نگاهی نزدیک به گوشی ماژولار و مربوط به پروژه آرا گوگل!
تصاویر واقعی گوشی ماژولار گوگل (پروژه آرا) فاش شد + گالری عکس
به تازگی شاهد انتشار تصاویر و مشخصات فنی یک گوشی هوشمند ماژولار بودیم که ظاهرا محصول ناکامی بوده که گوگل برای توسعه پروژه آرا (Project Ara) خود بر روی آن فعالیت می‌کرد. این اولین باری است که شاهد انتشار این چنینی تصاویر و مشخصات فنی گوشی ماژولار مرتبط با پروژه آرا گوگل هستیم. با سایت شبکه همراه باشید.

پروژه آرا گوگل یا همان "Project Ara" یک پروژه ناموفق بود و گوگل رسما از تلاش به منظور توسعه آن صرف نظر کرد. با این حال دیده شده که شرکت‌های تولید کننده گوشی نظر شرکت ال‌جی از ایده مربوط به این پروژه در طراحی پرچمداران خود استفاده کرده‌اند. پروژه آرا، پروژه‌ای بود که گوگل طرح اولیه آن را مطرح کرد و قصد داشت که با پیاده‌سازی آن تحولی عظیم در صنعت موبایل ایجاد کند.

گوگل در پروژه آرا قصد داشت که گوشی‌های هوشمند ماژولاری تولید کند که قطعات سخت افزاری آن‌ها قابل جداسازی و ارتقاء باشند. تصور کنید که چیزی مانند کامپیوترهای قدیمی را در گوشی هوشمند پیاده‌سازی کنیم و بتوانیم قطعات سخت افزاری آن‌ را به روز رسانی کنیم. بدین صورت دیگری نیازی به خرید گوشی‌های جدید و قدرتمندتر وجود نداشت و کاربر در هر زمان که تمایل داشت می‌توانست هر بخش سخت افزاری از گوشی خود را ارتقاء دهد.

متاسفانه گوگل در پیاده‌سازی این پروژه ناکام بود، اما بسیاری از کارشناسان عقیده دارند که در آینده شاهد پیاده‌سازی این پروژه و طرح مفهومی آن خواهیم بود. گوشی هوشمند ال‌جی جی 5 که پرچمدار سال 2016 ال‌جی است به نوعی ایده پروژه آرا را در بر می‌گیرد. البته قرار بود پروژه آرا گوگل بسیار وسیع‌تر از آنچه که در گوشی ال‌جی جی 5 شاهد آن هستیم، باشد. تصور کنید که بتوانید دوربین گوشی خود را 8 مگاپیکسلی به 23 مگاپیکسلی ارتقاء دهید یا رم آن را از 2 گیگابایتی به 6 گیگابایتی ارتقاء دهید!

در هر صورت مهر عدم موفقیت و ناکامی به پروژه آرا گوگل وارد شده است. به تازگی و برای اولین باز شاهد انتظار عکس‌هایی هستیم که مربوط به گوشی هوشمند رسمی گوگل با طراحی ماژولار می‌شود. این گوشی نمونه آزمایشی اصلی است که گوگل برای توسعه پژوه آرا بر روی آن فعالیت می‌کرد. البته پیش از این گوگل چند نمونه از گوشی‌های مرتبط با پروژه آرا را به معرض دید عموم قرار داده بود، اما هیچ یک از آن‌ها جزئیاتی که هم اکنون به همراه تصاویر این گوشی هوشمند منتشر شده‌اند را به همراه نداشتند.

این گوشی هوشمند ماژولار با کد A8A01 شناخته می‌شود و سیستم روی چیپ (SoC) اسنپدراگون 810 کوالکام به صورت پیش‌فرض در آن استفاده شده است. رم آن 3 گیگابایتی است و حافظه داخلی این گوشی 32 گیگابایتی است. صفحه نمایش این گوشی هوشمند 5.46 اینچی بوده و وضوح تصویر فول اچ‌دی را ارائه می‌کند. همانطور که می‌بینید مشخصات پیش‌فرض این گوشی بسیار شبیه به مشخصات فنی پرچمداران اندرویدی سال 2015 هستند. بنابراین به نظر می‌رسد که گوگل تا سال گذشته بر روی پروژه آرا و توسعه گوشی‌های ماژولار خود فعالیت می‌کرد.

باتری گوشی ماژولار گوگل ظرفیت پیش‌فرض 3450 میلی آمپر ساعتی دارد و سیستم عامل آن اندروید 7.0 نوقا است که موضوع جالبی به نظر می‌رسد! دوربین اصلی 2.1 مگاپیکسلی و دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی هم از دیگر قطعات ماژولار گوشی مورد نظر هستند. این گوشی ماژولار نمونه ناکام و ناموفق پروژه آرا گوگل است.

با این حال مشاهده آن حس خوبی را به ما منتقل می‌کند. به واقع به نظر نمی‌رسد که گوگل در پیاده‌سازی پروژه آرا و طراحی گوشی‌های ماژولار چندان هم ناموفق بوده باشد! شاید گوگل برای آینده و ادامه توسعه پروژه آرا خود برنامه‌ریزی‌های پشت پرده‌ای داشته باشد! نظر شما در رابطه با این موضوع چگونه است؟

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟