استفاده از نور فلورسنت در تشخیص بیماری
روش جدید تصویربرداری به تشخیص زودهنگام سرطان کمک می‌کند
روش جدیدی برای تصویربرداری معرفی شده که می‌تواند در آینده نشانه‌های بیماری را شناسایی کند. بر اساس نتایج یک تحقیق جدید؛ این روش که به آن HySP یا Hyper-Spectral Phasor گفته می‌شود؛ بر اساس یک روش ساده و پایه‌ای که توسط محققان پزشکی استفاده می‌شود موجب بهبود تصاویر ثبت شده می‌شود.

مولکول‌ها تحت طول موج‌های متفاوت از نور به شکل‌های مختلفی حرکت می‌کنند به‌ویژه اگر این نور فلورسنت باشد. روی هم قرار دادن این تصاویر باعث تشکیل یک تصویر از سلامت مولکول می‌شود. انجام این کار تا به‌حال کند بوده و در عین حال فشار زیادی به نیروی کار وارد می‌کرده؛ اما الگوریتم جدید این کار را ساده‌تر می‌کند.

«فرانچسکو کاترل»؛ دکتر مرکز عکس‌برداری Translational در USC که تخصص آن تصویربرداری سیستم‌های بیولوژیکی است؛ می‌گوید: "با نگاه کردن به اهداف متعدد؛ یا با مشاهده حرکت‌های زیاد اهداف؛ می‌توانیم دید بهتری از اتفاقاتی که واقعا در سیستم‌های پیچیده موجودات زنده می‌افتد؛ به‌دست آوریم."

البته استفاده از چنین روشی خطرناک و بحرانی است؛ به‌ویژه این‌که بدانیم پی‌بردن به شروع دوره بیماری مانند پیدا کردن سوزن در انبار کاه است. محققان با مانیتور کردن تغییرات در طول زمان می‌توانند درک بهتری از رفتار بیماری‌ها داشته باشند.

روش HySP این کار را در یک مرحله انجام می‌دهد؛ اما سیستم‌های دیگر قبل از این‌که از الگوریتم‌ها برای کنار هم گذاشتن اسکن‌ها استفاده کنند؛ هر کدام‌شان را به‌طور جداگانه اجرا می‌کنند. این فرآیند بسیار زمان‌بر و در عین‌حال گران است و در کنار آن‌ها به توان محاسبات خوبی نیاز دارد.

کاترل ادامه می‌دهد: "فرض کنید در حال نگاه کردن به ۱۸ هدف هستید. می‌توانید این کار را به‌یک باره انجام دهید و نیازی به اجرای ۱۸ تست جداگانه نخواهید داشت."

حتی بهتر از آن این‌که الگوریتم HySP به‌گونه‌ای طراحی شده که هرگونه تداخل را فیلتر کند اما در کنار آن؛ در جدا کردن نویز از سیگنال‌های ضعیف نیز مؤثر است. باز به همان گفته معروف "سوزن در انبار کاه" می‌رسیم؛ این مسئله در شناسایی اولیه بیماری‌ها و مشکلات جسمی و سلامتی نقش اساسی دارد و به درمان‌های مؤثرتر کمک شایانی می‌کند.

محققان USC در مراحل اولیه؛ تست‌های خود را روی یک گونه ماهی به‌نام Zebra Fish انجام دادند اما قرار است در آینده HySP روی انسان تست شود؛ به‌خصوص آن دسته از افرادی که عضو ارتش هستند و در مأموریت‌های خود در معرض مواد شیمیایی قرار گرفته‌اند. این سربازان در زمان جنگ به‌دلیل قرار گرفتن در چنین شرایطی آسیب‌های جدی به ریه‌های‌شان وارد شده است. یک میله بسیار کوچک با نور فلورسنت وارد ریه می‌شود و تصاویری از بافت‌های اطراف می‌گیرد. تصاویر ثبت شده با تصاویر مربوط به ریه‌های سالم مقایسه می‌شود و محققان امیدوارند که در این مرحله به تفاوت‌های موجود پی ببرند.

مطلب پیشنهادی

پایش علائم حیاتی بیماران با دوربین

اگر این تست‌ها با موفقیت انجام شود؛ آن‌ها امیدوارند که این روش برای تشخیص بیماری‌های ریه قابل استفاده باشد. محققان اظهار می‌کنند که فناوری آن‌ها می‌تواند در دوربین اسمارت‌فون‌ها نیز به‌کار رود: از یک جراحت عکس بگیرید تا دکتر با دیدن آن احتمال سرطان را تشخیص دهد. این همان چیزی است که محققان به دنبال‌اش هستند.

این تحقیق در مجله شماره نهم ژانویه Nature Methods به چاپ رسید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟