یک عدد شگفت‌انگیز از تغییرات بشر در کره زمین
انسان 30 تریلیون تن ساخت‌و‌ساز در کره زمین انجام داده است!
بدون تردید برای شما هم این سئوال پیش آمده باشد که آیا ساخت‌و‌سازهای ما در وزن کره زمین تغییری ایجاد می‌کند؟ از آنجایی که هیچ نوع موادی از خارج وارد کره زمین نشده، لذا تغییری در وزن کره زمین پدید نخواهد آمد؛ اما عواقب ساخت‌و‌سازها حتی بیشتر از آن چیزی است که تصور می‌شود. جابجایی و تغییر اکوسیستم زیستی، بومی و آب‌و‌هوایی کره زمین، یکی از این عواقب است که در سال‌های اخیر با آثار زیانبار این تغییرات به وفور دست‌به گریبان بوده‌ایم. اما آیا فکر کرده‌اید که وزن کل ساخت‌و‌سازهای انجام شده در سرتاسر کره زمین چقدر است؟

1606683296_1_0.gif

گروهی از محققان با همکاری ۲۰ دانشمند و به سرپرستی دانشمندانی از دانشگاه لستر بریتانیا، موفق شدند تا برای اولین بار، وزن دقیق تکنوسفر (همه ساخت‌وسازهای انسان بر روی کره زمین) را محاسبه کنند. تکنوسفر شامل تمام ساخت‌وسازهای روی زمین از قبیل پل‌ها، جاده‌ها و ساختمان‌ها است. همچنین تمامی فناوری‌های کوچکتر، لباس‌ها و حتی کتاب‌ها را نیز دربرمی‌گیرد. تخمین بی‌سابقه دانشمندان درباره «تکنوسفر» یا به عبارتی تمام فناوری‌ها و ساخته‌های دست بشر بر روی زمین به عدد حیرت‌انگیز ۳۰ تریلیون تن رسیده است!

نکته جالب اینجا است که در این تخمین کلی حتی زباله‌های تولید شده توسط بشر نیز لحاظ شده است. از آن گذشته، تغییرات صورت گرفته در محیط‌زیست برای تأمین انرژی و غذای مردم جهان نظیر معادن و مزارع نیز به عنوان بخشی از عناصر تشکیل دهنده ساخت‌وسازهای دست بشر و حصول رقم ۳۰ تریلیون تنی نیز حساب شده است. اگر این تخمین دقیق باشد، باید گفت که در هر مترمربع از زمین ۵۰ کیلوگرم ساخت‌وساز دست بشر وجود دارد.

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟