به‌کمک این فناوری‌ها اجسام را حرکت دهید و به آرامش برسید
فناوری‌هایی که در آینده‌ای نزدیک مغز انسان را هک می‌کنند
وقتی به‌سراغ فیسبوک و اینستاگرام می‌روید به چه شکلی عکس‌ها و فیلم‌های دوستان‌تان را نگاه می‌کنید؟ حتما شما هم خیلی سریع بین آن‌ها چرخ می‌زنید و هر کدام را که دوست داشتید با دقت نگاه می‌کنید. حالا روزی را تجسم کنید که مرور خاطراتی که در مغزتان ذخیره شده به‌همین صورت انجام شود. شاید هم روزی برسد که داخل مغز همه انسان‌ها یک چیپ کاشته شود. به‌کمک این چیپ قادر خواهید بود تا زبان‌های دیگر را دو برابر سریع‌تر یاد بگیرید و تفکرات و ذهنیات خود را در کسری از ثانیه با میلیون‌ها نفر به اشتراک بگذارید و در کمترین زمان ممکن با آن‌ها ارتباط برقرار کنید.

1606683296_1_0.gif

شاید تا چند سال پیش، این‌ها بخشی از فیلم‌نامه‌های تخیلی هالیوودی بودند ولی با توجه به رشد سریع فناوری‌ها باید در آینده‌ای نه چندان دور منتظر اتفاقاتی از این دست باشیم. این‌ها همه وعده‌هایی هستند که فناوری‌های به اصطلاح هک کننده مغز به ما می‌دهند و طی چند سال گذشته هم شاهد بوده‌ایم که افراد مختلفی مانند ایلان ماسک و دانشمندان دیگر به دنبال یافتن راه‌هایی بوده‌اند تا ما را به آن نقطه برسانند.

اما چقدر به آن نزدیک شده‌ایم و آیا واقعا این صحبت‌ها واقعیت دارد؟ مغز انسان مانند یک هیولای پیچیده است. با این‌که هنوز در آغاز راه هستیم ولی فاصله‌ای که با این فناوری‌ها داریم خیلی کمتر از چیزی است که تصور می‌کنید. به‌عقیده بسیاری از کارشناسان و متخصصان سیلیکون ولی، این‌ها مرحله بعدی تحول و دگرگونی انسان‌ها هستند. در زیر نگاهی داریم به شرکت‌هایی که در زمینه فناوری‌های دگرگون کننده کار می‌کنند. فناوری‌هایی که می‌توانند با فشردن تنها یک دکمه ما را سریع‌تر، باهوش‌تر، قدرتمندتر و حتی آرام‌تر کنند. همه این کارها می‌تواند با فشار تنها یک دکمه انجام شود.

Neuralink

ایلان ماسک معروف باز هم خبرساز شد. وی مجددا استارت‌آپی به راه انداخته تا بتواند دنیا را تغییر دهد. فناوری جدید وی، این‌بار یک چیپ کامپیوتری است و ایلان ماسک خیلی دوست دارد تا یک روز بتواند این چیپ را وارد مغز انسان کند. طبق خبری که در وبسایت Neuralink منتشر شد این شرکت در حال توسعه رابط‌های کاربری مغز-ماشین با پهنای باند بالاست تا بتواند انسان‌ها و کامپیوترها را به هم وصل کند.

به‌عبارت دیگر، هدف از ساخت چنین چیپی امکان ارتباط بین انسان‌ها به شکلی است که بتواند میلیون‌ها و حتی میلیاردها نفر را در سراسر دنیا به هم وصل کند. این کار خیلی ساده و سریع با ارسال تفکرات و ذهنیات ما انجام می‌شود.

کرنل

استارت‌آپ "کرنل" (Kernel) نامی شناخته شده در زمینه استارت‌آپ‌های فعال در حوزه علوم اعصاب است. آن‌ها در حال توسعه یک دستگاه پروتز حافظه هستند که به ما کمک می‌کند هرچه می‌خواهیم را به یاد بیاوریم. علاوه بر این، کرنل می‌خواهد محصول جدیدش را تجاری‌سازی کند و دردسترس همه قرار بدهد. «برایان جانسون» برای راه‌اندازی این استارت‌آپ حدود 100 میلیون دلار از حساب خودش سرمایه‌گذاری کرده است. با این‌که هدف اولیه Kernel روی کاربردهای پزشکی معطوف شده ولی جانسون قصد دارد حوزه کاربردی کرنل را به‌منظور افزایش هوشمندی انسان‌ها توسعه دهد. به این ترتیب، افرادی که از ایمپلنت استفاده می‌کنند یک قدم جلوتر از بقیه هستند. هدف جانسون از راه‌اندازی این استارت‌آپ ترکیب و تلفیق انسان با ماشین و درنهایت کمک به وقوع مرحله بعدی دگرگونی انسان‌هاست.

Neurable

این استارت‌آپ که در بوستون آمریکا قرار دارد هسته اصلی فعالیت خود را روی ساخت یک پلتفرم نرم‌افزاری که توسط مغز کنترل می‌شود قرار داده است. سازندگان نرم‌افزار و سخت‌افزار با این پلتفرم قادر خواهند بود از طریق تفکر و اندیشه شما AR و VR را کنترل کنند. بنابراین، به‌جای این‌که از کنترلر "آکیلیس تاچ" یا فرامین صوتی استفاده کنید، این تفکرات شما هستند که در آینده تعامل کاربر را روی هر نوع دستگاهی که باشد کنترل می‌کنند. با عملی شدن این هدف، گستره کاربردی آن بسیار فراتر از دنیای مجازی خواهد بود. شاید روزی برسد که بتوانید با امواج مغزتان شعله اجاق گاز زیر ماهی‌تابه را تنظیم کنید یا با فکر کردن چراغ‌ها را روشن و خاموش کنید. اگر اهل تماشای سریال‌های روز دنیا هستید و به فناوری علاقه دارید حتما سریال Mr Robot را تماشا کنید تا با کاربردهای این استارت‌آپ در دنیای واقعی بیشتر آشنا شوید.

Muse

هدبند Muse شاید نتواند شما را به ابرکامپیوتر زنده تبدیل کند ولی به شما در رسیدن به نقطه‌ای که آزاد از هرگونه ماده باشید کمک می‌کند. این هدبند 300 دلاری با آموزش و تمرین دادن مغز شما به کاهش استرس و اضطراب در عرض تنها چند دقیقه کمک می‌کند. این کار توسط یک سری از سیگنال‌های امواج مغز انجام می‌شود.

این فناوری با استفاده از فیدبک سیگنال‌ها به شما نشان می‌دهد که چگونه مغزتان در طی گذشت زمان به آرامش می‌رسد یا فعال می‌شود. سپس این اطلاعات را وارد یک برنامه نصب شده روی تبلت یا اسمارت‌فون می‌کند. شما با دیدن این اطلاعات همواره در جریان پیشرفت خودتان در طول زمان خواهید بود.

Thync

این محصول، نتیجه همکاری جمعی چندین شرکت فناوری است و هدف آن‌ها کمک به شما در کم کردن استرس و اضطراب زندگی روزمره است. این هدست با تغییر خلق‌وخو به شما در پیدا کردن حالتی از آرامش کمک می‌کند یا از طریق کنترل‌هایی که روی اسمارت‌فون وجود دارد انرژی‌تان را افزایش می‌دهد.

این محصول به‌صورت یک ماژول مثلثی شکل است و با استفاده از چسب یک‌بار مصرف روی پیشانی و گردن چسبانده می‌شود. با تنظیم شدت جریان الکتریسیته به آرامش یا انرژی خودتان کمک کنید. در این‌جا خبری از مواد شیمیایی برای تقویت مغز نیست.

Emotiv

ایده حرکت دادن اجسام با استفاده از ذهن اولین بار حدود 35 سال پیش در فیلم ماندگار جنگ ستارگان معرفی شد. هدست عصبی Emotiv هم دقیقا همین کار را می‌کند. استارت‌آپی که پشت این ایده قرار دارد با ساختن هدست فوق به کاربر کمک می‌کند تا افکار متمرکزشده خود را به‌سمت دستگاه‌های متصل ارسال کند. این هدست برای رسیدن به این خواسته با استفاده از دستگاه Emotiv EEG سیگنال‌های مغز را اسکن می‌کند. کافی است بعد از این مرحله کاربر به "حرکت کن" فکر کند تا یک ماشین اسباب‌بازی شروع به حرکت کند یا یک هلیکوپتر اسباب‌بازی پرواز کند. هدست Emotiv می‌تواند کاربردهای وسیعی داشته باشد، به‌خصوص آن‌هایی که مشکلات جسمی و معلولیتی دارند.

Halo Neuroscience

این دستگاه فناوری علم نورون را به‌عنوان اصلی‌ترین فناوری خود در داخل یک هدست قرار داده و می‌خواهد از این طریق به ورزشکاران در بهبود عملکرد مغز، ایمنی و کارایی کمک کند. این استارت‌آپ معتقد است هدست آن‌ها قادر است با تحریک کورتکس مغز از طریق یک‌سری از پالس‌های نوری موجب بهبود عملکرد بدن شود. آن‌ها برای تست و آزمایش این هدست از برخی از ورزشکاران و قهرمانان معروف المپیک کمک گرفتند و جالب این‌که همه آن‌ها موفق شدند با استفاده از این هدست توانایی‌هایی خود را افزایش دهند.

پهبادها

دانشگاه‌ها و مؤسسات زیادی هستند که روی فناوری‌های مرتبط با مغز کار می‌کنند درست مانند دانشگاه فلوریدا که این پهباد قابل کنترل توسط مغز را ساخته است. این فناوری با استفاده از چکیده‌ای از ذهن شما و به‌کمک هدست و خواندن EEG روی آن، پهباد را به سمت بالا، پایین، عقب یا جلو حرکت می‌دهد. شاید از این نظر، این پهباد شبیه دستگاه Emotiv باشد. همان‌طور که گفته شد شرکت‌های زیادی به‌دنبال ساخت پهبادهایی هستند که توسط مغز کنترل می‌شود چون این‌گونه وسایل کابردهای بسیار زیادی دارند.

BrainsGate

این دستگاه برای کسانی ساخته شده که از سردردهای کشنده و مزمن رنج می‌برند. تکنیکی که BrainsGate از آن استفاده می‌کند  تحریک نورون چیزی به‌نام Sphenopalatine Ganglion است. این‌ها در واقع، مجموعه‌ای از سلول‌های عصبی هستند که شامل هر دو عصب اتونومی و حسی هستند و اطلاعات را به غدد حفره بینی، سینوس‌های پارانازال و حنجره‌های بالایی و خوابیده می‌رسانند. گفته می‌شود تمامی این غدد با سردردهای مزمن و میگرن در ارتباط هستند. سازندگان BrainsGate معتقدند این فناوری توانایی درمان اختلالات سیستم مرکزی عصبی مانند MS، آلزایمر، پارکینسون و سکته مغزی را دارد. در حال حاضر، این شرکت نیروی خود را متوجه بهبود بیمارانی کرده که دچار سکته مغزی ایسکمیک شده‌اند.

Nootropics

وقتی صحبت از هک مغز می‌شود باید به قرص‌ها و داروهایی هم اشاره کرد که برخی معتقدند باعث افزایش IQ می‌شود. استارت‌آپ‌های زیادی در سیلیکون ولی وجود دارند که مشغول تحقیق و کار بر روی قرص‌های مغز به‌نام "نوتروپیک‌"ها هستند. سریال تلویزیونی "Limitless" همین موضوع را دست‌مایه داستانی خود قرار داده و حتی این ایده را به مرزهای جدیدی برده است. آن‌ها ادعا می‌کنند هرچیزی که در این قرص‌ها وجود دارد می‌تواند به انسان‌ها قدرت‌های شناختی و حافظه فراانسانی بدهد.

تحقیقات در خصوص این قرص‌های جادویی ادامه دارد ولی هنوز معلوم نیست این ادعاها تا چه اندازه صحت دارد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟