زندگی دیجیتالی را پرطراوت خواهند کرد
شاید در سال‌های دور ترکیبات بسیار ساده‌ای همچون تلفیق دو ستاره با یکدیگر، فهرستی از فایل‌ها و پوشه‌های یک درایو را به ما نشان می‌دادند که از نمایش این اطلاعات بسیار هیجان‌زده می‌شدیم؛ اما امروزه فناوری به اندازه‌ای پیشرفت کرده است که حلقه‌های هوشمند اجازه می‌دهند با حرکت دادن آن‌ها کانال‌های تلویزیونی را عوض کرده یا چراغ‌ها را خاموش کنیم. با وجود این، همان کارهای قدیمی این بار در مقیاس بسیار کلان انجام می‌شوند؛ مقیاسی که شاید بتوان آن را با عبارت As a Service توصیف کرد. ترکیبی که این روزها دنیای فناوری را تحت سیطره خود گرفته است.

1606683296_1_0.gif

امروزه کمتر کاربری را مشاهده می‌کنید که تمایل داشته باشد انبوهی از دیسک‌ها را درون درایو کامپیوتر خانگی خود قرار دهد، برنامه‌ای نصب کند و همواره در کنار کامپیوتر خانگی خود باشد؛ حتی کاربران دستگاه‌های همراه ترجیح می‌دهند به جای اینکه فضای ذخیره‌ساز دستگاه خود را مملو از برنامه‌های مختلف کنند، از نسخه‌های آنلاین برنامه‌ها استفاده کنند و فایل‌های مهم‌تر را روی دستگاه خود قرار دهند. سرویس‌های ذخیره‌ساز و پشتیبان‌گیر آنلاین، ساده‌ترین شکل رایانش ابری هستند. این سرویس‌ها به‌سادگی فضایی چند گیگابایتی در اختیار کاربران می‌گذارند تا فایل‌ها و اسناد خود را روی آن‌ها ذخیره کنند. مزیت‌های این روش عبارت است از قابل حمل بودن، امنیت زیاد و تحمل خرابی. حقیقت این است که رایانش به طرز کاملاً ملموسی با زندگی ما عجین شده است. امروزه، طیف گسترده‌ای از محاسبات در اختیار کاربران و سازمان‌ها قرار دارد. رایانش نوری، رایانش کوانتومی، زیست‌رایانه ومانند این‌ها، تنها بخشی از سرویس‌های عصر جدید به شمار می‌روند. در دنیای فناوری امروز، سازمان‌های بزرگ سبک کسب‌وکار خود را به کلی تغییر داده‌اند. شرکت‌های بزرگ به جای اینکه خود را درگیر مباحث سنتی کنند، ترجیح می‌دهند بر خدمات متمرکز شوند. هر چند راه‌اندازی این سبک از خدمات به دلیل اینکه نیازمند زیرساخت‌های قدرتمند است، در ابتدای کار هزینه زیادی دارد، اما در بلندمدت دستاوردهای بزرگی را هم برای سازمان‌ها و هم برای مصرف‌کنندگان به همراه خواهد داشت.

مطلب پیشنهادی

این «ما» یعنی خودم!
شبکیه شماره 185

در سمت سازمانی به‌روزرسانی، ایمن بودن و کاهش هزینه‌های جانبی به طرز کاملاً محسوسی نمایانگر است. در سمت کاربر، وابستگی نداشتن، در دسترس بودن سرویس‌ها در هر مکانی و به‌ویژه پرداخت هزینه در مقابل خدمات، دستاورد بزرگی است. در کشورهای مختلف خرید بسته کامل نرم‌افزاری همچون ویژوال استودیو کار چندان عاقلانه‌ای نیست. در این روش کاربران برای اینکه بتوانند از دو یا چند قابلیت این‌ نرم‌افزار استفاده کنند، باید هزینه کامل ویژگی‌هایی را که شاید هیچ‌گاه از آن‌ها استفاده نکنند، پرداخت کنند؛ در حالی که در مدل‌های مبتنی بر کلاود کاربران تنها برای چیزی که مصرف می‌کنند، هزینه می‌دهند. این یک دستاورد بزرگ و یک الگوی برد-برد برای هر دو طرف داستان به شمار می‌رود. شاید دو دهه قبل، کمتر کارشناس دنیای فناوری با صراحت می‌توانست پیش‌بینی کند رایانش ابری تا این اندازه محبوب خواهد شد. در سالیان پیش، تنها درباره وب 2 سخن می‌گفتیم و مزایای بسیار آن‌ را برمی‌شمردیم. در ادامه سراغ وب 3 یا همان وب معنایی رفتیم؛ واژه‌ای که جان مارکوف در نشریه نیویورک تایمز برای توصیف نسل بعدی وب از آن استفاده کرد. همه ما با وب 1 که اولین نسل از وب بود و تمرکز ویژه‌اش بر ساخت سایت‌ها و در دسترس قرار دادن آن‌ها بود، آشنا هستیم. وب 1.0 همراه با کلیدواژه‌های نام‌آشنایی همچون پروتکل HTTP، زبان نشانه‌گذاری HTML ،XML  و بسیاری اصطلاحات دیگر پا به هستی نهاد. پس از نسل اول وب، وب 2.0 پدید آمد. این نسل اشاره به سرویس‌های اینترنت‌محوری همچون شبکه‌های اجتماعی، wikis، ابزارهای ارتباطی و همکاری گروهی داشت. نسل سوم وب موسوم به Web 3.0 چند سالی است از راه رسیده است. تمرکز این نسل همچون نسل قبل، بر سرویس‌های اینترنت‌محور بوده، اما همراه با واژه جدیدی موسوم به وب هوشمند intelligent web پا به عرصه ظهور نهاده است. 
وب 3 شامل سرویس‌هایی است که روی اینترنت اجرا می‌شود و از فناوری‌هایی همچون وب معنایی، جست‌وجوی زبان طبیعی، یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی برای کمک به ماشین‌ها برای فهم دقیق‌تر اطلاعات و ارائه نتایج دقیق‌تر به کاربران وب استفاده می‌کند. وب 3 از دو مؤلفه اصلی وب معنایی و سرویس‌های وب ساخته شده است. یکی از بارزترین ویژگی‌های وب 3 یا همان اینترنت اشیا قابلیت اتصال طیف گسترده‌ای از تجهیزات به وب است. همین موضوع باعث می‌شود حجم بسیار زیادی از داده‌ها توسط حسگرهای متصل به این دستگاه تولید شود که همین موضوع فرایند تحلیل حجم بسیار بالایی از داده‌ها را دشوار می‌سازد. برای مثال، شرکتی همچون مایکروسافت امیدوار است با استفاده از بستر آژر همراه با SQL Server و ابزارهایی همچون سامانه زیرساختی تحلیلی خود بتواند نقش تأثیرگذاری در دنیای رایانش ابری داشته باشد؛ بازاری که اکنون گوگل و آمازون با موفقیت در آن حضور دارند. به هر ترتیب، امروزه مدل‌های SaaS، PaaS، IaaS و بسیاری دیگر از این سرویس‌ها، چرخه توسعه و تکامل برنامه‌های کامپیوتری را کاملاً دگرگون ساخته‌اند. این سرویس‌ها نه تنها زیرساخت، بلکه هر آن چیزی را که کاربر به آن نیاز دارد، در اختیارش قرار می‌دهد. سرویس‌هایی که بر پایه پلتفرم‌های ابری ارائه شده‌اند، به قدری گسترده هستند که تمامی نیازهای بخش تجاری و خانگی را به‌راحتی پوشش می‌دهند. دانش، تحلیل داده‌ها، امنیت، فناوری اطلاعات و همه چیز، به عنوان سرویس از راه رسیده‌اند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟