استفاده از سرمای قطب و منابع تجدیدپذیر برای تأمین انرژی
بزرگ‌ترین دیتاسنتر دنیا در قطب شمال ساخته می‌شود
دیتاسنترها به‌دلیل سیستم‌های عظیم خنک‌کننده‌ای که استفاده می‌کنند از مراکز پرمصرف انرژی برق هستند. اما برای حل این مشکل قرار است بزرگ‌ترین دیتاسنتر دنیا در شمال نروژ یعنی نزدیک به قطب ساخته شود.

1606683296_1_0.gif

سازندگان این دیتاسنتر قصد دارند با بهره‌گیری از شرایط آب‌وهوایی منجمد قطبی برای خنک نگه داشتن سرورها استفاده کنند. در عین حال، این مراکز تمام انرژی مصرفی خود را از منابع تجدیدپذیر می‌گیرند.

پیش از این سیستم‌های متفاوتی برای خنک نگه داشتن سرورهای دیتاسنترها به‌کار گرفته شده مانند تلاش مایکروسافت برای احداث دیتاسنتر در اعماق دریا و استفاده از آب برای پایین آوردن حرارت. اما قطب شمال بدون شک یک یخچال عظیم است و می‌تواند گزینه فوق‌العاده‌ای برای تأسیس دیتاسنتر باشد. شرکت «کولوس» اجرای این پروژه را به‌عهده دارد. جایی که آن‌ها در نظر گرفته‌اند نزدیک به شهر "بالانگن" در نروژ است. یک دریاچه طبیعی که با استفاده از ماهیت طبیعت می‌تواند این دیتاسنتر را به یک مکان امن برای اطلاعات تبدیل کند.

مطلب پیشنهادی

به‌جای دست با چشمان‌تان با ویندوز 10 کار کنید
فقط با استفاده از چشم برنامه‌های ویندوز 10 را اجرا کنید

به‌گفته کولوس 100 درصد توان موردنیاز این دیتاسنتر توسط منابع تجدیدپذیر به‌ویژه باد و هیدروالکتریک که از راه‌های آبی مجاور به‌دست می‌آید تأمین می‌شود. این منابع می‌توانند هزینه‌های تولید انرژی را تا 60 درصد کاهش دهند. این دیتاسنتر با رکورد جهانی 1000 مگاوات برق بزرگ‌ترین در دنیا خواهد بود.

تاکنون، کولوس موفق شده با شرکت معماری و طراحی HDR قرارداد همکاری امضاء کند. به‌گفته آن‌ها، اجرای این پروژه باعث ایجاد 2 تا 3 هزار فرصت شغلی جدید می‌شود.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟