تغییر زیرساخت‌های شبکه با رویکرد کار از راه دور
چگونه کووید 19 شبکه‌سازی سازمانی را دستخوش تغییر خواهد کرد؟
با گسترش ویروس کرونا شرکت‌های خصوصی و برخی از نهادهای دولتی تهمیداتی در نظر گرفته‌اند تا کارمندان‌شان از رویکرد دورکاری برای انجام فعالیت‌های کاری استفاده کنند، همین موضوع باعث شده تا فشارهای پیش‌بینی نشده‌ای به تمامی شبکه‌های ارتباطی وارد شود که نگرانی از بابت عدم وجود پهنای باند لازم و مشکلات امنیتی از پیامدهای چنین استراتژی است. اکنون کارشناسان حوزه شبکه پیش‌بینی کرده‌اند در حال ورود به عصر جدیدی هستیم که برخی از تغییرات برای همیشه در زندگی ما باقی خواهند ماند. تغییراتی که دنیای شبکه‌سازی و انجام کارها از راه دور را دستخوش تغییرات اساسی می‌کند. در این مطلب به بررسی اجمالی برخی از این اتفاقات مهم در دنیای شبکه خواهیم پرداخت.

1606683296_1_0.gif

افزایش ترافیک ارتباطات در دوران کرونا

AT&T اعلام کرده ترافیک اصلی شبکه این غول مخابراتی در ارتباط با مشاغل (شرکت‌هایی که پهنای باند اختصاصی دریافت کرده‌اند)، باند پهن خانگی (مشترکان خانگی) و بی سیم تا تاریخ اول آوریل نسبت به یک هفته قبل از آن رشد 24 درصدی داشته است. در این گزارش آماده است که ترافیک مربوط به تماس‌های صوتی به میزان 33٪، پیام‌رسانی فوری به میزان 63٪، پیام‌رسانی‌های عادی به میزان 41٪، ایمیل به میزان 18٪، مرورگرهای وب به میزان 5٪ و ترافیک مربوط به ویدئو‌ها به میزان 4٪ افزایش پیدا کرده‌اند. در بیشتر موارد کاربران از پهنای باند خود برای برقراری کنفرانس‌ها استفاده کرده‌اند. جالب آن‌که میزان به‌کارگیری کنفرانس‌های صوتی در سراسر جهان یک رشد 200 درصدی داشته است.

کمک هوش مصنوعی به AT&T 

AT&T می‌گوید: «سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در حوزه هوش مصنوعی به این شرکت کمک کرده تا به درستی به تقاضاها پاسخ دهد. به‌طور مثال، این شرکت اعلام کرده که هوش مصنوعی با شناسایی علت یا حتا شناسایی فعالانه یک مشکل احتمالی قبل از بروز توانسته در رفع مشکل و تشخیص مشکلات مربوط به تجهیزات مشتریان این شرکت کمک فراوانی کند. ما از استقرار قابلیت‌های هوش مصنوعی جدید در بازارهای خاص استفاده کرده‌ایم که این امکان را می‌دهد تا بار ترافیک را در بخش‌های مختلف متعادل کنیم تا مانع بروز مشکل اضافه بار بر سلول‌های خاص شویم.»

رشد 1500 درصدی درخواست‌های BlueCat بعد در زمان کرونا

بن بال مدیر استراتژی و بازاریابی محتوایی شرکت BlueCat که در زمینه فناوری DNS over HTTPS به فعالیت اشتغال دارد می‌گوید: «به‌کارگیری فناوری DNS over HTTPS که اجازه رمزگذاری پرس‌و‌جوها را برای پیشگیری از رصد الگوهای ترافیک DNS می‌دهد تا اول آوریل 2020 میلادی یک رشد تصاعدی خیره کننده داشته و مشتریان این شرکت به‌طور پیوسته از الگوی فوق استفاده کرده‌اند. در مدت زمان تنها یک هفته تعداد نقاط پایانی که سعی کرده‌اند از فناوری DoH استفاده کنند از 90 مورد به 1400 مورد رسیده که یک افزایش رشد  1500  درصدی در در زمینه به‌کارگیری فناوری DoH را نشان می‌دهد. نزدیک به 45٪ از این محاوره‌ها از طریق مرورگر فایرفاکس که اکنون DoH روی آن فعال است ارسال شده است. گذشته از موارد یاد شده، مشاهده کردیم که یازده سرویس مختلف DoH بیشتر از سایر سرویس‌ها از سوی کاربران درخواست شده است. به‌کارگیری DoH تقریباً از سوی تمامی مشترکان ما انجام شده که نشان می‌دهد روند فوق یک حرکت عمودی نیست بلکه یک روند روبه‌گسترش است، هرچند هیچ علامت واضحی ندیده‌ایم که کدامیک از این پرس‌جوها مربوط به بدافزارهایی است که سعی دارند از DoH استفاده کنند، اما علائم رایج نشان می‌دهد که فعالیت‌های ما توسط هکرها زیر نظر است.»

موسسه SpeedTest Ookla پژوهشی انجام داده که نشان می‌دهد سرعت دانلود روی باند پهن تنها در دو کشور مکزیک و ایالات متحده در مقایسه در خلال 16 مارس تا 23 مارس کاهش محسوسی داشته، در حالی که کاهش میانگین سرعت دانلود در کشور کانادا روی باند پهن از این دو کشور نیز مشهودتر است. لازم به توضیح است که میانگین سرعت دانلود توسط موبایل تا تاریخ 23 مارس در دو کشور ایالات متحده و کانادا نیز کاهش یافته، در حالی که این افت سرعت در بازه زمانی مشابه در مکزیک محسوس‌تر است.

کارشناسان شبکه شاغل در شرکت  BroadbandNow که بر روند باند پهن نظارت دارند می‌گویند: «کاربران در بیشتر شهرها انتظار دارند تا به شکل عادی از شبکه استفاده کنند. کاربران انتظار دارند شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات و زیرساخت‌های آن‌ها بدون مشکل بتوانند به نیازهای در حال افزایش کاربران به درستی پاسخ دهند. خوشبختانه در برخی از مناطق كه به واسطه شیوع ویروس کرونا ضربه سختی خورده‌اند، شرکت‌ها موفق شده‌اند به درستی افزایش تقاضا برای دسترسی به شبكه را حفظ كنند. شهرهایی مانند لس‌آنجلس، شیکاگو، بروکلین و سانفرانسیسکو همگی اختلال کم یا ناچیزی را تجربه کرده‌اند.»

سایر یافته‌های موسسه BroadbandNow شامل موارد زیر است:

هشتاد و هشت شهر از دویست شهر مورد مطالعه یا به عبارت دقیق‌تر 44 درصد در طی هفته‌های گذشته و در مقایسه با 10 هفته قبل با افت دسترسی به پهنای باند روبرو شده‌اند. با این حال، تنها 27 شهرها یا به عبارت دقیق‌تر 13.5 درصد از شهرها با افت محسوس دسترسی به شبکه روبرو شده‌اند.

طی هفته‌های گذشته سرعت دانلودر در شهر سیاتل آمریکا مشکل خاصی نداشت، در حالی که سرعت دسترسی به شبکه در شهر نیویورک به میزان 24٪ خارج از شرایط عادی بود. در حال حاضر هر دو شهر به شدت تحت تأثیر همه‌گیر ویروس کرونا قرار دارند. شهرهای دیگر همچون آستین، تگزاس، وینستون و... نیز به میزان قابل توجهی افت دسترسی به شبکه را تجربه کرده‌اند.

شناسایی تهدیدات سایبری توسط سیسکو

بخش امنیتی شرکت سیسکو در این ارتباط نوشته است: « در تاریخ 26 مارس توانسته تهدیدات سایبری امنیتی که سعی کرده‌اند از بحران کووید سوء استفاده کنند را شناسایی کرده است. این حملات عمدتا بر مبنای الگوهای تهدید مداوم پیشرفته بودند که فیشینگ در راس آن‌ها قرار دارد. در برخی موارد نیز حملات بدافزار سازمان‌هایی که پیرامون مباحث تحقیقاتی کار کرده‌اند را هدف قرار داده‌اند. کلاه‌برداری و ارائه اطلاعات نادرست از جمله تهدیداتی است که بخش‌های تحقیقاتی را هدف قرار داده است.» بر همین اساس سیسکو به سازمان‌ها و شرکت‌ها پیشنهاد می‌کند به موارد زیر دقت ویژه‌ای داشته باشند:

  • دسترسی از راه دور: بهتر است از پروتکل دسکتاپ از راه دور (RDP) برای دسترسی به اینترنت استفاده نکنید و به جای آن از یک ارتباط VPN ایمن که قابلیت احراز هویت چند عاملی را ارائه می‌کند استفاده کنید. بسته‌های کنترل دسترسی به شبکه می‌توانند به سازمان‌ها این اطمینان خاطر را بدهند که دسترسی از راه دور به سامانه‌ها با مجموعه استانداردهای امنیتی همچون محافظت از بدافزارها، دریافت خودکار وصله‌ها و.... انجام خواهد شد و کارمندان پیش از دسترسی به منابع سازمانی از مکانیزم‌های امنیتی قدرتمند استفاده می‌کنند. همچنین لازم است به شکل مستمر مسائل مربوط به نقض خط‌مشی‌های دسترسی شناسایی و اصلاح شوند.
  • مدیریت هویت: از برنامه‌های مهم که قابلیت احراز هویت چند عاملی را ارائه می‌کنند به منظور تعیین هویت افراد استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید قابلیت‌های خاتمه دسترسی و حساب‌های از راه دور به شکل درستی در ارتباط با محیط‌های از راه دور پیکربندی شده‌اند.
  • کنترل نهایی: از آن‌جایی که ممکن است بسیاری از افراد از شبکه‌های خانگی مشغول کارهای تجاری را انجام دهند، باید تهمیداتی در ارتباط با تعیین میزان دسترسی آن‌ها به سامانه‌ها، ویرایش سطح دسترسی‌ها و.... در ارتباط با یک محیط از راه دور در نظر گرفته شود. دستگاه‌ها را در صورت امکان رمزگذاری کنید و این رویکرد را راه‌حل‌های NAC اضافه کنید. روش ساده دیگر برای محافظت از نقاط انتهایی از طریق DNS است و گزینه‌هایی شبیه به Umbrella شرکت سیسکو، مسدود کردن دسترسی به دامنه‌های مخرب است.

پزرشی که اکنون مطرح شده در ارتباط با میزان تأثیرگذاری کویید 19 بر روند ساخت تجهیزات سفارش مشتریان و به ویژه پلتفرم‌های مهم است. VMware می‌گوید: « برخی از تجهیزات سخت‌افزاری به دلیل شیوع ویروس کرونا با تاخیر روانه بازار خواهند شد. به‌طور مثال، ابزار VMware SD-WAN به دلیل وجود مشکلات در زنجیره تأمین با تاخیری قابل توجهی عرضه می‌شوند. در نتیجه، در حال حاضر تنها ابزاری که در اختیار ما قرار دارد به‌روزرسانی سفارش‌های موجود با استفاده از راهکارهایی است که در اختیار داریم.»

سیسکو می‌گوید: « آمار ترافیكی مربوط به شرکت‌های بزرگ در سراسر آسیا، اروپا و آمریكا  را تجزیه و تحلیل کرده است. تحلیل‌ها نشان می‌دهند كه معمولاً بیشترین مشکل شبکه در ارتباط با نقاط بازرسی است که مسئولیت نظارت بر زنجیره تامین را دارند. جاناتان دیویدسون، معاون مدیرعامل سیسکو و مدیر گروه زیرساخت‌های مقیاس گسترده سیسکو در تاریخ 26 مارس در وبلاگی به این مسئله اشاره کرد و نوشتک: « ترافیک مبادله شده در این نقاط تنها بخشی از ترافیک کل اینترنت هستند و این احتمال وجود دارد که ترافیک بیشتری در سایر بخش‌های اینترنت وجود داشته باشد، با این‌حال هنوز با مشکل گلوگاه در اینترنت روبرو نشده‌ایم. تجزیه و تحلیل ما یک رشد 10٪ تا 33٪ درصدی در این بخش‌ها را نشان می‌دهد که طبیعی است. در هر کشوری، ترافیک با تصمیم به تعطیلی مشاغل غیر ضروری و نگه داشتن مردم در خانه افزایش پیدا کرده است. از آن زمان تا به امروز، ترافیک پایدار مانده و ممکن است در روزهای بعدی یک روند صعودی جزئی را تجربه کنیم. ترافیک در ساعات اوج یعنی ساعت 6 بعد از ظهر تا 10 شب افزایش پیدا می‌کند، اما مشکل خاصی به وجود نمی‌آورد. هرچند ساعت‌های اوج مصرف ممکن است از ساعت 9 صبح تا 10 شب افزایش پیدا کنند. ارائه‌دهندگان خدمات مطمئناً به این تغییرات توجه می‌كنند، اما آن‌ها با چالش جدی روبرو نیستند، زیرا بیشتر شبکه‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که خود را با افزایش رشد کاربران هماهنگ کنند و ظرفیت را برای میزبانی از کاربران بیشتری افزایش دهند.»

شرکت مخابراتی چندملیتی اسپانیایی Telefonica می‌گوید: «شبکه‌های آی‌پی با افزایش ترافیک نزدیک به 40٪ روبرو شده‌اند در حالی که این میزان برای تماس‌های صوتی موبایل به میزان 50٪ و برای داده‌ها به میزان 25٪ افزایش یافته است. به‌طور کلی، ترافیک از طریق شبکه‌های آی‌پی به میزان تقریباً 40٪ افزایش یافته، در حالی که استفاده از موبایل در ارتباط با تماس‌های صوتی به میزان 50٪ و برای داده‌ها به میزان 25٪ افزایش یافته است. به همین ترتیب، ترافیک ابزارهای پیام‌رسانی فوری مانند واتس‌آپ در روزهای اخیر پنج برابر شده است.»

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟