قرارگیری بالن، پهپاد و کشتی فضایی
لایه استراتسفر زمین تحت کنترل ایران قرار می‌گیرد
استراتسفر یک لایه از جو زمین است که برخی کشورها در تلاش‌اند برای عملیات فضایی از این لایه استفاده کنند و تاکنون فعالیت‌هایی برای استفاده از لایه استراتسفر جو، صورت گرفته است که از جمله آن می‌توان به بالن گوگل اشاره کرد. حسن حدادپور، رئیس پژوهشگاه فضایی ایران از آغاز فاز تحقیقاتی و مطالعاتی استفاده از لایه استراتسفر زمین برای قراردادن بالن، پهپاد و کشتی فضایی در جهت عملیات تصویربرداری و حمل محموله های مخابراتی خبر داد.

1606683296_1_0.gif

حدادپور با تاکید براینکه تاکنون تمامی اقدامات صورت گرفته از سوی کشورها در حد طرح‌های تحقیقاتی و مطالعاتی بوده است و به‌صورت عملیاتی تاکنون هیچ کشوری نتوانسته از لایه استراتسفر استفاده کند، اضافه کرد: «در زمینه این طرح‌های تحقیقاتی، قصد اعزام پهپاد برای قرارگرفتن در لایه استراتسفر وجود دارد و شرکت‌هایی مانند فیس‌بوک و سازمان ناسا در حال انجام این پروژه برای دست یافتن به این هدف هستند. شرکت‌هایی مانند تالس نیز در حال انجام این پروژه هستند تا یک کشتی فضایی را در لایه استراتسفر قرار دهند. پژوهشگاه فضایی ایران نیز به‌عنوان بخش پژوهشی کشور در حوزه فضا، به دنبال انجام یک سری پروژه در لایه استراتسفر است که در حال حاضر یک بالن استراتسفری را دنبال می کنیم و در ادامه به دنبال قراردادن کشتی فضایی و پهپاد در این لایه از جو زمین هستیم.»

مطلب پیشنهادی

امکان لمس واقعی فضای وب فراهم شد

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران با بیان اینکه این پروژه به‌طور کل در حوزه پروژه‌های پژوهشی قرار دارد و در دنیا نیز به مرحله عملیاتی نرسیده است، خاطرنشان کرد: «با توجه به اینکه لایه استراتسفر حدود ۲۰ کیلومتری از سطح زمین قرار دارد، اگر شی پرنده‌ای در این ارتفاع قرار گیرد به علت رقیق بودن جو، انرژی کمتری برای حرکت نیاز دارد و شاید بتوان از طریق انرژی خورشیدی، نیروی مورد نیاز این پرنده را تامین کرد. از طرف دیگر اگر محموله‌های سنجشی و یا مخابراتی همراه با این پرنده اعزام شود، می‌تواند نقش موثری در رله مخابراتی و تهیه داده‌های سنجشی و عکس‌برداری داشته باشد که به‌طور معمول، هزینه آن فوق‌العاده کمتر از ساخت و پرتاب یک ماهواره خواهد بود. درصورتی که استفاده از پرنده‌های استراتسفری به‌عنوان یک فناوری تثبیت شود، به احتمال قوی می‌تواند جایگزینی برای ماهواره‌های فضایی باشد.»

 

ایسوس

نظر شما چیست؟