استفاده در درمان بیماری‌ها و پژوهش‌ها
17/01/1396 - 16:40
نمونه ایرانی دستگاه رابط مغز انسان و کامپیوتر ساخته شد
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری از ساخت نمونه آزمایشگاهی رابط مغز انسان و کامپیوتر در ایران برای کارهای پژوهشی و درمان بیماری‌ها خبر داد.

1606683296_1_0.gif

 کمال خرازی؛ دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری با اعلام این خبر؛ گفت: «طرحی در زمینه دستگاه واسط مغز وکامپیوتر با حمایت ستاد اجرایی می‌شود که در واقع این فناوری نسل بسیار پرکاربردی از ابزارها و وسایل را در زندگی روزمره رقم خواهد زد».

کمال خرازی ادامه داد: «هدف از انجام این طرح ساخت سیستم‌های کاربردی است تا بتواند ارتباط میان کاربران و رایانه را مستقیماً از خوانش مغز و بدون دخالت دست، گفتار و غیره فراهم آورد. در واقع این فناوری نسل بسیار پر کاربردی از ابزارها و وسایل را در زندگی روزمره رقم خواهد زد».

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی می‌گوید: «در طرحی با عنوان "مطالعه نگاشت چند مدالیته مغز در بیماران اسکیزوفرنی" نیز توسعه روش‌های تلفیق داده‌های تصویربرداری ساختاری MRI و تصویربرداری کارکردی fMRI  مد نظر است. همچنین طراحی سامانه جامع نقشه‌برداری مغزی زبان و حافظه برای هدایت اعمال جراحی مغز با استفاده از تصویربرداری مغزی ساختاری و عملکردی نیز در حال پیگیری است، شناسایی چهره انسان با استفاده از شبکه‌های عصبی نیز عنوان طرح دیگری است که این روش متفاوت از شناسایی چهره انسان دقت بالاتری داشته و کاربردهای فراوانی همچون در ارتباط متقابل انسان و رایانه، جستجوی افراد خاص در داده‌های حجیم همانند اینترنت، تبلیغات هدفمند در فروشگاه‌ها و دارد.»

وی درباره ساخت نمونه سیستم آزمایشگاهی دستگاه fNIRS گفت: «این دستگاه که در پژوهش‌ها و هم در درمان بیماری‌های خاص کاربرد دارد، هم اکنون در دنیا موجود و بسیار گران‌قیمت است و برای ورود کشور به این بازار تولید داخلی نسل‌های بعدی این سیستم در دستور کار ستاد قرار دارد.»

خرازی با اشاره به ساخت نمونه آزمایشگاهی دستگاه TD/ACS توسط ستاد تصریح کرد: «این دستگاه برای تحریک نواحی مختلف مغز توسط میدان الکتریکی با جریان مستقیم یا متناوب است و در درمان افسردگی، اختلالات حرکتی، میگرن، سکته، اعتیاد، زنگ گوش، دردهای مزمن کاربرد دارد. هزینه کم، سادگی و ایمنی این روش قابل توجه است که کار پژوهشی و ساخت نمونه آزمایشگاهی آن به پایان رسیده و پروژه آماده فاز بعدی و تجاری‌سازی محصول است.»

 

ایسوس

نظر شما چیست؟