رقیبی ارزان‌قیمت
دانشمندان به ترکیبی جایگزین برای گرافین دست یافتند
محققان دانشگاه کنتاکی در یک شبیه‌سازی کامپیوتری موفق شدند تا با تلفیق سه عنصر سیلیکون، نیتروژن و بورن، به ماده‌ای مرکب دست یابند که از ساختار شش ضلعی بسیار نزدیک به گرافین برخوردار بوده و با افزودن عناصر دیگر، امکان تغییر در ساختار رسانایی آن نیز وجود دارد. در حال حاضر این طرح از مرحله تئوری عبور کرده و قرار است در دانشگاه Louisville و در شرایط حقیقی آزمایش شود.

سیلیکون ماده‌ای است که اساس تراشه‌های محاسباتی و سوئیچینگ را تشکیل می‌دهد و سالیان طولانی است که در صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. سیلیکون در حال حاضر به جایی رسیده که با محدودیت‌ در کوچک‌سازی ویفر و افزایش ترانزیستورهای سوئیچینگ روبرو شده است. بیش از نیم دهه است که دانشمندان کار روی گرافین، به عنوان جایگزین سیلیکون را آغاز کرده‌‌اند که در مراحل نهایی و استفاده در صنایع قرار دارد؛ اما گویا محققان به این ماده کربنی کم ضخامت هم راضی نیستند و در همین راستا، کارهای تحقیقاتی بر روی یک ماده مرکب برای جایگزینی با گرافین را آغاز کرده‌‌اند. در این شبیه‌سازی رایانه‌ای که در دانشگاه کنتاکی انجام شده، سه عنصر سیلیکون، نیتروژن و بورن با هم ترکیب شده و ماده‌ای به ضخامت یک اتم (برابر با ضخامت گرافین) پدید آمده که خواصی شبیه به گرافین دارد.

محققان به ماده‌ای ترکیبی دست یافتند که خواصی بیشتر از گرافن دارد

ساختار شش ضلعی ماده جدید شبیه به گرافین است؛ اما از ساختار همگنی نسبت به شش ضلعی گرافین برخوردار نیست. با اینکه ماده مرکب حاصل شده مانند گرافین، از ساختار همگنی برخوردار نبوده و گوشه‌‌های اضلاع آن کاملاً صاف نیست؛ اما این متغیر می‌تواند خواص ماده مرکب را نسبت به گرافین افزایش دهد. برای نمونه، می‌توان با اتصال عناصر دیگر به بالای اتم‌‌های سیلیکون به عنوان یکی از سه المان تشکیل دهنده، ماده جدید مرکب را به یک ماده‌ نیمه‌رسانا تبدیل و از آن در صنایع تراشه‌سازی استفاده کرد و این در حالی است که گرافین از این‌گونه خواص برخوردار نیست. هرچند تمامی این تحقیق و محاسبات آن به‌صورت تئوری انجام شده است؛ اعلام این خبر دلگرمی زیادی را در میان تراشه‌سازان و تولیدکنندگان المان‌‌های الکترونیکی برای استفاده از سیلیکون‌هایی با ساختار تغییر یافته و قابلیت‌‌های بالاتر ایجاد کرده است.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟