تولیدکنندگان اسمارت‌فون از حالا به‌بعد باید برای گوگل پلی، مپس، جیمیل و یوتیوب هزینه پرداخت کنند
با تصمیم گوگل برای گرفتن هزینه از اپ‌ها، گوشی‌های اندروید به‌طور کلی تغییر می‌کنند
ممکن است به‌زودی محبوب‌ترین سیستم‌عامل موبایلی دنیا ظاهری کاملا متفاوت داشته باشد زیرا گوگل اعلام کرد که تولیدکنندگان اسمارت‌فون از این به‌بعد دسترسی آزاد به اپ‌های محبوب اندروید مانند جیمیل، یوتیوب، مپس و گوگل پلی را نخواهند داشت.

1606683296_1_0.gif

اوایل سال جاری میلادی بود که کمیسیون اروپا غول فناوری دنیا را به‌دلیل نقض قوانین ضداعتماد در رابطه با هزینه لایسنس اپ‌هایی که روی پلی استور هستند به‌پرداخت 5 میلیارد دلار محکوم کرد. 

تا به‌امروز، تمام دستگاه‌های اندرویدی اعم از گوشی و تبلت با موتور جستجوی گوگل و مرورگر کروم که از پیش نصب شده بودند عرضه می‌شدند. اما قانون‌گذاران اروپایی آن‌را غیرقانونی می‌دانند. از تاریخ 29 اکتبر، تمام دستگاه‌هایی که از این سیستم‌عامل استفاده می‌کنند و در اروپا عرضه می‌شوند باید هزینه‌های جدیدی که برای لایسنس استفاده از این برنامه‌ها درنظر گرفته شده را پرداخت کنند.

«هیروشی لاکهایمر»، معاون ارشد گوگل در زمینه اکوسیستم‌ها و پلتفرم‌ها در یک پست خبری گفت: "با توجه به این‌که نصب موتور جستجوی گوگل و کروم در کنار سایر اپ‌ها باعث رشد و توسعه و هم‌چنین پخش آزاد اندروید در نقاط مختلف دنیا شد، به‌زودی موافقت‌نامه جدیدی را در رابطه با هزینه لایسنس‌ها برای اسمارت‌فون‌ها و تبلت‌هایی که در منطقه اقتصادی اروپا (EEA) عرضه می‌شوند معرفی می‌کنیم. اندروید هم‌چنان رایگان و متن باز باقی خواهد ماند."

این تصمیم برای کاربران اندروید به چه معنی است؟

به‌طور خلاصه، اپ‌هایی که توسط تولیدکنندگان روی گوشی‌ها و تبلت‌ها نصب می‌شوند می‌توانند ظاهر کاملا متفاوتی داشته باشند. ممکن است به‌جای جستجوی گوگل و کروم که همیشه در کنار اندروید دیده شده‌اند، شاهد برنامه‌های دیگری باشیم. 

این تغییر می‌تواند خبر خوبی برای سایر مرورگرها و موتورهای جستجو باشد چون می‌توانند به‌جای کروم از همان ابتدا روی گوشی‌های اندروید نصب شوند.

با توجه به بحران‌ها و رسوایی‌های اخیر فیسبوک و گوگل در رابطه با داده‌ها و اطلاعات کاربران، تولیدکنندگان این دستگاه‌ها ممکن است تصمیم به ارائه اپ‌هایی بگیرند که توجه بیشتری به‌حریم شخصی کاربران در محیط آنلاین دارد.

یکی از این موتورهای جستجو می‌تواند موتور جستجوی خصوصی DuckDuckGo باشد. سهم این موتور از بازار جهانی جستجو تنها 0.18 درصد است.

موتور جستجو با محوریت حریم شخصی چیزی حدود 30 میلیون جستجو در روز را در برمی‌گیرد. جالب است بدانید که گوگل هر 15 دقیقه چیزی حدود 30 میلیون جستجو دارد.

اما این مسئله چه تاثیری برای تسلط گوگل بر بازار موبایل دارد؟

سیستم‌عامل اندروید روی بیشتر از 80 درصد اسمارت‌فون‌های دنیا اجرا می‌شود و خیلی بعید است که سیستم جدید لایسنسینگ گوگل باعث تغییر قابل توجهی در این زمینه شود.

موردی که می‌تواند تغییر کند فراگیر بودن موتور جستجو، اپ‌ها و سایر ویژگی‌ها است. شاید مهم‌ترین آن‌ها به هزینه‌های پلی استور مربوط می‌شود که به‌عنوان دروازه‌ای برای اپ‌های محبوبی است که می‌توانند دانلود شوند.

البته، همه اپ‌ها از طریق گوگل پلی در دسترس نیستند، به‌عنوان مثال Epic Games در ابتدای سال جاری تصمیم گرفت تا نسخه اندرویدی گیم فوق‌العاده محبوب خود به‌نام Fortnite را از طریق وبسایت خودش عرضه کند تا نیازی به‌پرداخت هزینه به گوگل نداشته باشد.

اگر هزینه لایسنسینگ برای تولیدکنندگان گوشی و تبلت مشکل‌ساز شود شاید این راه جدید برای توزیع و نشر اپ‌ها تبدیل به ترندی شود که تسلط گوگل بر بازار را به‌خطر بیاندازد. خطری که می‌تواند از ایمیل تا مپ‌ها را در بربگیرد.

برای تصدیق این موضوع دوباره به گیم Fortnite اشاره می‌کنیم. با این‌که برای ارائه این گیم از گوگل پلی استفاده نشد اما Fortnite باز هم موفق شد در اولین ماه انتشار خود به‌رقم فوق‌العاده 15 میلیون دانلود برسد. این مسئله نشان می‌دهد که اپ استور گوگل برای رسیدن به‌موفقیت یک شرط لازم به‌حساب نمی‌آید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟