نگاهی به روتر گیمینگ سه‌بانده Asus ROG Rapture GT-AC5300
ابر روتر ایسوس برای بازی‌های واقعیت مجازی و ویدئوهای 4K
ایسوس روتر پرقدرت و شاخص کم ندارد. حتی این شرکت برای گیمرها نیز چندین روتر بی‌سیم اختصاصی عرضه کرده است، اما دستگاه GT-AC5300 روتر متفاوتی است که با هیچ‌یک از مدل‌های قبلی قابل مقایسه نیست! این روتر جزء پرچم‌دارترین روترهای دنیا در سال 2017 است و از نظر امکانات و فناوری‌های به کار گرفته شده روی آن ستودنی است.

1606683296_1_0.gif

معرفی و مشخصات

شرکت ایسوس در رده AC5300 دو روتر بی‌سیم عرضه کرده است. روترهای RT-AC5300 و GT-AC5300 که تفاوت‌های بارزی با یکدیگر دارند، اگرچه در شکل ظاهری و برخی مشخصات سخت‌افزاری مشابه هم هستند. RT-AC5300 روتری مخصوص گیمرها است، ولی GT-AC5300 یک ابرروتر برای استریم ویدئوهای 4K و اجرای بازی‌های واقعیت افزوده است. 
روتر GT-AC5300 از سه باند رادیویی استفاده می‌کند. یک باند رادیویی 2.4 گیگاهرتز و سرعت 1000 مگابیتی که در نوع خود بی‌رقیب است. روی این باند دستگاه‌های مبتنی بر استاندارد وای‌فای 802.11n فعال می‌شوند. اما این روتر دوبانده رادیویی 5 گیگاهرتز هم دارد که روی هریک جداگانه سرعت 2167 مگابیتی به نمایش گذاشته می‌شود. این‌ گونه است که در مجموع روی این روتر سرعت 5300 مگابیت (5.3 گیگابیت) در دسترس است و این دستگاه را جزء سریع‌ترین روترهای بی‌سیم دنیا قرار می‌دهد. 
این روتر هشت آنتن خارجی دارد و از فناوری‌های MU-MIMO و Beamforming سود می‌برد. گیمرها به‌راحتی می‌توانند با دستگاه‌های قدرتمند مخصوص بازی خود به این روتر متصل شوند و از یک لینک اختصاصی با سرعت و تضمین کیفیت و کارایی شبکه سود ببرند. روی هر باند رادیویی چهار آنتن خارجی فعال است و شاهد پیاده‌سازی MIMO 4x4 هستیم. آنتن‌های خارجی قابل جدا شدن از بدنه اصلی روتر هستند و می‌توانند با آنتن‌های پرقدرت دیگری تعویض شوند.
پردازنده مرکزی این ابرروتر، برودکام  BCM4908 با چهار هسته پردازشی و سرعت 1.8 گیگاهرتز است. این پردازنده از 1 گیگابایت حافظه رم و 256 مگابایت حافظه فلش استفاده می‌کند تا بتواند استریم‌های 4K و بازی‌های VR را به‌خوبی اجرا کند. این پردازنده جزء به‌روزترین و قوی‌ترین پردازنده‌های وای‌فای حال حاضر دنیا است. 
ایسوس با آگاهی از نیازهای کاربران، برای این روتر بی‌سیم دو درگاه USB 3.0 تدارک دیده است. به‌علاوه، یک درگاه WAN یک گیگابیتی برای اتصال مودم ADSL و اشتراک‌گذاری اینترنت در دسترس است، اما هشت درگاه LAN شبکه اترنت یک گیگابیتی نیز روی این دستگاه برای اتصال کامپیوترها و سیستم‌های مختلف به شبکه تعبیه شده است. بنابراین، از نظر درگاه‌های ارتباطی نیز این روتر قابل مقایسه با روترهای بی‌سیم رده بالای بازار نیست. در واقع، خریداران این روتر یک سوئیچ هشت پورت پرسرعت یک گیگابیتی نیز خریداری کردند تا هشت دستگاه مختلف با کابل مسی به شبکه متصل شوند. برای مدیریت دستگاه کلیدهای روشن/ خاموش برق دستگاه، 
روشن/ خاموش وای‌فای، روشن/ خاموش چراغ‌های LED، کلید ریست و WPS نصب شدند. 


برای استفاده از این روتر بی‌سیم، نیاز به مجموعه‌ای از نرم‌افزارها و ابزارهای کنترلی و مدیریتی است. ایسوس تمام نیازمندی‌های کاربران را در پنل مدیریتی و اپلیکیشن‌های موبایل قرار داده است. به‌ویژه، در پنل مدیریتی این دستگاه فهرستی از بازی‌های آنلاین و سنگین پردازشی قرار دارد که اگر کاربران بخواهند آن‌ها را بازی کنند، می‌توانند با انتخابشان تنظیمات روتر و وای‌فای را برای آن بازی خاص پیکربندی کنند. این روتر می‌تواند به طور خودکار به برخی سرورهای بازی‌های آنلاین متصل شود تا سرعت لود و اجرای بازی بالاتر برود. این روتر ابزارهای رایج روترهای ایسوس مانند AiProtection، Airtime Fairness، Smart Connect، AiCloud، AiDisk وغیره را هم دارد.

حرف آخر

معمولاً محصولات رده ROG (Republic of Gamers) ایسوس، دستگاه‌های با طراحی و امکانات ویژه‌ای هستند که برای گیمرهای حرفه‌ای و کارهای با پردازش‌های سنگین استفاده می‌شوند. روتر GT-AC5300 نیز جزء این رده است و علامت اختصاصی و طراحی خاص این محصولات را دارد. به‌علاوه، تنها روتری است که ایسوس در خانواده محصولات ROG معرفی کرده است. پس، باید انتظار و کارایی فراتر از روترهای دیگر این شرکت از آن داشت و حساب ویژه‌ای برایش باز کرد

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟