آیا اپل به دنبال دزدیدن نوآوری‌های سایر شرکت‌های رقیب است؟
مدیرعامل مایکروسافت طراحی دو منظوره آیپد پرو اپل را مسخره کرد!
مدیرعامل مایکروسافت، آقای ساتیا نادلا (Satya Nadella) در مصاحبه‌ای که به تازگی انجام داده به شکل کنایه‌آمیزی آقای تیم کوک و طراحی دو منظوره آیپد پرو اپل (iPad Pro) را زیر سوال برد! با سایت شبکه همراه باشید تا نگاهی به این موضوع و تمسخر اپل از سوی مدیرعامل مایکروسافت داشته باشیم.

1606683296_1_0.gif

آقای ساتیا نادلا مدیرعامل شرکت مایکروسافت به تازگی و طی مصاحبه‌ای که با روزنامه The Australian Financial Review داشته، به شکل هوشمندانه‌ای آقای تیم کوک (Tim Cook) و طراحی دو منظوره آیپد پرو اپل را مورد تمسخر قرار داده است. وی از مایکروسافت و طبیعت ریسک‌پذیر این شرکت صحبت به میان آورده است و مدعی شده که این ویژگی در شرکت‌های رقیب این کمپانی (اپل) مشاهده نمی‌شود!

مطلب پیشنهادی

اپل ساخت روترهای وای‌فای را متوقف کرد
احتمالا AirPort Extreme جمع‌آوری می‌شود

پیش از اینکه به بخش کنایه‌آمیز صحبت آقای ساتیا نادلا بپردازیم، باید به موضوعی اشاره کنیم که مربوط به سال 2012 میلادی می‌شود. زمانی که در سال 2012 میلادی، مایکروسافت ایده طراحی و عرضه تبلت‌های دو منظوره (تبلت‌های سرفیس) که می‌توان از آن‌ها به عنوان لپ‌تاپ یا تبلت استفاده کرد را مطرح ساخت، شرکت اپل و آقای تیم کوک در قبال این موضوع از خود عکس‌العمل تمسخرآمیزی نشان داده بودند! آقای تیم کوک در پاسخ به ایده مایکروسافت عنوان کرد که پیاده‌سازی این ایده شبیه به تولید لوازم خانگی است که نقش توستر و یخچال را به طور همزمان ایفا کند. این ایده شاید قابل پیاده‌سازی باشد اما دردسرهای منحصر به فرد خود را دارد و مورد استقبال کاربران قرار نمی‌گیرد!

جملاتی که آقای کوک برای شرح مخالفت خود در قبال ایده تبلت‌های دو منظوره مایکروسافت به کار برد شاید چندان توهین‌آمیز نباشند اما لحن گفتاری وی به شکلی بود که کاملا احساس تمسخر را به شنونده و بیننده منتقل می‌کرد. آقای تیم کوک به نوعی اشاره کرد که پیاده‌سازی ایده مربوط به تبلت‌های دو منظوره یا دو کاره تنها برای افرادی جالب است که تکلیف خود را نمی‌دانند و از نیاز خود آگاهی ندارند. بنابراین آقای تیم کوک و اپل با ایده مایکروسافت و تولید تبلت‌های دو منظوره مخالفت کرده بود و به طور غیرمستقیم مایکروسافت را مورد تمسخر قرار داده بود.

همانطور که می‌دانید اپل در ماه آگوست از تبلت آیپد پرو خود رونمایی کرد. در حین رونمایی از این محصول اپل با صراحت تمام مدعی شد که تبلت آیپد پرو یک کامپیوتر کامل و قدرتمند است! به بیان دیگر اپل به دو منظوره بودن آیپد پرو اشاره کرده است و عنوان داشته که کاربران می‌توانند از این محصول هم به عنوان یک تبلت استفاده کنند و هم به عنوان یک لپ‌تاپ یا کامپیوتر! با توجه به این موضوع مشخص می‌شود که اظهارنظر آقای تیم کوک در سال 2012 چندان جالب توجه نبوده است. حال آقای ساتیا نادلا در مصاحبه خود فلش‌بکی به سال 2012 زده و این چنین عنوان داشته است:

"سه سال پیش، ایده مربوط به سبک طراحی دو منظوره یا دو کاره مورد انتقاد قرار گرفت و بسیار افراد موفق عمل کردن این ایده را زیر سوال بردند. اما حالا می‌بینید که حتی شرکت‌های رقیب و کمپانی‌هایی که این ایده را با ترکیب توستر و یخچال مقایسه می‌کردند هم سعی در کپی‌برداری از آن دارند! بنابراین تبلت‌های دو منظور جایگاه خود را در بین کاربران پیدا کرده‌اند و ایده مایکروسافت در این زمینه نمایش‌دهنده ریسک‌پذیری این کمپانی است."

گفته‌های آقای ساتیا نادلا به واقع معقولانه هستند. اگر اپل با این ایده مشکل داشته، بهتر بود که از آن در طراحی محصولاتش استفاده نمی‌کرد! البته این اولین باری نیست که اپل ایده‌های موفقیت‌آمیز سایر شرکت‌های رقیب خود را زیر سوال می‌برد. اگر به خاطر داشته باشید زمانی که در سال 2011 فبلت گلکسی نوت اورجینال سامسونگ با صفحه نمایش بزرگ 5.3 اینچی معرفی شده بود هم اپل در بیانیه تمسخرآمیزی عنوان داشت که این محصول شبیه به یک نان بربری است!

حال مشاهده می‌کنیم که تجهیز گوشی‌های هوشمند به صفحه‌نمایش‌های بزرگ و 5 اینچی امری کاملا شایع شده و سری فبلت‌های گلکسی نوت سامسونگ از پرطرفدارترین محصولات اندرویدی موجود در بازار هستند. حتی خود اپل هم مجبور شد که نسبت به تغییر ابعاد و اندازه آیفون‌هایش اقدام کند و حتی نسخه فبلت مانند آیفون‌هایش را با لقب اختصاصی "پلاس" یا همان "Plus" روانه بازار سازد. بنابراین به نظر نمی‌رسد که اپل چندان در زمینه نوآوری حرفی برای گفتن داشته باشد و بیشتر از نوآوری‌ها و ایده‌های نوین شرکت‌های رقیب در ساخت محصولاتش استفاده می‌کند. نظر شما در رابطه با این موضوع چگونه است؟

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟