پروژه کوانتوم AMD
مینی‌کامپیوتر مخصوص واقعیت مجازی AMD
پروژه کوانتوم AMD یک مینی کامپیوتر با سیستم خنک‌کننده آبی است که برای واقعیت مجازی ساخته شده است.

AMD می‌خواهد منظره‌ای از آینده‌ را نشان‌تان دهد و این تصویر، آینده‌ بازی‌های VR است. آن‌ها اسم این دم و دستگاه دو اتاقه خود را پروژه کوانتوم گذاشته‌اند و توانسته‌اند یک کارت گرافیک دوبل را در کیس کوچک آن جا دهند.

کیس دو اتاقه پروژه کوانتوم طراحی‌ای گیرا دارد و این توهم را ایجاد می‌کند که اتاقک خنک‌کننده آن در بالای باقی سخت‌افزار معلق است. این طراحی باحال برای مدیریت دما ساخته شده است. AMD سیستم خنک‌کننده آبی را به‌کار گرفته است. بلوک‌های بزرگ مسی  روی CPU و GPU ها در کف اتاقک می‌نشینند. آن‌ها از طریق یک دودکش در وسط کیس به یک رادیاتور بزرگ در اتاقک بالایی لوله‌کشی شده‌اند. یک پنکه بزرگ، تقریبا به اندازه برد mini-ITX در زیر آن، گرمای مزاحم را با صدای کم خارج می‌کند.

یک نکته جالب دیگر در مورد پروژه کوانتوم استفاده از پردازشگر اینتل در آن است. این تصمیم می‌تواند یک دوجین دلیل داشته باشد، اما استفاده از تجهیزات شرکت رقیب در دنیای فناوری خیلی غیر معمول نیست. ببینید چقدر از قطعات سامسونگ داخل محصولات اپل به‌کار رفته‌اند.

جدا از آن، ستاره واقعی این برنامه پردازشگر نیست، بلکه گرافیک‌های Fiji XT با GPUهای دوبل با قدرت پردازش خیره کننده 17 ترافلاپ هستند. این یعنی قدرتی بیشتر از نیروی مورد نیاز برای ایجاد تجربه شفاف VR.

چطور می‌شود یک کارت گرافیک Dual-GPU را در جعبه‌ای به این اندازه جا داد؟ این کیس فقط کمی از مادربرد ASRock mini-ITX که در آن قرار دارد بزرگ‌تر است. دلیل اصلی این‌که AMD توانسته همه چیز را آن‌قدر کوچک کند، استفاده از HBM (حافظه با پهنای باند بالا) است که این شرکت به همراه Hynix از سال 2013 مشغول کار روی آن هستند. HBM امکان طراحی PCBهای فشرده (تا 65 درصد کوچک‌تر از طراحی‌های فعلی) را فراهم می‌کند و همچنین مصرف برق را کاهش می‌دهد (تقریبا تا 65 درصد نسبت به DDR5).

راه دیگری که می‌توان در فضا صرفه‌چویی کرد، انتقال منبع تغذیه به خارج کیس است. دقیقا همان کاری که بعضی شرکت‌ها با کنسول‌های بازی‌شان کرده‌اند. منبع تغذیه در پروژه کوانتوم جعبه سمت راست در تصویر بالاست.

حالا سوال مهم این است که پروژه کوانتوم چقدر خرج دارد و چه زمانی می‌شود یکی از آن‌ها را خرید؟ متاسفانه AMD فعلا فقط دارد محصول‌اش را به رخ می‌کشد و احتمالا خود این دستگاه‌ها هرگز به این شکل از آب در نخواهند آمد (چیزی با چیپ‌ست اینتل در داخل آن)، اما ممکن است شرکتی دیگر، شاید حتی ASRock که تامین کننده مادربرد است چیزی برای‌مان مهیا کند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟