در پی گزارش نشریه نیچر
29/08/1395 - 22:47
وزارت علوم برای تخلفات علمی کمیته حقیقت‌یاب تشکیل داد
گزارش نشریه علمی نیچر درباره سرقت علمی ۵۸ مقاله ایرانی حاشیه‌ها و تبعات زیادی در وزارت علوم و دانشگاه‌های سراسر کشور به دنبال داشته است. وزارت علوم برای واکنش به این موضوع کمیته حقیقت‌یاب تخلفات علمی تشکیل داده است.

1606683296_1_0.gif

وزارت علوم برای رسیدگی به موضوع تخلفات علمی کمیته حقیقت یاب تشکیل داد و مقرر شد دانشگاه ها کمیته ای برای رسیدگی به هرگونه تخلف و تقلب علمی تشکیل دهند. مقرر شده است یک کمیته حقیقت‌یاب به مسئولیت معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم تشکیل شود و با پیگیری مجدانه در این زمینه، موضوع را به طور دقیق و مستند و کارشناسانه مورد رسیدگی قرار داده و نتیجه را اعلام کند.

مطلب پیشنهادی

دفع بیش از ۵ میلیون حمله سایبری توسط آپای ایران

همچنین مقرر شده به روسای دانشگاه‌ها ابلاغ شود کمیته‌ای را برای رسیدگی به این امور تشکیل داده و ضمن پیگیری موضوع نتیجه رسما اعلام شود. به علاوه، از سوی وزارت علوم راهکارهایی برای جلوگیری از تکرار این نوع تخلف تعریف شود و از طریق کنترل مقالات علمی و پایان‌نامه‌ها و با استفاده از نرم‌افزارهایی همانند جو، ثبت پایان‌نامه‌ها و غیره از هرگونه سواستفاده جلوگیری و ممانعت به عمل آید. همچنین در قالب آیین‌نامه و دستورالعمل‌های مختلف، توجه ویژه به کیفیت امور تحقیقاتی، مکانیسم و ارتقای اعضای هیات علمی صورت گیرد.

از دیگر اقدامات این وزارتخانه ارسال آیین‌نامه و شیوه‌نامه‌های برخورد با تخلفات علمی استادان و دانشجویان به دانشگاه‌ها و  مراکز آموزش عالی است. همچنین، معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، لایحه‌ای را در مورد سرقت ادبی و تقلب علمی تنظیم کرده و پس از طی تشریفات قانونی مراتب را با قید فوریت به مجلس شورای اسلامی برای بررسی و تصویب تقدیم کرده است.   

 

ایسوس

نظر شما چیست؟