کامپیوتر بسیار ریزی که برای اهداف پزشکی ساخته شده است
ریزترین کامپیوتر دنیا از دانه برنج هم کوچک‌تر است
شرکت آی‌بی‌ام در ماه مارس کوچک‌ترین کامپیوتر دنیا را معرفی کرد. اما یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه میشیگان کامپیوتری ساخته که ادعا می‌کند از کامپیوتر آی‌بی‌ام هم کوچک‌تر است. این کامپیوتر که هر سمت آن تنها 0.33 میلی‌متر است از دانه برنج هم کوچک‌تر است.

 کلمه "کامپیوتر" یک پی‌سی بسیار کوچک شده‌ای را در ذهن ما ترسیم می‌کند که می‌تواند روی نوک انگشتان‌مان قرار بگیرد. اما یک تیم از میشیگان آمریکا این کلمه را به‌چالش کشیده‌ است. 

وقتی دسکتاپ یا لپ‌تاپ را خاموش می‌کنید، تمام برنامه‌ها و داده‌های مربوط به آن‌ها هم‌چنان در فضای ذخیره داخلی دستگاه باقی می‌ماند. دستگاه را که روشن می‌کنید تمام برنامه‌ها، گیم‌ها، اسناد و فیلم‌ها دوباره ظاهر می‌شوند. اما این قضیه در مورد "کامپیوترهایی" که توسط تیم تحقیقاتی آی‌بی‌ام و میشیگان ساخته شده صدق نمی‌کند.

کامپیوتر جدید آن‌ها از فوتوولتائیک استفاده می‌کند، روشی که نور را به الکتریسیته تبدیل می‌کند. این کامپیوتر دارای یک پردازنده، حافظه، فرستنده‌ها و دریافت کننده‌های وایرلس است. این فرستنده‌ها و دریافت کننده‌ها داده‌ها را از طریق نور ارسال و دریافت می‌کنند. این پکیج شامل یک ایستگاه پایه نیز هست که انرژی مورد نیاز برای روشن شدن و برنامه‌نویسی کامپیوتر را از طریق نور فراهم می‌کند. این ایستگاه هم‌چنین تمام داده‌های فرستاده شده را دریافت می‌کند.

این کامپیوتر بسیار ریز و کوچک در حال حاضر به‌عنوان یک سنسور دمای دقیق عمل می‌کند. برای تبدیل دما به وقفه‌های زمان‌بندی شده از پالس‌های الکترونیکی استفاده می‌شود. به‌عنوان مثال، این کامپیوتر توانایی گزارش دماهای موجود در یک کلاستر از سلول‌های داخل تومور را با ضریب خطای 0.1 درجه سانتیگراد دارد.

"گری لوکر"، پروفسور مهندسی رادیولوژی و بیومدیکال در این‌باره می‌گوید: "از آن‌جایی که این سنسور دما بسیار کوچک و سازگار با بیو است، می‌توانیم آن‌را داخل بدن موش قرار دهیم و سپس سلول‌های سرطانی در اطراف آن رشد کنند. ما از این سنسور دما برای بررسی تغییرات دما در داخل تومور در برابر بافت‌های طبیعی و معمولی استفاده می‌کنیم و تلاش می‌کنیم تا از تغییرات دمایی برای تعیین موفقیت یا عدم موفقیت روش درمانی استفاده کنیم."

تیم تحقیقاتی به‌دلیل نیازی که در زمینه تورمورشناسی بود این روش را انتخاب کردند، اما با توجه به انعطاف‌پذیر بودن کامپیوتر ساخته شده می‌توان از آن برای نیازهای گوناگون مانند نظارت‌های صوتی و تصویری، مانیتور کردن مخازن نفت، تحقیقات بر روی سرطان و موارد متعدد دیگر استفاده کرد.

در کانون تیم تحقیقاتی میشیگان پروفسور "دیوید بلاو" قرار دارد. وی پروفسور مهندسی کامپیوتر و الکترونیک است. تیم وی برای رسیدن به این کامپیوتر کار ساده‌ای در پیش نداشتند. با توجه به‌اندازه آن، پکیج سیستم شفاف است، برای همین مدارات بسیار کوچک و ریز آن در معرض نوری که از ایستگاه پایه و هم‌چنین LED خودِ کامپیوتر منتشر می‌شد قرار می‌گرفتند. آن‌ها با توجه به نوع طراحی مدارها مجبور بودند از راه دیگری استفاده کنند.

بلاو می‌گوید: "در حقیقت باید راه‌های جدیدی برای رسیدن به طراحی مدارها ابداع می‌کردیم که هم توان مصرفی کمی داشته باشند و هم توان استقامت در برابر نور را داشته باشند." 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟