کسپرسکی و سیمانتک خبر دادند
یک حمله سایبری سازمان یافته به ایران کشف شد
در گزارشی که شرکت امنیتی "سیمانتک" منتشر کرد، گروه جاسوسی که به نام‌های "استرایدر" و "پروجکت‌سارون" معروفند، با بکارگیری بدافزار رمسک (Remsec) به اهدافی گزینش‌شده در کشورهای روسیه، چین، ایران، سوئد، بلژیک و روآندا حمله کرده است. کارشناسان امنیتی می‌گویند این بدافزار بیشتر در شبکه‌های سازمانی فعالیت دارد و حمله به رایانه‌های فردی، در دستور کارش واقع نشده است. از قابلیت‌های این بدافزار، به دست گرفتن کنترل کامل رایانه‌های قربانی، ضبط اطلاعات صفحه کلید کاربر و سرقت فایل‌ها و اطلاعات است.

1606683296_1_0.gif

شرکت امنیت سایبری کسپرسکی نیز در گزارشی در مورد این گروه هکری، جزئیاتی از فعالیت‌های آن را علیه اهدافی در برخی کشورها، منتشر کرد. کسپرسکی مدعی است که تاکنون موفق به کشف قطعی چهار هدف در روسیه، یک خط هوایی در چین، یک سازمان سوئدی و یک سفارت‌خانه در کشور روآندا شده است که همگی توسط این گروه، مورد تهاجم قرار گرفته‌اند. همچنین کسپرسکی در گزارش خود به این موضوع نیز اشاره کرده که حداقل 30 سازمان در روسیه، ایران و روآندا را شناسایی کرده که از اهداف این گروه هکری و جاسوسی بوده‌اند.

مطلب پیشنهادی

میلیون‌ها دلار بیت‌کوین به سرقت رفت!

به گزارش سایبربان، اهداف و نهادهای دولتی، مراکز تحقیقاتی و علمی، سازمان‌های نظامی، مخابراتی و مؤسسات مالی از جمله اهدافی بودند که همگی در لیست قربانیان بدافزار رمسک (Remsec) قرار دارند. در بخشی از گزارش سیمنتک درباره این گروه هکری آمده است: «براساس فعالیت‌هایی که از این گروه هکری رصد شد و همچنین با بررسی طبیعت اهدافی که این گروه به آن‌ها حمله کرده، احتمال این موضوع وجود دارد که گروه مذکور، از جانب یک دولت خاص حمایت شده باشد.» البته سیمنتک در گزارش خود، از هیچ کشور خاصی به عنوان عامل احتمالی این حمله، نام نبرد.
در پایان باید به این نکته نیز اشاره کرد که هر دو شرکت امنیتی سیمنتک و کسپرسکی، در گزارش‌های خود، از یافتن برخی مشابهت‌ها بین بدافزاری که توسط این گروه مورد استفاده قرار گرفته و بدافزار Flame، خبر داده‌اند. البته این دو شرکت، به این موضوع نیز تأکید کرده‌اند که هنوز به قطعیت نمی‌توان گفت که گروه‌های سازنده این دو بدافزار، با یکدیگر ارتباط مستقیم دارند. بدافزار Flame، پیش‌تر اهدافی را در ایران، مورد تهاجم قرار داده بود.

ایسوس

نظر شما چیست؟