21/01/1398 - 17:30
نرخ مالیات بر ارزش افزوده سال 98 + نحوه محاسبه
برای دریافت اطلاعات کامل و دقیق درباره مالیات بر ارزش افزوده، محاسبه مالیات بر ارزش افزوده، نرخ مالیات بر ارزش افزوده سال 98، تغییر نرخ مالیات بر ارزش افزوده و همچنین تمدید اجرای آزمایشی مالیات بر ارزش افزوده و به طور کلی نظام مالیاتی کشور ادامه مطلب را مطالعه و برای اطلاع از جزئیات کامل‌تر فایل های قانون مالیات بر ارزش افزوده و روش‌های محاسبه مالیات بر ارزش افزوده در ایران و جهان که توسط سازمان امور مالیاتی کشور تهیه شده دانلود نمایید.

نظام مالیاتی و مالیات بر ارزش افزوده سال 98

به طور کلی در نظام مالیاتی کشور چهار نوع مالیات اخذ می گردد:
1.مالیات بر درآمد
2.مالیات بر ارزش افزوده
3.مالیات تکلیفی 
4.مالیات بر اجاره

مالیات بر ارزش افزوده چیست ؟

مالیات بر ارزش افزوده در چند سال اخیر به انواع مالیات‌هایی که در نظام مالیاتی کشور دریافت می‌شود، اضافه شد.
مفهوم مالیات بر ارزش افزوده چیست؟ برای درک بهتر مفهوم این نوع مالیات، بهتر است ابتدا بدانیم ارزش افزوده در این قانون به چه معناست. ارزش افزوده، تفاوت بین ارزش کالا و خدمات فروخته شده با ارزش کالا و خدمات خریداری شده است.
مالیات بر ارزش افزوده، مالیاتی است که خریدار هنگام خرید کالا یا خدمات، باید به فروشنده بپردازد و فروشنده کالا و خدمات، این مالیات را در زمان‌های معینی به دولت پرداخت می‌کند.
نرخ مالیات بر ارزش افزوده، هر ساله از سوی دولت مشخص می‌شود. این نرخ، درصدی از مبلغ خالص صورتحساب فروش کالا یا خدمات است.
فروشنده کالا یا خدمات، هنگام فروش، علاوه بر بهای کالا یا خدماتی که ارایه می‌دهید، مالیات ارزش افزوده را نیز از خریدار دریافت می‌کند.
طبق قانون فروشنده در بازه‌های زمانی سه ماهه، محاسبه مالیات بر ارزش افزوده خود را انجام می دهد؛ یعنی مالیات بر ارزش افزوده پرداختی را از مالیات ارزش افزوده دریافتی کسر و مانده را حداکثر تا 15 روز پس از پایان هر سه ماهه، به حساب خزانه دولت واریز می کند.

چند نوع مالیات بر ارزش افزوده در قانون مقرر شده است ؟

در قانون سه نوع مالیات بر ارزش افزوده مقرر گردیده است :
مالیات بر ارزش افزوده از نوع مصرفی
مالیات بر ارزش افزوده از نوع درآمدی
مالیات بر ارزش افزوده از نوع تولیدی

نرخ مالیات بر ارزش افزوده سال 98

باتوجه به تمدید اجرای آزمایشی قانون مالیات بر ارزش افزوده تا زمان لازم الاجراء شدن قانون جدید در سال 98، نرخ مالیات بر ارزش افزوده کالا و خدمات عمومی در سال 1398 کماکان  9 درصد است. توضیح اینکه  نرخ مالیات بر ارزش افزوده در سال 98،  همانند سال گذشته معادل 9 درصد است و تغییری نخواهد کرد.
یادآور می شود، 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده مطابق قانون شامل 6 درصد مالیات و 3 درصد عوارض ارزش افزوده است.

روش محاسبه مالیات بر ارزش افزوده سال 98

روش تفریقی غیرمستقیم، در ادبیات مالیات بر ارزش افزوده، معروف به «روش صورتحساب» است. یعنی اینکه در این روش هر بنگاه: 
1- در هنگام خرید نهاده‌های مشمول مالیات: علاوه بر بهای مواد اولیه، حاصل‌ضرب نرخ مالیات بر ارزش افزوده در بهای کالای خریداری شده را به فروشنده می‌پردازد. (اعتبار مالیاتی)
2- در هنگام فروش: علاوه بر بهای محصول مشمول مالیات، حاصلضرب نرخ مالیات بر ارزش افزوده در بهای کالای فروخته شده را از خریدار اخذ می‌کند.
3- در پایان هر دوره مالیاتی: (دوره مالیاتی، مالیات بر ارزش افزوده) فروشنده مابه‌التفاوت مالیات بر ارزش افزوده پرداختی در زمان خرید مواد اولیه با مالیات بر ارزش افزوده اخذ شده در زمان فروش محصولات را به صورت دوره‌ای (مثلاً سه ماه یک‌بار) به سازمان امور مالیاتی می‌پردازد.

ایسوس

نظر شما چیست؟