دانش‌نامه واژگان تخصصی فناوری‌اطلاعات
بزرگ داده‌ به‌عنوان سرویس (BDaaS) چیست؟
ذخیره‌سازی ابری به سازمان‌ها اجازه می‌دهد حجم گسترده‌ای از داده‌ها را ذخیره‌سازی کرده و در صورت لزوم به آن‌ها دسترسی داشته باشند. رویکرد فوق به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا مالکیت معنوی خود بر اطلاعات را حذف کنند. سرمایه‌گذاری اولیه در فضای ذخیره‌سازی برای مدیریت حجم زیادی از داده‌ها یا همان بزرگ داده‌ها ضروری است. در همین ارتباط پارادایم رایانشی خاصی به‌نام «بزرگ داده‌ به‌عنوان سرویس» (BDaaS) سرنام Big Data As a Service پدید آمده که سازمان‌ها را قادر می‌سازد روی تصویر بزرگ‌تر و جامع‌تری متمرکز شوند. با الگوی ذخیره‌سازی BDaaS داده‌ها به‌شکل دقیقی در دسترس سازمان‌ها قرار می‌گیرند. در این حالت، سازمانرها فقط نیاز به اجاره فضای مبتنی بر ابر و موتورهای تجزیه‌وتحلیل دارند.

1606683296_1_0.gif

از آن‌جایی که مدرنیزاسیون و تحول دیجیتالی در چشم‌انداز تکنولوژیکی امروز متداول هستند، بزرگ داده‌ها دیگر یک مفهوم ناشناخته و عجیب نیستند. جالب آن‌که پارادایم BDaaS به سازمان‌ها اجازه می‌دهد به‌شکل مستقیم به سرویس‌های موردنیاز برای پردازش این داده‌ها دسترسی داشته باشند. با این‌حال، مهم است به این نکته دقت کنیم که BDaaS به‌عنوان راه‌حلی برای حل داده‌های چند وجهی طراحی شده تا امکان پردازش داده‌های ساخت‌یافته، نیمه‌ساخت‌یافته و غیرساخت‌یافته با روشی تقریبا مشابه انجام شود.

تجزیه‌وتحلیل

تجزیه‌وتحلیل یکی دیگر از خدمات BDaaS است. با توجه به حجم گسترده‌ای از داده‌های بدون ساختاری که روزانه تولید می‌شوند، بزرگ داده‌ها به‌عنوان یک سرویس، سازمان‌ها را قادر می‌سازد تا منابع حیاتی خود را آزاد کرده و روی ارزش‌آفرینی بهتر برای مخاطبان تمرکز کنند، به این صورت که منابع و پهنای باند بیشتری برای خدماتی که مشتریان از آن‌ها استفاده می‌کنند اختصاص دهند.

تجزیه‌وتحلیل برای سازمان‌ها از این جهت حائز اهمیت است که اجازه می‌دهد فرآیند نگه‌داری و مدیریت داده‌ها را روی یک پلتفرم جامع متمرکز کنند و در هر شرایطی به داده‌های موردنیاز دسترسی داشته باشند. البته برخی از خدمات ارائه شده توسط این پارادایم با سایر پاردایم‌های رایانشی وجه تشابه دارند که از مهم‌ترین آن‌ها باید به زیرساخت به‌عنوان سرویس (IaaS) و نرم‌افزار به‌عنوان سرویس (SaaS) اشاره کرد. هر دو پارادایم فوق یک گزینه کاربردی در ارتباط با کار با بزرگ داده‌ها ارائه می‌کنند.

اکنون سازمان‌ها می‌توانند تجزیه‌وتحلیل را روی حجم گسترده‌ای از داده‌هایی که جمع‌آوری شده‌اند انجام دهند. رویکرد فوق، از منظر فروش و بازاریابی نتایج بهتری را ارایه می‌کند و سودآوری بیشتری برای کسب‌وکارها به ارمغان می‌آورد. هر کسب‌وکاری از شرکت‌های کوچک گرفته تا بزرگ می‌توانند از مزایای بالقوه BDaaS استفاده کنند.

در حال پردازش

یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که سازمان‌ها در مورد تجزیه‌وتحلیل بزرگ داده‌ها با آن روبه‌رو هستند، بحث توان پردازشی موردنیاز و فضای ذخیره‌سازی‌ای است که به آن نیاز دارند و قیمت آن رو به افزایش است. متاسفانه در بیشتر موارد دسترسی به چنین خدماتی هزینه‌بر هستند و در عمل قدرت محاسباتی لازم را برای سازمان‌ها ارایه نمی‌کنند. BDaaS  با برطرف کردن مشکلات فوق نه تنها توان پردازشی مناسب را در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهد، بلکه دسترسی به شبکه‌ای با پهنای باند زیاد را ارایه می‌کند که فرآیند ارسال داده‌ها و دریافت داده‌ها در آن زیاد است و تمامی پردازش‌ها در سرورهای ارایه‌دهنده خدمات انجام می‌شود. در این حالت سازمان‌ها نیازی ندارند برای دسترسی به فضای ذخیره‌سازی بیشتر و توان پردازشی موردنیاز هزینه‌های زیادی را برای خرید تجهیزات و نگه‌داری از آن‌ها متحمل شوند. البته اگر از بحث استخدام نیروهای متخصص در این زمینه صرفنظر کنیم.

از آن‌جایی که ابرهای ترکیبی عمومی در طول سال‌ها پیشرفت کرده‌اند، راه‌حلی ارزان برای تحویل سریع فرآیندها، ذخیره‌سازی و جمع‌آوری داده‌ها ارائه می‌دهند. اکنون شرکت‌ها می‌توانند استراتژی داده خود را با استفاده از BDaaS  گسترش دهند. نیازی به گفتن نیست که تحرک‌پذیری  (Mobility ) در این زمینه در حد ایده‌آل قرار دارد.

مقرون‌به‌صرفه بودن

BDaaS  با صرفه‌جویی در هزینه‌های نصب یک سیستم داخلی، مقرون‌به‌صرفه است. علاوه بر این، داشتن یک سیستم ساده و کارآمد و مفاهیم به بهترین شکل انتزاعی شده‌اند و کاربر از طریق یک داشبورد مرکزی ساده و راحت به همه چیز دسترسی دارد، از دیگر مزایای بالقوه BDaaS هستند. رویکرد فوق به شرکت‌ها اجازه می‌دهد در هر زمان به داده‌ها دسترسی داشته باشد. بنابراین در مدل BDaaS یک رویکرد برد-برد برای هر دو طرف داستان وجود دارد.

بازار جهانی بزرگ داده‌ به‌عنوان یک سرویس (BDaaS)

از منظر اقتصاد عمودی، انتظار می‌رود بازار بزرگ داد‌ه‌ها به‌عنوان یک سرویس (BDaaS) با نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) خوبی روبرو شود، زیرا دیجیتالی شدن صنایع و خودکارسازی در واحدهای تولیدی که حجم زیادی از داده‌ها را تولید می‌کنند به بیشترین حد خود رسیده‌اند. بنابراین‌، برای به دست آوردن بینش مفید از این داده‌های حجیم، انتظار می‌رود که راه‌حل‌های BDaaS در آینده نزدیک به بخش تولید وارد شوند.

بازار جهانی داده بزرگ به‌عنوان یک سرویس (BDaaS) بر اساس منطقه

از نظر منطقه‌ای، پیش‌بینی می‌شود که آمریکای شمالی بیشترین سهم بازار بزرگ داده‌ها در مقیاس جهانی را از آن خود کند، به‌طوری که در سال 2020 نیز چنین اتفاقی افتاد. عوامل مختلفی وجود دارند که باعث می‌شوند BDaaS در برخی کشورها با سرعت بیشتری رشد پیدا کند که از مهم‌تری آن‌ها باید هوش مصنوعی (AI)، اینترنت اشیا (IoT)، یادگیری ماشین (ML) و خدمات ابری در صنایع مختلف عمودی اشاره کرد.

از بازیگران مهمی که تاثیر قابل توجهی بر رشد بازار بزرگ داده‌ها در مقیاس جهانی دارند باید به ‌نام‌هایی مثل IBM Corporation ،Microsoft Corporation ،Cazena ،Arcadia Data ،Amazon Web Services ،New Relic ،VMware ،Inc ،Oracle Corporation ،Google Inc ،SAP SE ،DataTorrent ،DataHero ،Teradata Corporation ،SAS Institute ،Hewlett-Packard ،Tableau Software و Splunk و نمونه‌های مشابه اشاره کرد.

کلام آخر

بازار جهانی بزرگ داده‌ها به‌عنوان خدمات (BDaaS) در سال 2020 به رقم 12.8 میلیارد دلار رسید و و پیش‌بینی می‌شود با رشد سالانه مرکب تا سال 2028 در حدود 32.7 درصد رشد کند.

بزرگ داده‌ها  به‌عنوان سرویس (BDaaS) راه‌حل‌های تجزیه‌وتحلیل آماری را توسط ارائه‌دهنده ثالث در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهند تا بینش دقیقی از مجموعه وسیعی از اطلاعات به‌دست آورند و بتواند در بازار هدف خود یک مزیت رقابتی کلیدی کسب کنند. بزرگ داده‌ها به‌عنوان یک سرویس (BDaaS) ترکیبی از بسترهای رایانش ابری و فناوری‌های کلان داده‌ها است که به کاربران کمک می‌کنند زمان و هزینه مورد نیاز برای استقرار پروژه‌های بزرگ داده‌ها را به حداقل برسانند. بزرگ داده‌ها به عنوان یک سرویس، شرکت‌ها را قادر می‌سازند تا داده‌های بزرگ را روی پلتفرم‌های ابری مدیریت کنند تا دسترسی به آن‌ها ساده شود. راه‌حل‌های BDaaS از ابزارهای تجزیه‌و‌تحلیل آماری استفاده می‌کنند که شرکت‌ها را قادر می‌سازند مجموعه داده‌های پیچیده را به طور موثر و دقیقی تجزیه‌و‌تحلیل کرده و نتایج دقیقی به دست آورند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟