با رشد علم پزشکی؛ پیوند قلب ساده می‌شود
رشد یک قلب تپنده با سلول‌های بنیادی امکان‌پذیر شد
دانشمندان موفق شدند با ابداع یک روش جدید به عمل پیوند قلب و ایجاد شرایط رشد آن کمک کنند. روشی که می‌تواند باعث رشد ناگهانی علم پزشکی مدرن شود.

بیشتر از یک‌سوم مردم آمریکا که نیاز به یک قلب جدید دارند ممکن است تا یک سال منتظر عمل پیوند بمانند و شاید هم هیچ‌وقت این اتفاق برای آن‌ها پیش نیاید. اما آن‌هایی که خوش‌شانس‌تر هستند هم با خطر پس زدن آن توسط بدن مواجه می‌شوند.

اما بر اساس گزارشی که در مجله Circulation Research به چاپ رسید؛ تیمی متشکل از محققان بیمارستان عمومی ماساچوست و دانشکده پزشکی هاروارد اعلام کردند که موفق شدند با استفاده از سلولهای پوست یک فرد بزرگ‌سال؛ بافت‌های قلب در حال کار انسان را رشد دهند.

پیش از این هم تلاش‌هایی برای رشد بافت قلب صورت گرفته بود؛ اما در این روش؛ دانشمندان به راه‌کاری برای ایجاد ساختار موردنیاز جهت رشد قلب دست پیدا کردند.

مطلب پیشنهادی

این سنسور کوچک تشنگی را تشخیص می‌دهد
قدمی بزرگ در زمینه تشخیص هیدراتاسیون

در روش‌های قبلی که روی قلب موش‌ها صورت گرفت؛ دانشمندان قبل از معرفی سلول‌های بنیادی به باقیمانده ماتریس؛ از یک پاک‌کننده استفاده کردند تا زمان وارد کردن عضو اهدایی به بدن گیرنده؛ جلوی هر چیزی که باعث واکنش از طرف سیستم ایمنی بدن می‌شود گرفته شود. این روش در حقیقت پایه و چارچوب مورد نیاز برای یک قلب تازه رشد کرده را فراهم می‌کند.

در تحقیق اخیر نیز از همین روش استفاده شد. ولی این بار این کار توسط سلول‌های یک انسان بالغ انجام شد. بعد از شستشوی قلب در یک محلول کاملا غنی از مواد مورد نیاز قلب؛ آن‌ها توانستند در شرایط مشابه بافت جدید را پرورش دهند.

بعد از دو هفته؛ به بافت قلب فرد مورد مطالعه شوک وارد شد و مشاهده شروع تپش قلب؛ باعث شادمانی و خوشحالی آن‌ها شد. البته خود بافت؛ شباهت زیادی به شکل‌گیری طبیعی قلب رشد نیافته داشت.

حالا هدف محققان رشد تمام سیستم قلب انسان است هرچند که راه زیادی برای این خواسته در پیش است. علم پزشکی مدرن هنوز موفق نشده به آن نقطه دست پیدا کند.

در ابتدا باید تعداد سلول‌های بنیادی که می‌تواند پرورش پیدا کند؛ افزایش یابد. چون ساخت قلب ده‌ها میلیارد سلول نیاز دارد. بعد از این مرحله است که سلول با سرعت بیشتری رشد پیدا می‌کند. در نهایت؛ آن‌ها باید شرایط رشد قلب را اصلاح کنند و بیشتر آن را به‌سمت شرایط دنیای واقعی سوق دهند.

با برطرف شدن این موانع؛ دانشمندان بدون شک علم پزشکی مدرن را تغییر می‌دهند.

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟